2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Retourleiding lekt LHM? En waar?
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-09-2007

Gepost: 04 augustus 2010 07:31 PM
  [ # 16 ]

Heb ook problemen met een lekkende slang die deel uitmaakt van de octopus, reparatie wil niet afdoende helpen er staat kennelijk teveel druk op als de auto stil wordt gezet en de achtervering inzakt.
Ik sleutel zelf, maar waar kan ik voor een leuk prijsje een octopus kopen dan wel bestellen ?
Liefst in het Zuid-Westen van Nederland dan wel omgeving Rotterdam.

Ik heb ook begrepen dat er verschillende octopussen zijn ? Ik heb een TZD Turbodiesel, de betreffende octopus is een dikke slang naar het midden van de motor (vanaf het LHM-reservoir) en twee dunne slangetjes naar onder. Het slangetje van de retour die van achteren komt is de boosdoener bij mijn BX.

Alvast hartelijk dank voor jullie tips. We gaan over een maand op vakantie, dus dan moet de auto wel in orde zijn natuurlijk.

Profiel  
 
camiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 11-11-2009

Gepost: 06 augustus 2010 03:22 PM
  [ # 17 ]

hegru veldhoven is het goedkoopst 109 euro voor een octopus, anders als je iemand kent die bij een garage werkt, kan je een groothandel proberen, andres brezan of autotechnica hebben zoiets ook wel (zal zo rond de 120 euro liggen). Ik ben nu zelf ook de octopus aan het vervangen (zie mijn topic voor prijsvergelijkingen en schema) en je ziet dat het enorm verschilt. Het is goed zelf te doen, mits je de auto rondom goed hoog op blokken zet en de schemas bestudeerd. Ik heb een octopus voor 89 euro gekocht via een bevriende monteur. zo zie je dat het enorm kan schelen

Profiel  
 
camiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 11-11-2009

Gepost: 06 augustus 2010 03:31 PM
  [ # 18 ]

trouwens, wel heeeeul veel uren zeg! je moet hem ook niet naar een citroen dealer brengen maar een citroen specialist. Is even wat goedkoper

Profiel  
 
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-09-2007

Gepost: 06 augustus 2010 06:05 PM
  [ # 19 ]
camiel schreef:

trouwens, wel heeeeul veel uren zeg! je moet hem ook niet naar een citroen dealer brengen maar een citroen specialist. Is even wat goedkoper

Heb begin 1984 mijn eerste auto (besteleend) naar een Citroën-garage gebracht omdat ik zelf toen -nog- niet kon sleutelen, dat was de eerste en de laatste keer…...wat een geld, sindsdien doe ik het maar zelf.

Zeer veel dank voor de link (http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/octopus.html) daar kan ik nu eens goed zien hoe e.e.a. in elkaar steekt. Bij mij is het dus niet de grote octopus, maar de kleine met 2 slangetjes naar de voor en achter hoogteregelaars en een dikkere slang naar de drukregelaar vanaf het LHM-reservoir.
Ga er vanuit dat die stukken goedkoper is dan de gecompliceerde grote octopus met vele slangen. Doet Hegru ook aan postorder ? Want als ik hem daar moet halen komt er 15 liter diesel bij aan onkosten, plus een snipperdag.

Nog één vraag; Waar zit het “hart” van de grote octopus ergens ? Onder de motorkap van mijn TZD Turbo is het zo vol, dat je bijna nergens bij kunt Sad

Profiel  
 
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-09-2007

Gepost: 06 augustus 2010 07:26 PM
  [ # 20 ]

Oeps, foutje, er zitten drie slangetjes aan mijn kleine octopus, heb net weer uitgebreid onder de motorkap gekeken. Waar zou nummer drie voor zijn, misschien de stuurbekrachtiging ?

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 06 augustus 2010 11:00 PM
  [ # 21 ]

Dat zou kunnen, maar ik weet het niet zeker. Hoe zit jouw kleine octopus in elkaar bij de debietregelaar? Dat is het verdeelblok voorop de motor, met 5 leidingen erop. Zit er een T-stuk op de kleine octopus (in de buurt van het blok)? Deze wordt normaal gebruikt voor de retour van dat blok en de stuurbekrachtiging. Als dat T-stuk ontbreekt, dan zal die 3e aansluiting wel voor de stuurbekrachtiging zijn.

Het ‘hart’ van de grote octopus ligt bij je voorste hoogteregelaar op het subframe (dat is rechts, als je in de wagen zit).

Profiel  
 
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-09-2007

Gepost: 06 augustus 2010 11:55 PM
  [ # 22 ]

Dank voor je antwoord.

Kleine octopussy gaat met een dikke slang naar de hogedrukregelaar, die midden achter de radiateur zit, geen verdere T-splitsing. Alleen de drie slangetejes direct bij het LHM-reservoir takken af. BX is van 1992 (TZD TURBO).

Mijn lekkage was rechtsvoor-onder aan het subframe waar het slangetje aansluit op de metalen leiding naar achteren. Heb geen octopus-hart daar gezien, ik wou dat ik een brug hier had, maar die heb ik helaas niet, want dat onder de auto rollen over de betonvloer is erg slecht voor mijn rug. Zal weer eens op zoek gaan naar de grote octopus als ik eronder lig.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 07 augustus 2010 02:08 PM
  [ # 23 ]

Het zit daar wel vlakbij. Je had dan een lekkage van de kleine octopus.

Bij mij zit het zo:

Die naar onderen is de retour van de stuurbekrachtiging. Die zal bij jou wel direct naar boven gaan als 3e retour.

Profiel  
 
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-09-2007

Gepost: 07 augustus 2010 02:55 PM
  [ # 24 ]

Neee….bij mijn turbodiesel zit dat allemaal anders…..en je kan er zo lekker NIET bij. Probeer maar eens de dynamo te vervangen van een TZD Turbo…....zuchtttt.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 07 augustus 2010 03:17 PM
  [ # 25 ]

Dan zou ik de motor er maar uit halen.

Profiel  
 
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-09-2007

Gepost: 07 augustus 2010 03:32 PM
  [ # 26 ]

Nou dat is PRECIES wat ik zei toen ik de dynamo moest vervangen omdat die helemaal op was…..
Eerst de motor eruit en dan de dynamo vervangen, want anders liggen al je knokkels bloedend open Sad

Zo’n Turbodiesel is een geweldig rijdende BX en ook een goede zware kar trekker door de franse heuvels, maar sleutelen rondom de motor is geen pretje. Alhoewel het vervangen van de startmotor wel makkelijk is, die zit vrij bovenaan, dan hoef je alleen maar wat stukken zwart plastic weg te halen…....

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 09 augustus 2010 11:01 PM
  [ # 27 ]

Ik heb even gekeken in het onderdelenboek, en die 3e splitsing op jouw kleine octopus gaat direct naar dat verdeelblok.

Profiel  
 
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-09-2007

Gepost: 10 augustus 2010 12:10 AM
  [ # 28 ]

Dan ben ik benieuwd waar dat verdeelblok bij mijn BX zit…....kom het vast wel een keer tegen Smile
Bedankt voor het opzoeken in ieder geval !

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook