1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Problemen met tanken
JeroenM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 21 september 2005 01:32 PM

Hallo,

Van de ene op de andere dag, wordt het tanken (van diesel) mij bijna onmogelijk gemaakt, de diesel zakt niet snel genoeg weg en dus kan het maar “druppelsgewijs”.

De officiële dealer-garage, waar ik de auto heb gekocht, wil voor €200,- “er wel even naar kijken”; maar dan is er nog niets gerepareerd. Dat geld heb ik zo even niet klaarliggen. Daarnaast vind ik hun verklaring wel erg onlogisch en gemakkelijk: de ontluchting zal wel verstopt zijn. Maar hoe kan dit nou, als ik altijd zorgvuldig ben geweest met tanken enzo? Antwoord garage: er hoeft maar een steentje tegenaan te schieten, lek, vuil etc…. Shocked zijn berlingo’s dan zulke schadegevoelige auto’s Wink

Ik ben inmiddels onder de auto gekropen, en laat die ontluchtingsslang nu helemaal gaaf zijn!

Via via werd mij verteld dat er een veiligheidsklep vóór de tank zit, die dicht gaat als de auto op zijn kop ligt (om terugstromen tegen te gaan), maar door ... Confused: ... onbekende redenen ook wel eens “spontaan” sluit.

Kan mij iemand uitleggen wat hier waarschijnlijk gebeurd is of wat mogelijk het defect is? Hoe kan de ontluchting verstopt raken als er een met slot beveiligde dop op zit? Ga ik waarschijnlijk betalen voor een fabrieksfout?

Ik heb inmiddels een Reparatiehandleiding , maar daar staat dit gedeelte van de auto weer niet in uitgelegd Sad

Alvast bedankt voor de moeite!
Jeroen

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 21 september 2005 03:20 PM
  [ # 1 ]

200 euro om alleen maar te kijken Shocked
Zijn ze 4 uur aan het kijken dan?

Wat een afzetters zeg.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 21 september 2005 09:08 PM
  [ # 2 ]

Misschien heb je er al aan gedacht, maar je weet maar nooit ....

-Duw je het vulpistool er wel helemaal in ?
-Tank je ergens anders (= ander vulpistool)
-Heeft je tankstation andere slangen (+ vulpistolen) gekregen ?

Overigens, komen er ook bubbels door de opening naar buiten ? Als de ontluchting dicht zit, zou de lucht door je vulpijp er uit moeten.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
JeroenM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 21 september 2005 10:54 PM
  [ # 3 ]

Dank enzo

Hoi,

Meerdere tankstations geprobeerd. Zelfde resultaat.

Of er lucht terugstroomt weet ik niet zeker. Volgens mij niet, afgezien van het normale schuimen, kan ik niet echte bellen zien.

Als het vulpistool afslaat is dat omdat de vulkamer te vol is (logisch), maar daarna stroomt het erg langzaam weg; ik heb nog geen bellen gezien of rare geluiden gehoord.

‘Tis een rare vraag, maar iedere hulp helpt.

Uiteindelijk wacht me, waarschijnlijk, toch de gang naar garage, ik hoop alleen dat ik niet voor lullig verstopt slangetje straks >€200,- moet gaan betalen.

Misschien zijn er mensen met leuke uitbouwschema’s, of een tip hoe ik bij die vulkamer kom want die zit erg goed weggewerkt.

Dank
Jeroen

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 21 september 2005 10:57 PM
  [ # 4 ]

Zowieso naar een andere garage gaan.

En ik zou met een schone, stevige (mar wel dunne) slang eens in je vulpijp porren.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Gepost: 22 september 2005 11:38 AM
  [ # 5 ]

Heb nu sinds tweeeneenhalf jaar mijn tweede Berlingo en het probleem is bij deze nog erger dan bij de eerste. Vanaf nieuw!!! Wat dat vulpistool betreft, zoals ik hierboven lees, je mag het komen proberen hoor Mad Er zit meteen voor in de vulpijp van een Berlingo zo’n rare knik dat de dieselolie zowiezo terug lijkt te spetteren met als gevolg afslaan van het pistool. Er is wel verschil te constateren tussen de verschillende pompen, waarbij opvalt dat oudere, vaak langzamere pompen een beter effect hebben. Toch is het schier onmogelijk om de tank fatsoenlijk te vullen, ook druppelsgewijs niet. Je staat een kwartier te pielen en dan stap je in en gaat je brandstofmeter niet verder dan tot het voorlaatste streepje. Daarnaast is die brandstofmeter in dit exemplaar dan ook nog eens extreem wispelturig. Al verschillende malen gehad dat binnen de 10 km na het beginnen branden van het reservelampje de auto er mee op houdt, tank leeg. Ga ik dan tanken, dan krijg ik met moeite 50 liter in de 60 liter tank!? (met mijn vorige berlingo reed ik rustig nog 150 km op reserve en die verbruikte dan nog beduidend meer dan deze). Zou dit ook iets met die ontluchting/veiligheidsklep te maken kunnen hebben. Zo ja waar zit die klep, dan zal ik die er eens heel snel uitsodemieteren…

Profiel  
 
JeroenM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 05 oktober 2005 05:15 PM
  [ # 6 ]

Positieve wending

Beste allemaal,

Vandaag, na heftige tankfrustraties, toch nog maar eens naar de dealer-garage gegaan. Probleem nog een keer voorgelegd. Misschien dat het aan mij ligt of de betreffende techneut, maar na een korte inspectie kon hij concluderen dat:

Een klepje/roostertje dat achterin de vulkamer, vóór de vulslang, hoort te zitten daar niet meer zit. Hoogstwaarschijnlijk blokeert dat nu klepje de doorstroom in de vulslang. Oplossing: vervanging vulkamer (€21 ex BTW) want dat klepje kan niet teruggeplaatst worden. Het totaal, inclusief manuren, komt op (ongeveer) €125,- uit.

Eerdere communicatie met deze garage was duidelijk niet “optimaal”. Misschien dat voor een aantal zelfsleutelaars €125,- nog steeds duur is, maar voorlopig kan ik het nog niet zelf. Sad

Blijft natuurlijk de vraag, hoe zo’n klepje los kan raken? En nee, ik heb geen dunnere benzinevulstang gebruikt en zo het klepje gemold. Wink

Als er verder geen behoefte meer is aan dit draadje, kan ‘ie wat mij betreft op slot.

Bedankt voor jullie raad.

Jeroen

Profiel  
 
JeroenM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 16 oktober 2005 11:27 PM
  [ # 7 ]

Update

Beste geïnteresseerde,

Ik ben nu €115,- lichter. Een nieuwe vulhals/vulpijp rijker.

Vlug afgerekend en naar de dieselpomp gereden.

Probleem verholpen? Nee Shocked

Terug gegaan naar de officiële dealer garage, tref ik een medewerker die verbaasd reageert: “hij doet het nog steeds niet?”

Je test toch even wat je hebt gerepareerd? “Ja, ja, dat hadden we kunnen doen.” was het antwoord.

Nu kon ik de auto terugbrengen op een andere dag, maar dan moest de tank er helemaal onderuit en moesten we maar weer zien, wat het probleem is.

Mensen, wordt ik hier in de boot genomen waar ik bij sta of is dit heel erg normaal in de officiële garage kanalen van Citroën?

Ik weet dat ik in dit forum geen ‘haat campagne’ mag houden tegen één bepaalde garage (begrijpelijk), maar dit is toch niet normaal?

Jeroen

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 16 oktober 2005 11:32 PM
  [ # 8 ]

ik zou hier niet mee acoord gaan je heb de rekkening betaald en blijkt dat het niet werkt gewoon terug gaan en zorgen dat ze het verhelpen kosteloos je mag toch verwachten dat als je iets laat maken en er voor betaalt het ook werkt
en het komt wel vaker voor bij een citroen dealer maar ook bij andere merken dus je mag best je verhaal kwijt als je maar beschaafd en netjes blijft

Profiel  
 
Gepost: 17 oktober 2005 11:23 AM
  [ # 9 ]

Zelf ook al iets te vaak geconfronteerd met ‘dan zult u wel iets verkeerd doen mijnheer’. Ik ben toch gvd niet achterlijk!!!

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 17 oktober 2005 11:29 PM
  [ # 10 ]

Teruggaan, moeilijk doen, reparatie op hun kosten eisen of geld terug. Daarna andere garage zoeken.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
JeroenM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 01 november 2005 09:48 PM
  [ # 11 ]

De Steen des Aanstoots

De Steen des Aanstoots

Door vriendelijke, service gerichte en vakkundige garagisten van Citroën garage Van Empel uit Berlicum uit de flexibele slang tussen de tank en de vulhals gehaald. Voor €92,12 was ik klaar. Conclusie ik ben door de medewerkers van Garage Van den Berg uit ‘s-Hertogenbosch mooi in de boot genomen voor €114,44.

Weer wat geleerd, en misschien dat ik met de diagnose en reparatie van Van Empel eens terug ga na die ... Evil or Very Mad ... van Van den Berg.

De €92,12 is inclusief:
- 20l diesel (€19,20), de tank was nagenoeg leeg en ze wilde wel even testen of het probleem verholpen was Very Happy
- een slangklem à €3,50
- klein materiaal €2,61
- werkzaamheden €52,10
Alles nog ex. BTW, maar het signaal is denk ik wel duidelijk.

Wellicht dat dit voor de doe-het-zelf’ers onder ons een klusje van niks is, maar ik ben wel blij dat ik nu niet meer naar die oplichters bij Van den Berg terug hoef te gaan en dat ik dus een betrouwbare garagist in Van Empel heb gevonden.

Tip voor Citroënrijders en Citrofielen uit ‘s-Hertogenbosch e.o., rij 7km verder naar Berlicum Razz

‘Fin’

Profiel  
 
JeroenM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 01 november 2005 10:15 PM
  [ # 12 ]

Het is een…...

Als ik het goed begrepen heb, is dit het klepje dat aan het einde van of in de vulhals zit om te voorkomen dat je er met een benzinevulstang ingaat.

De eerste twee foto’s geven de ‘gesloten’ situatie aan, bij een (zeer) lichte aanraking (bijvoorbeeld een liter diesel Wink) gaat het klepje open om een optimale doorstroming te bewerkstelligen. Blijkbaar moet er een opening (sleuf) in om de weerstand niet te groot te maken.

Het geheel zat waarschijnlijk gedraaid in de rubberen slang, omdat het klepje maar naar één kant open kan, blijft alleen dat sleufje (15x2mm) over voor de doorvoer van de diesel; vandaar dat ik dus alleen ‘druppelsgewijs’ kon tanken.

Ik heb begrepen dat dit klepje er standaard wordt uitgehaald als er een nieuwe vulhals wordt gemonteerd. Blijkbaar zijn er meer klachten geweest over dit mirakuleuze klepje dat spontaan aan de wandel richting tank gaat Wink

Jeroen

Profiel  
 
Animal
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 28-08-2005

Gepost: 22 juli 2007 01:27 AM
  [ # 13 ]

Schrale troost, ook mijn Berlingo heeft problemen met het innemen van de brandstof (in mijn geval Euro)

De ene keer krijg ik de tank tot de strot toe vol, de andere keer slaat hij steeds af en krijg ik de tank niet echt vol. 

Wat het probleem is weet ik niet, maar het is dus geen probleem wat alleen bij de diesel-versie zit. Misschien heb ik er ook een verkeerde klep inzitten ?

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 22 juli 2007 01:39 AM
  [ # 14 ]

Het is een algemeen gekend probleem, dat vullen van een Berlingo tank!
ik heb 3 bedrijfsvoertuigen berlingo’s gehad, en allen hadden ze het zelfde probleem.
Wat enigsinds altijd hielp bij mij,was er voor zorgen dat de berlingo scheef geparkeerd stond voor de pomp,dus ik bedoel dat de chauffeurskant licht overhelt en de vulopening hoger komt,en dan het pistool vollenbak laten pompen!!
Zo kreeg ik ze meestal helemaal vol Wink

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 22 juli 2007 01:52 AM
  [ # 15 ]

ik steek het pistool gewoon goed diep, was bij de 1.9D zo en bij de 1.4I ook, loopt gewoon goed
probeer eens een C15 te tanken, dat is wat anders

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook