Hoe vervang je het kogelgewricht onderaan de veerpoot , die met de draagarm is verbonden?
6x XM 2.1 TD, CX 2.5 GTI 1986
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Bedoel je de fusee kogel?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Dat is inderdaad de fusee, deze zit in de wielnaaf gedraaid en geborgd met loctite.
Fusee uit de draagarm spreekt voor zich neem ik aan?
De fusee een beetje warm stoken thv het schroefdraad waar deze in de wielnaaf gedraaid zit, om het borgmiddel los te maken. Met een hamer en beitel kun je dan de fusee uit de naaf lostikken, er zitten inkepingen hiervoor in de fusee. Je kan ook zo een halve maan sleutel proberen, maar meestal zit het vreselijk goed vast.
Als dit niet help, demonteer de naaf uit de veerpoot, zet de fusee in een bankschroef, een grote verlengpijp door het gat waar de aandrijfas gaat, en draaien maar. Monteer de nieuwe fusee met loctite of secondenlijm.
PS: Niet te lang warm stoken, anders loopt het vet uit het wiellager, heel even is voldoende.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Een grote waterpomptang werkt ook.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
En ze hebben ook nog 2 of 3 inkepingen geslagen, voor het geval de loctite niet goed genoeg vast zit.
Wim,
Disciplus Simplex
Zal dit straks eens proberen , bedankt voor de hulp.
6x XM 2.1 TD, CX 2.5 GTI 1986
eXpelliarMus schreef:Een grote waterpomptang werkt ook.
Zo een grote moordenaar bedoel je, als het je daarmee in één keer lukt, dan heeft er geen loctite tussen gezeten.
Die inkepingen zijn voor dat “halve maan” gereedschapje en om het beschermplaatje in vast te zetten.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Klopt, dat was er met een brander door een andere meneer al uit verhit, toen was er idd niet veel meer voor nodig.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
ZX1.4i schreef:Die inkepingen zijn voor dat “halve maan” gereedschapje en om het beschermplaatje in vast te zetten.
Nee, ik bedoel twee bramen die met een beitel o.i.d. zijn geslagen. Niet die 4 inkepingen.
Wim,
Disciplus Simplex
Oh dat, die braampjes houden niet echt vast, schijnt dat je dat echt met loctite moet borgen.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Nou ik hoop voor je dat die niet al te vast zit. Ik heb het bij mijn XM moeten doen en ik heb nog nooit meegemaakt dat iets zo ontzettend vast zat… Ik heb aardig wat sleutelervaring met het nodige gereedschap. Ben van 11 uur ‘s ochtends tot tien uur ‘s avonds bezig geweest en daarvan zo’n 6 uur aan het rammen (!!!) geweest. Bijkomend voordeel dat ik daarna wel weer een strak afgetainde body had…
Uiteindelijk de slijptol erin gezet en de kogel helemaal kapot geslepen. Zelf toen wilde die er niet uit met een hoop meppen en heet stoken. Wil je niet bang maken (hahaha), maar je wel veel succes wensen.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971