te losse kleppen is ook niet ideaal
CX GTi Turbo 2 - All Black
beerpeet schreef:Overigens, wat die remschijven betreft, ik vond die Powerdiscs op m’n 2 CX’en erg fijn, maar kan ze alleen vergelijken met slijtende (en uiteindelijk versleten) “gewone” remschijven. Als remblokken had ik Valeo’s.
Goede keus veilige en strakke combinatie.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Kleppen gisteren gesteld, Thijs nogmaals dank voor de hulp!
Van de week Hydraulique bellen voor detail-afspraak: wanneer gaat er wat gebeuren. Zal de tips over de verschillende soorten remschijven hierin zeker meenemen: wil op de Autoroute en in de bergen zeker voldoende rempower hebben straks
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Powerdiscs en Valeo onder mijn CX doen het ook uitmuntend. Beter dan wat er onder zat. Dat was ook wel helemaal op, en ik weet niet precies wat het was, maar het nieuwe spul voelt veel betrouwbaarder.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zo zaterdag de CX opgehaald in Raamsdonksveer. De LHM lekkages lijken door een gereviseerde ruilpomp nu verleden tijd. Remmerij voor vernieuwd: remt eigenlijk net zo als de oude. Ik mis toch het bijterige CX-gevoel, dat je per ongeluk je harses tegen de voorruit remt zeg maar Zitten er behalve op de 4 remklauwen en het stuurcommando toch nog meer ontluchtingsnippels ofzo op een 78-CX? Of kan er iets bij het pedaal mis zijn? Ik hoef niet 2 keer te trappen, maar moet behoorlijk dóórtrappen.
Het uitlaatlekje was een drama. Nee, het blikje met GunGum was “prachtig” dicht, het lek kwam bij het spruitstuk vandaan. Daar bleek madame langs één pakking flink te lekken: gebroken tapeind dus die daar werd flink langse de (ook kapotte) pakking geblazen. Maar dáár een tapeind loshalen is een k*tklus, met als enige pluspunt dat ook de inlaatbuis weer los moest. Kon die meteen vervangen door een gebruikt exemplaar zonder gebroken steun én meteen op een eenvoudiger Sjors-manier gemonteerd. Zal t.z.t. nog een fotootje schieten ervan.
Nadeel van het uitlaatgebeuren: de resonantie net onder de 3.000rpm klinkt nog vrolijk door in het interieur bij optrekken. En in 3 nu ook constant bij gasgeven tussen de 85 en 125 km/u. Of het daarboven overgaat weet ik nog niet, de boel even goed warm laten worden terug naar Eindhoven was in ieder geval niet genoeg om het op te lossen. We vermoeden dat de flexpijp tegen het subframe of het blok rammelt, en dat bij gas los de motor net zo kantelt dat het niet meer gebeurt (ook bij onbelast draaien gebeurt het niet of minder). Ik verdenk vooral het subframe, afgaand op mijn lekenoor - donderdag terug in Raamsdonksveer en dan mogen Leo of Sjoerd een rit over de snelweg maken en het euvel traceren en oplossen. Helaas, had de vakantie willen voorbereiden die dag maar zó is de CX echt een migrainebak
Laat ik er maar vanuit gaan dat de dame ons daarna 2 onvergetelijk goede weken La Bourgogne bezorgt, dan zijn we dit stukje karakter gauw weer vergeten
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Vanochtend eerst vlak naast Garage Hydraulique de net zijn deuren openende bandenspecialist de linkervoorband goed om laten leggen. Staat toch beter met de parkeerrand en juiste logo’s aan de buitenkant. Wiel goed in de waterbak gehad en morgen nog ff checken met de ANWB-bandenspanningsmeter of de druk moet constant blijf. Vanavond was het 2.36 bar - meten is zweten
Daarna heeft George met veel geduld de uitlaat goed afgehangen. Hierbij sneuvelde natuurlijk direct met beunblikje met al bros geworden uitlaatpasta. Dus toen de uitlaat mooi bóven het subframe hing was het na starten gelijk pffffrrrtttt: zucht
De voorkant van de flexpijp was niet mooi rond meer, waarschijnlijk door gebruik van halvemaanklemmen ipv de bedoelde ronde klemmen. Met wat geweld zo’n ronde klem erom gekregen zonder de pijpen weer helemaal los te maken. Klem met hetzelfde geweld weer op de auto rechthameren en buigen, vervolgens die klem op goed pijpdeel (2-3 cm van einde) mooi rond te laten worden. Daarna klem op goede plek de pijp daar mooi rond laten maken, toch maar montagepasta ertussen. Nog niet helemaal strak aangedraaid, even starten: véél zachter pffff. En na goed aandraaien stil
Uitlaat nog weer paar mm hoger gehangen, terwijl ‘ie luchtdicht bleef. Proefrit: geen uitlaatlucht én geen resonanties meer
Na een echt Italiaanse ijsje naar huis gereden, wat door de drukte veel met 90-110 km/u moest. Heeeeeerlijk zonder koppijn te krijgen van de resonantie in dat toerengebied, oui oui oui. We gaan ervoor zaterdag, op naar Cluny! George & La Léo: dank voor jullie inspanningen, lijkt wereldwerk te zijn!
En de motor loopt na het kleppen stellen en nóg meer oude slangklemmen vervangen ook fijn. Mooi rustig stationair én dat stationair toerental zakt niet meer bij inschakelen van een versnelling. De extra luchtklepslangen moeten toch ergens gelekt hebben vroeger, blijkbaar…
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005























Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Mooi! Fijne en zorgeloze vakantie!
Goede vakantiereis!













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dank allen en tot over 2 weken!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Plank hem lekker, Rogier! Fijne vakantie
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Planken? Goed voorbeeld doet volgen bedoelt u? Maar de CX scheurt wel uitdagend fijn nu ja
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Fijne vakantie Rogier. Veel rijplezier met de dame en tot over een paar weken.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zo zeg, heb ik hier sinds de vakantie niet meer geschreven?
Dan nogmaals dank voor de voorspoedwensen, de CX heeft tijdens de vakantie geen krimp gegeven. Slechts héél af en toe bij hard werken (>14% hellingen op) resoneerde de uitlaat iets, maar dat moet ik deze winter maar eens op lossen met de juiste baksteun. Het hele blok ligt nu 1-2 cm te laag, dus dat verkleint de ruimte voor de pijp ook aanzienlijk.
Nu had La Léo al een CX-basissteun voor me klaarliggen:
Voordat ik die ophaal (ja zucht u maar, ik ben ff lui geweest met de CX en de pekel verbetert dat niet zo 1-2-3) nog even checken of dit inderdaad een klus voor ondergetekende prutsbeun is. Als ik George goed begreep:
1. Auto in hoogste stand en fixeren met assteunen/bokken (zodat de voiture in ieder geval rustig staat)
2. Linkervoorwiel verwijderen
3. Krik met plank onder versnellingsbak, 1 cm opkrikken om spanning van baksteun af te halen.
4. De baksteun losmaken: op de foto zie ik 4 bouten aan de randen en 1 door het rubber - moet dit nog in specifieke volgorde? En moeten ze gelost of verwijderd worden?
5. Baksteun verwijderen: is dit nog tricky of ligt ‘ie na de 4/5 bouten gewoon al op de vloer?
6. Nieuwe baksteun plaatsen: nog trucs/3e handen nodig?
7. Nieuw baksteunen uitlijnen (garagekrik gebruiken tot centrale gat netjes in midden van montagegat zit).
8. Nieuwe baksteun vastzetten: wederom, nog volgorde aanhouden?.
9. Krik eronderuit en checken of de steun netjes gecentreerd zit.
10. Wiel erop en assteunen verwijderen.
Een 10-puntenplannetje dat zelfs ik zou moeten kunnen uitvoeren. Of zie ik nog specifieke volgordes, vereisten of speciaal-gereedschap over het hoofd?
Groet,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Vorig weekend een bezoek aan ouders in Spijkenisse gepland zodat ik toevallig makkelijk langs Hydraulique kon rijden. Even bijgepraat aldaar en meteen de baksteun opgehaald.
Gisteravond tijd om de klus te klaren:
Foto3: Wiel verwijderen en dan weer zien dat de oude steun echt op is, helemaal doorgezakt.
Foto1: Help een gat in de CX
Foto2: Nieuwe steun erin
De centrale bout loshalen heeft me nog wel mijn oude trouwe, goedkope 1/2” ratel gekost. Eindelijk een reden om een betere set te kopen, want de doppen waren ook iets te ruim. Uiteindelijk nog makkelijker de bout met (mijn langste maat) ringsleutel van Gedore losgekregen - met hulp van wat slagmateriaal bij gebrek aan luchtsleutel.
Maar ja, die bout moest later ook met de momentsleutel met 160-170 Nm vastgezet volgens de vraagbaak, dus ja dat kost wat moeite om na 32 jaar los te krijgen, gut.
Om de steun mooi centraal uit te lijnen moest de bak wel bijna 2 cm opgekrikt worden. Nog geen tijd gehad om te rijden, morgen eens even kijken. Als lief nu de BMW weghaalt voor de garage om haar boodschappenbeurt te doen, ga ik wel even kijken of de uitlaat nu nog mooi rammelvrij tussen blok en subframe hangt. Onbelast in de garage ging dat prima, maar ja, da’s dus onbelast…
Nu nog eens naar het contactslot kijken. Ondanks het extra startrelais gaat het nog soms haperend:
rrrr rrrr rrrr .... rrrr rrrr ... rrrr rrrr rrrr rrrr vroemmmm. Ik moet de sleutel echt geen halve graad terug laten draaien, lijkt alsof ‘ie héél snel geen signaal “doe eens starten” meer geeft. En dan vraag ik me af hoe goed de andere signalen die het contactslot moet genereren (extra benzine e.d.) nog doorkomen bij de injectiecomputer! Of denk ik nu te moeilijk?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005