Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik snap het ook niet, maar volgens mij heeft het in ieder geval niets met mijn sm te maken…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Voor de uitleg: http://stockmarkettoday.in/2010/08/06/over-hundred-feared-killed-in-jk-flood/ En ‘t is dat het zo ter sprake kwam… Heeft inderdaad niets met jouw SM te maken. Effe op het knopje gedrukt zeg maar. Voorlopig is samen vakantie in SM of welke kar dan ook ver weg. Eerst moet ze NL zien te bereiken. Sorry voor de off-topic. Einde van dit verhaal alhier.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou Robin, dat is wel effe minder…
Back to the sm dan maar?
Vandaag de laatste puntjes op de “i” aan het zetten geweest. Nou ja, fix het ene, komt het andere weer.. doodmoe word je er van..
na de bak in en uitbouw moest alleen het “rechtuit” rijden nog worden afgesteld. Dat is normaal een fluitje van een cent. Maar niet bij dat beige secreet van mij Tijdens het afstellen bleek dat er niets meer afgesteld kon worden. De “rol” of beter gezegd, de terugloopcilinder, zal al op z’n uiterste stand. De auto bleef naar rechts trekken en de cilinder kon niet meer worden gedraait. Heel irritant. Kennelijk heb ik bij het terugplaatsen van het stuurhuis laatst toch weer niet helemaal goed opgelet, want het hele zooitje stond 2 mm te veel naar rechts. Nou zal je denken, wat is nou 2 mm… nou, 2 mm op het stuurhuis is een boel als het aankomt op de afstellen van de “rechtuit"stand dus. Kortom, het stuurhuis moest los van z’n beugels. Dat zijn totaal 7 boutjes, maar daarvoor moet wel weer het luchtfilter los, de stuurarmen los en de koplamp-draaishit moet ook los. Weer hoop gevloek, geraas en getier, want ik lag weer eens open tot aan mijn ellebogen. Heerlijk, zo’n orgel…. Nadat ik het hele spul 2 mm naar links had weten te vechten in m’n eentje kon de “rechtuit"stand wel worden afgesteld. Een proefrit en 30x stoppen en stellen hebben eindelijk geleid tot het gewenste resultaat: de auto gaat keurig rechtdoor als je het stuur loslaat en ook het stuurwiel zelf staat weer prachtig recht.
Moraal van dit verhaal: bij demontage van het stuurhuis NOOIT op merktekens vertrouwen, maar altijd het stuurhuis opnieuw uitmeten voor je het vastzet. Het scheelt heel wat gevloek en heel wat schrammen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klinkt als een haat liefde verhouding
Maar wel weer mooi werk! Dat rijdt echt ruk als de Diravi niet recht staat
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nog even een plaatje met de gegevens zoals de boel moet zitten na montage.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Mooi, inderdaad de puntjes op de i.
Overigens, ik heb me heel vaak afgevraagd hoe het kan dat mijn CX wel perfect rechtuit rijdt (want dat heb ik netjes afgesteld) maar dat het stuur dan net niet recht staat. Klopt het dat het stuurhuis dan niet helemaal perfect gecentreerd gemonteerd is? Niet dat ik van plan ben om dat te verhelpen…
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je ook dat laatste perfect zou willen krijgen kun je 2 dingen doen:
1) je stuurwiel zelf één tandje verzetten
2) als dat “te veel is”, kun je de spoorstangen verzetten. Je draait dan de één kant in, en de andere een zelfde hoeveelheid uit, en stelt dan de rechtuit stand opnieuw af. Da’s wel veel werk.
Het heeft bij een cx niets te maken met de positie van het stuurhuis of stuurcommando zelf in ieder geval.
Bij een SM is het stuurwiel zelf met 3 boutjes op een plaat gemonteerd die op zijn beurt weer vast zit op de stuurstang zelf. Het stuur zit met schuifgaten op die plaat, en zo kun je het stuurwiel zelf verstellen ten opzichte van de stuurstang. Na het juist afstellen van de rechtuit stand stel je bij een SM op die manier eenvoudig het stuur recht.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Aha, duidelijk. Ik dacht dat SM en CX precies hetzelfde zouden werken qua Diravi, maar het blijkt weer eens niet zo simpel.
Bedankt voor de tips. Het stuur een tandje verdraaien lijkt me te veel. De spoorstangen-tip ga ik even onthouden. Het zou inderdaad best kunnen dat na verschillende uitlijn-acties op deze manier het stuur een beetje anders is komen te staan in de loop der tijd…
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gut gut.. we hebben weer wat nieuws dus
Sinds vanmorgen viel het mij op dat de linker verstraler nogal scheef staat. Stellen helpt niet zoveel..
Nadere inspectie wees uit dat het verstelmechanisme veel te weinig olie meer bevat. Ergo: de hydraulische draailamp besturing is lek… fijn. Het blijkt dat het membraan aan de kant van het stuurhuis aan het overlijden is, want die cilinder is vet van de olie. Die cilinder had ik bij de montage van de bak nog helemaal schoongemaakt en nu ziet dat er zo uit..
Om dit op te lossen zal er dus een nieuw membraan in dat cilindertje moeten, maar gelukkig had ik die nog liggen.
Kortom, we hebben weer een klusje
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6158
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hoeveel moet je dáár nou weer voor uit elkaar halen?
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Och, het houdt je op de straat.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hilko16TZI schreef:Hoeveel moet je dáár nou weer voor uit elkaar halen?
Luchtfilter, grill en wat losse troep. Hooguit een uurtje werk. Het vullen van het systeempje is wat lastiger, vooral het “ontluchten” kan lastig zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6158
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik heb het weleens gezien bij een SM. Ik vind het een schitterende auto, maar het is, net als een DS trouwens, helemaal niets voor mij. Ik ben geen beun genoeg denk ik
Maar goed, ik doelde erop dat ik het lullig vind dat je na al je inspanningen nou weer aan de gang kunt. Gelukkig valt het dus wel mee.
Ik wacht met spanning af wat er de dag voor je op vakantie gaat nog even besluit niet mee te willen….
Zijn de BMW en de Saxo al vakantiereisklaar?
Een backup wil namelijk nog weleens helpen de paraatheid te verhogen.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De bmw doet het en is altijd vakantie klaar de saxo is geen optie, dan rous ik de xantia wel
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste