Dag allemaal,
zoals jullie misschien weten uit een eerder topic heeft mijn ZX een vreemde ziekte. Hij begint op onverklaarbare wijze met het stuur te schudden.
Nu heb ik een half jaartje geleden mijn rechter draagarm + aandrijfas laten vervangen, en nu heeft hij het laatste half jaar het zeer goed gedaan, zonder problemen.
Vorige week heb ik na het iets sportief nemen van een vluchtheuvel spijtig genoeg moeten vaststellen dat mijn dichting aan de versnellingsbak lek was. Ik heb de auto binnen gedaan en er zit nu een nieuwe dichting in.
Nu wil het (al dan niet) toeval weer dat hij weer vreemd begint te doen. Wanneer ik nu snel een linkse bocht neem, en vooral wanneer ik hem plankgas duw in een scherpe bocht, voel je “getokkel” aan de rechter aandrijfas, terwijl deze compleet nieuw is. Het klinkt een beetje als een aandrijfas die stuk is, maar dat klettert echt zal ik zeggen, en deze tokkelt. Het klinkt als een stevig getokkel, als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Iemand iets aan te raden??
bedankt!
mvg Jochen
Het klinkt alsof je rechteras (weer) stuk is.
Dat is wel erg snel, weet je zeker dat er een nieuwe of gereviseerde as is gemonteerd en geen gebruikte? Als de as nieuw of gereviseerd is, dan kun je proberen om garantie te claimen op de reparatie.
dat zou nu toch wel heel straf moeten zijn als die as terug stuk is. En het vreemde van de zaak is dat hij al een gelijkaardig mankement heeft gehad, dat is van zichzelf weer even verdwenen maar het lijkt als de wagen de brug op moet, en de wielen komen een keer helemaal omlaag, dat hij daarna een beetje raar begint te doen.
Zijn er hier geen hobbyisten die ZX expert zijn?
grtz
Expert of niet, heb zelf ook een ZX gehad en ken deze auto vrij goed, en dus ook aandrijfas ellende gehad. Tokkelen in de bocht is gewoon een aandrijfas, een “nieuwe” as kan ook kapot gaan, of is nooit goed gereviseerd. Probeer eerst maar eens te achterhalen of er echt een nieuwe of gereviseerde is gemonteerd, ipv een gebruikt die op dat moment nog goed was.
het was 100% zeker een nieuwe, dat zie je trouwens ook. ook de draagarm is helemaal nieuw. Ik begin te denken dat er een wiellager geraakt is in de boite, en dat hij daarmee raar doet, maar het vreemde is dat hij dan steeds zo raar moet doen en niet enkel in een linkse bocht.. misschien zit de aandrijfas er onder te veel spanning in ofzo..
morgen gaat hij nog eens de brug op bij de garage maar als er niet direct iets te zien is, dan gaat hij naar de eeuwige roestvelden of naar afrika. Hij heeft immers 280.000 km dus het beste zal er wel stilaan afzijn vermoed ik. Nochtans spijtig want het is een leuke vinnige auto.
nee niet opgeven! zoiets moet echt te vinden zijn!
zelf heb ik ook diverse keren een aandrijfas om dit soort redenen vervangen.
heb je al eens zelf gevoeld als de auto op de brug staat en 1) met de wielen vrij hangt 2) op een rolplateau staat? wel het stuur ook alle kanten opdraaien.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
ja te vinden misschien wel.. maar na hoeveel werkuren in de garage (en hoeveel geld erin gestoken te hebben…)
zitten er hier geen afterhour citrofielen uit belgie?
zelfde probleem met mijn zx 2.0 16v,
heb net de aandrijfas en een kogel vervangen maar heb hem nog niet kunnen rijden omdat er geen olie in de bak zit.
wel was duidelijk dat er speling op de as zat.
wat ik me afvraag is of je ook merkt dat er getrokken word aan het stuur?
en weet je zo waar je de bak kan vullen en hoeveel er in moet?