![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8340.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Lijkt me ook onwaarschijnlijk inderdaad, door deze sensor krijg je andere problemen (als hij niet goed werkt ).
Ber
Ik geef je graag een tip. Breng het ding bij een toko en zeg zoek het uit. Ze lossen het ongetwijfeld voor je op. Gaat je wel wat geld kosten natuurlijk, maar dan kun je eindelijk gaan genieten! De auto moet geen frustratie project worden.
Ik weet ook helaas niet wat het is, maar als die eenmaal rijdt is er niets aan de hand! Vergeet niet Ber dat je in een 16v rijdt! Daar moet van worden genoten! Heel veel succes!!
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Ik zit zelf ook een beetje te twijfelen tussen m’n koppigheid en het feit dat ik graag dingen zelf oplos en het gezond verstand dat me vertelt dat ik er even naar moet laten door kijken door mensen die echt kennis van zaken hebben. Wat dat laatste betreft had ik op het Bosch Service Center gehoopt, maar die wisten me alleen maar te vertellen wat ik zelf allang wist en misten het werkelijke probleem, dus dat was weggegooid geld. Ik denk inderdaad dat ik toch maar weer op de mannen van Hegru ga vertrouwen en de centen zijn wat dat betreft niet zo belangrijk. De Zilveren Schicht is een auto van de zaak, dus de belastinginspecteur betaalt er een aardig stuk aan mee.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
ik zou 3 dingen eerst proberen.
*Gasklep-positie-sensor achterop je gasklep. Deze heeft 3 regelwaardes. Nullast, deellast en vollast, en daar zitten 2 contacten in om de ECU te vertellen wat ie moet doen.
Die moet bij stationair (gasklep dicht) een contactje raken, en hoor je ook klikken dan, evenals volgas (vollast)
Hoor je geen klikjes bij dichtzetten van de gasklep, weet de ECU ook niet dat ie stationair moet draaien en stuurt ie de stationair-regel-klep (stappenmotor) niet aan.
Bij vollast moet ie ook klikken, dan weet ie dat de inspuiting verrijkt moet worden.
*Check de bedrading op de 2 polige blauwe stekker op je thermostaathuis. Die geeft je KVS temp door aan je ECU. Is de bedrading kapot, onder dat rubbere afdichthoesje, blijft ie echt niet lekker lopen of zelfs helemaal niet, en hij verzuipt hem dan ook. Is de bedrading goed, meet deze sensor dan eens door bij warme en koude motor. Zijn de waardes nagenoeg gelijk (binnen bv 100 Ohm verschil) dan is deze defect. Of simpel de stekker eraf trekken met draaiende motor kan ook al voldoende zijn. geen verschil is loop, is defecte sensor.
*Controleer ook je ontstekingsmodule eens, die geven bij warme motor ook vaak genoeg problemen. Simpel eentje van de sloop halen en effe uitwisselen.
LMM geeft meer problemen bij bv gasgeven of constant rijden.
Lambda-sensor is wel een verdachte, maar daar moet ie niet zo slecht op lopen. Hij gaat dan naar een vast regelpunt, waar de motor in de hele regio goed op loopt, ook stationair. De ECU sluit dan zelf al de sensor af.
Controleer eerst die 3 bovenstaande punten eens. Makkelijk zelf te doen en jkost ook niets.
Dat zijn 3 punten waar de 16V toch wel vaak problemen heeft als eerste.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Als ik de KVS sensor eraf trek, slaat de motor vrijwel meteen af, dus die zou nog moeten deugen. Ik verdenk de gaskleppositiesensor hevig, want zou gauw ik daar de stekker lostrek, loopt hij vrij stabiel stationair, alleen wel met een erg hoog toerental van rond de 2.000 en heeft hij een goede gasrespons. Hij wil er dan weer echt snel en zonder schokken of horten vandoor.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
bearwil schreef:Ik dacht dat het bij Willem alleen de luchtmassameter was en die heb ik inmiddels vervangen, maar de bdp sensor is ook een mogelijkheid. Eigenlijk denk ik zelf meer aan de motortemperatuursensor omdat hij bij warme motor nog steeds denkt dat hij koud is en een veel te rijk mengsel geeft en dus verzuipt.
dat was mijn eerste gok ook. maar wat ik me dan af vraag: hoe is die auto door de apk gekomen? gastest kom je ook niet door als ie veel te rijk loopt.
heb je de auto na het vervangen van de lmm nog een keer uitgelezen? wellicht komt er nu iets anders naar voren en is er meer defect. de kv temp sensor kan je ook doormeten. waarde weet ik niet uit mijn hoofd zo maar gaf vortex al. stekker los trekken wil niet alles zeggen, een sensor kan rot zijn maar nog wel iets doen.
een slechte verbinding op je lmm kan ook zorgen dat je auto veel te rijk loopt
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
bearwil schreef:Ik zou vandaag even proberen de lambdasonde te verwisselen, maar dan merk je weer wat een lastige bak die 16 klappert soms is. Bij een normale BX kun je er vanaf de linkerkant goed bij als je hem omhoog zet, maar bij deze zit de uitlaat weer precies in het midden en zie je de sonde niet. Zal dus de brug op moeten om erbij te kunnen.
Trouwens, welke sensor zit direct achter het gasklephuis? Ik had hem vandaag even los om te kijken of de stekker soms gecorrodeerd was en toen viel me op dat de stationairloop opeens heel erg stabiel werd. Weliswaar draaide hij een dikke 2.000 toeren, maar wel mooi regelmatig en zonder plotselinge dalingen.
zit je niet toevallig tegen het kapje aan te kijken? kan je eraf klikken kan je er zo bij komen. uitlaat zit bij mijn weten niet heel anders. ik kon hem zo vanaf de straat vervangen. sensor was bij mij ook kapot auto liep er gewoon mee, maar had een CO van 1,50 en liep 1:10. na nieuwe sensor liep de motor mooier en rijdt ineens 1:13,5
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
beste algemene tip die ik je kan geven is denk ik: maak alle contacten schoon (heb je al gedaan). lees de auto nog een keer uit (desnoods via knipper codes) zodat je precies ziet welke fouten er op dit moment zijn. heb je de beschikking over een lexia wis dan even alle storingen en ga een rondje met de auto rijden tot er problemen zijn. daarna uitlezen dan zie je wat de actuele storingen zijn. misschien kan je er iets uithalen zo niet schrijf alle sensoren op die er iets mee te maken kunnen hebben en ga ze een voor een doormeten. gewoon een lijstje en doormeten+afvinken. systematisch de fout zoeken. in het wilde weg vervangen of maar wat proberen heeft geen zin in dit soort situaties.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Dat hij door de APK is gekomen, bewijst in elk geval dat toen de CO-waarde goed was. Enige verklaring die ik kan vinden, is dat de wagen al een paar dagen in de garage stond en daarom met koude motor gemeten is, dus voor hij klote gaat lopen en ik denk dat dit ook meteen de lambdasonde als veroorzaker uitschakelt. Ik zal de ecu nog eens uit laten lezen, maar voorlopig denk ik het meest aan die gaskleppositiesensor, want met dat ding eraf loopt hij prima, zit alleen met het enorm hoge stationair toerental. Het motormanagementlampje blijft ook uit als ik zo rijd, terwijl het met de uitgeschakelde lmm constant bleef branden.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Ja ding heeft vrij lang bij de garage gestaan inderdaad. Magoed ding heeft zelfs een steekproef gehad en die keurmeester is toch nog zeker wel even bezig geweest met de wagen. Maar koud loopt de wagen helemaal prima. Dus dan is er ook geen probleem. Een schokkend hoog verbruik heb ik ook nooit gehad.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Als dat daadwerkelijk zo scheef zat dat er lucht aangezogen werd buiten de LMM om, kan het best dat de auto er slecht van heeft gelopen. Even goed luchtdicht monteren en je hebt uitsluitsel, makkelijk te testen
Eveneens ben ik tevens ook.
Vandaag bij Van Gompel andere luchtslang gehaald. Hegru had er geen voor de 16V en Van Gompel ook niet, heb er dus een van de GTi meegenomen, die iets langer is en waarbij de twee slangaansluitingen op een andere plaats zitten. Zag dat de gaskleppen gitzwart waren, dus die ook even schoongemaakt. Met enig gefrot de luchtslang toch tussen gasklephuis en luchtfilter weten te krijgen, maar toen bleek dat de originele slang tussen stappenmotor en het pijpje op de luchtslang te kort was. Stuk universele slang gehaald en dat ertussen gezet. Andere slang paste nog wel, maar daar bleek dat het gaatje in het halfdichte bovenstuk van het pijpje kleiner is dan dat van het origineel. Kan het eventueel iets uitboren, maar ik weet niet of dat echt nodig is. De lmm weer aangekoppeld, net als de gaskleppositiesensor en vol verwachting gestart. Sloeg goed aan, liep even wat onregelmatig, maar ging steeds geciviliseerder lopen met een keurig stationair toerental van net onder de 1.000. Toen kijken wat met warme motor zou gebeuren. Dus even gereden. Reageert vrij goed op het gas, met alleen heel af en toe een kleine stotter en ook met warme motor zakte het stationair niet en bleef hij lopen. Dus een voorzichtig hoera mag, denk ik. Wel blijft het lampje voor het motormanagement branden. Wellicht de ecu nog even resetten?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Nog effe iets. Het kleppendeksel is behoorlijk verweerd. Kun je dat met een hittebestendige lak weer fraai zwart krijgen?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
bearwil schreef:Vandaag bij Van Gompel andere luchtslang gehaald. Hegru had er geen voor de 16V en Van Gompel ook niet, heb er dus een van de GTi meegenomen, die iets langer is en waarbij de twee slangaansluitingen op een andere plaats zitten. Zag dat de gaskleppen gitzwart waren, dus die ook even schoongemaakt. Met enig gefrot de luchtslang toch tussen gasklephuis en luchtfilter weten te krijgen, maar toen bleek dat de originele slang tussen stappenmotor en het pijpje op de luchtslang te kort was. Stuk universele slang gehaald en dat ertussen gezet. Andere slang paste nog wel, maar daar bleek dat het gaatje in het halfdichte bovenstuk van het pijpje kleiner is dan dat van het origineel. Kan het eventueel iets uitboren, maar ik weet niet of dat echt nodig is. De lmm weer aangekoppeld, net als de gaskleppositiesensor en vol verwachting gestart. Sloeg goed aan, liep even wat onregelmatig, maar ging steeds geciviliseerder lopen met een keurig stationair toerental van net onder de 1.000. Toen kijken wat met warme motor zou gebeuren. Dus even gereden. Reageert vrij goed op het gas, met alleen heel af en toe een kleine stotter en ook met warme motor zakte het stationair niet en bleef hij lopen. Dus een voorzichtig hoera mag, denk ik. Wel blijft het lampje voor het motormanagement branden. Wellicht de ecu nog even resetten?
goed bezig bear
lampje moet vanzelf uit gaan inprincipe als het probleem opgelost is. wel kan het even duren, zeg een tien minuten tot kwartier rijden. zou hem allicht toch resetten en rondje boemelen kijken of het uit blijft. dan na een paar ritjes nog een keer uitlezen maar als ie uit blijft zou ik me er niet zoveel zorgen om maken
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS