Een domme vraag misschien, maar wat is nu het verschil tussen een geel en een grijs kenteken?
voor een niet-nederlander misschien toch niet zo’n stomme vraag?
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
met een grijs kenteken betaal je een stuk minder wegenbelasting, helaas mag je met een grijs kenteken vaan maar 2 pers. vervoeren. het gaat om de kubieke meters laadruimte, er zijn b.v. wel volkswagen transporterbusjes met een dubbele kabine die evengoed een grijs kenteken hebben
bestaat het old-timer kenteken bij jullie ook?
je betaald nauwelijks belasting, maar mag dan wel maar 25km rond de standplaats…
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
nee niet in die vorm,
we hebben het zo dat auto’s van 25 jaar en ouder geen wegenbelasting meer hoeven te betalen.
vandaar al die oude bakken op lpg hier
ik heb vooral ouwe volvo’s gezien…
Geel en grijs kenteken hebben betrekking op de kleur van de kentekenpapieren en niet op de platen, vandaar de verwarring. Gewone kentekengegevens staan op een geel papier afgedrukt en de gegevens van bestel- en vrachtauto’s op grijs papier. In de volksmond is dat dus geel of grijs kenteken geworden.
Michaël,
Xantia 1.8 X, 1993,ORGA 5996,Opera Rouge, 185.000 km, http://www.xantiaclub.net lid, kentekenplaathouder,
Er is meer dan Xantia alleen…
wat is dan het verschil in de kleur van de platen zelf?
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
geen.
alleen zijn er blauwe platen verkrijgbaar vanuit authentiek oogpunt. vroeger werden er in nederland namelijk blauwe kentekenplaten gevoerd i.p.v. gele, dus is het aardig om je oldtimer te vorzien van blauwe platen, maar dit hoeft niet. er zijn ook lichtblauwe platen die zijn voor taxi’s de witte platen zijn voor aanhangers.
oooowww…
het is dus voor het mooi
wordt alles me plots duidelijk
erik wijngaarden schreef:geen.
alleen zijn er blauwe platen verkrijgbaar vanuit authentiek oogpunt. vroeger werden er in nederland namelijk blauwe kentekenplaten gevoerd i.p.v. gele, dus is het aardig om je oldtimer te vorzien van blauwe platen, maar dit hoeft niet. er zijn ook lichtblauwe platen die zijn voor taxi’s de witte platen zijn voor aanhangers.
De blauwe ‘taxiplaten’ hebben echter zwarte cijfers en letters
De witte zijn idd voor ahw’s (tot 750 kg), zwaardere krijgen een eigen gele plaat. De witte zijn ook verplicht op bijv. fietsendragers (op de trekhaak)
Verder zijn her nog groene, met zwarte letters tegenwoordig, voor handelaren.
Volgens mij heb ik ze nu wel gehad?
@Rocco.
Kun je in België adhv het nummer nog iets herleiden. Bijv. bouwjaar of streek/plaats?
En krijg je een nummer toegewezen of kun je er ook een kiezen, zoals in Groot-Brittannië?
Michaël,
Xantia 1.8 X, 1993,ORGA 5996,Opera Rouge, 185.000 km, http://www.xantiaclub.net lid, kentekenplaathouder,
Er is meer dan Xantia alleen…
je krijgt een nummer toegewezen,
ik denk niet dat je er een kan kiezen…
die plaat hang je dan telkens op je nieuwe auto.
zo reed mijn vader vroeger met een CX Évasion KTU-741 (ofzoiets),
die wagen was van zijn bedrijf (hij was zelfstandige), en wij huurden die auto,
ze hadden ook escort’s en een passat break, als de auto dan naar de garage moest, kregen we een andere van z’n bedrijf.
toen hij het bedrijf verliet heeft hij de CX overgekocht en op zijn naam gezet, wij hadden daarvoor dus zelf geen auto.
de CX kreeg toen de plaat GKN-977,
die plaat hangt nu op onze XM…
er zijn natuurlijk ook platen die “verboden” zijn, en dus niet gebruikt worden.
platen met de volgende lettercombinatie’s :
-K*K
-L*L
-K*T
-P*S
(voor de woordverklaringen moet je niet bij mij zijn )
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
Dagobert II schreef:erik wijngaarden schreef:geen.
alleen zijn er blauwe platen verkrijgbaar vanuit authentiek oogpunt. vroeger werden er in nederland namelijk blauwe kentekenplaten gevoerd i.p.v. gele, dus is het aardig om je oldtimer te vorzien van blauwe platen, maar dit hoeft niet. er zijn ook lichtblauwe platen die zijn voor taxi’s de witte platen zijn voor aanhangers.De blauwe ‘taxiplaten’ hebben echter zwarte cijfers en letters
De witte zijn idd voor ahw’s (tot 750 kg), zwaardere krijgen een eigen gele plaat. De witte zijn ook verplicht op bijv. fietsendragers (op de trekhaak)
Verder zijn her nog groene, met zwarte letters tegenwoordig, voor handelaren.
Volgens mij heb ik ze nu wel gehad?@Rocco.
Kun je in België adhv het nummer nog iets herleiden. Bijv. bouwjaar of streek/plaats?
En krijg je een nummer toegewezen of kun je er ook een kiezen, zoals in Groot-Brittannië?
ik weet nog wel een variatie, de gele kentekenplaat met zwarte letters, maar dan met een klein cijfertje 1 tussen de eerste en tweede serie tekens…
die geeft aan dat er al eens een nieuwe set platen na b.v. diefstal/verlies of zware schade zijn geleverd
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je mag overigens alleen blauwe oldtimer platen met witte letters voeren als het KENTEKEN ouder is dan 1973….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Je mag overigens alleen blauwe oldtimer platen met witte letters voeren als het KENTEKEN ouder is dan 1973….
1978 volgens mij.
Michaël,
Xantia 1.8 X, 1993,ORGA 5996,Opera Rouge, 185.000 km, http://www.xantiaclub.net lid, kentekenplaathouder,
Er is meer dan Xantia alleen…
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
mijn auto is in 1991 op nederlands kenteken gekomen, toch heb ik blauwe platen…
Jij hebt een auto van voor 1978 en jij hebt een ‘klassieker’ kenteken (vaak beginnd met D, of YA er tussenin). Ik neem aan dat je de auto van je onderschrift bedoeld. Hij mag dan wel later op kenteken zijn gezet (na import oid).
Michaël,
Xantia 1.8 X, 1993,ORGA 5996,Opera Rouge, 185.000 km, http://www.xantiaclub.net lid, kentekenplaathouder,
Er is meer dan Xantia alleen…