Intussen al maanden geleden heb ik mijn koppeling laten vervangen. Met mijn garagist overeengekomen dat ik de onderdelen lever en zij de montage doen. Versleten plaat, maar als je dan toch bezig bent ook maar de rest vervangen, ook al ziet dat er nog goed uit. Gereviseerde plaat en drukgroep had ik al een tijd. Goedkoop bij een particulier via marktplaats. Gereviseerd druklager van Citrotech en dan nog een origineel toplager.
De eerste teleurstelling: Mijn “nieuwe” gereviseerde plaat was niet dikker dan wat eruit kwam. Platen voor lange slag motoren zijn moeilijk te vinden, maar toch nog een originele ongebruikte gevonden. Inderdaad een stuk dikker dan de oude.
De tweede teleurstelling: Ik denk dat ik met de nieuwe koppeling ongeveer 1000 km gereden heb tot het ontkoppelen plotseling niet meer goed lukte. Krakend in zijn 1 en achteruit en weglopen in zijn 1 met volledig ingetrapte koppeling. Vrije slag nog net weer in kunnen stellen met alles in de uiterste standen. Koppelingspedaal belachelijk hoog en ontkoppelingsvork dan tot in het stuurhuisrubber bij volledig intrappen. Wegens vakantieperiode en andere bezigheden nog mee blijven rijden. Beetje behelpen. In zijn 1 schokkend wegrijden, via 2 naar 1 schakelen en voor z’n achteruit eerst motor stilzetten, schakelen en weer starten. Totdat het ontkoppelen plotsteling weer minder goed lukte. Het laatste beetje speling er nog uit gehaald en naar mijn garagist gereden.
De boel ligt weer open en er is een merkwaardig beschadigde drukgroep uitgekomen. Bij de revisie blijkt elke drukvinger vastgezet met een boutje, ringetje en moertje. Elk moertje is na stellen van de vingerhoogte ingezaagd. Lijkt in orde, maar kijk eens wat er gebeurd is:
Link1-Scheurtjes
Link2-Scheurtjes
De krachten op de ringetjes zijn zo hoog geweest dat ze zijn gaan scheuren. En dan krijg je dit:
Link3-HalveRing
Link4-HalveRing
En zelfs dit:
Eerst is de ring van 1 drukvinger verdwenen, waardoor de druktafel scheef is komen te liggen. Vervolgens is ook nog eens de helft van een tweede ring verdwenen, waarmee het ontkoppelen vrijwel onmogelijk werd. Is dit nu een knullige revisie geweest, slechte materiaalkeuze of stomme pech? Wie heeft hier ervaring mee?
Intussen heb ik na enig zoeken een originele ongebruikte drukgroep gevonden. Die worden ook zeldzaam en dus prijzig.
Al met al ben ik er intussen wel achter dat je behoorlijk liefhebber moet zijn om dit soort tegenvallers te incasseren. Verder mag een hobby natuurlijk geld kosten, maar deze hobby kost wel erg veel geld. Ik ga voortaan in ieder geval zoveel mogelijk voor originele ongebruikte onderdelen om dit soort taferelen zoveel mogelijk te voorkomen:
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat een shit story!
Ik heb ook wat koppeling probleempjes: Ik heb bij het monteren het vliegwiel laten afdraaien en een valeo plaat gemonteerd. Me niet gerealiseerd dat na het afdraaien de as waar de gaffel over draait ook verder in de bak moet worden gesteld. Verder is er een 2300 gemonteerd met de oude 5bak van de 21. dat schijnt het effect te versterken. Verder blijkt dat de valeo plaat een soort veren tussen het koppeling materiaal heeft voor soepel aangrijpen.Effect is dat de koppeling maar NET vrijkomt en je de hele slag moet gebuiken… Ik ga volgende zomer alles weer open maken en onderzoeken…
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Is het wel zo verstandig om bij het vernieuwen van de koppelingPLAAT ook drukgroep en druklager te vervangen als het waar is dat wat er nu verkocht wordt misschien niet meer zo goed is als origineel?
Aan een niet originele nieuwe plaat (bv Valeo ?)die nu te koop is zal toch wel niet zoveel mis zijn.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mijn plaat was Nieuw! Die Valeo platen zitten net iets anders in elkaar dan de originele…. De Ferodo platen hebben die veertjes niet….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoi Peter,
Heel vervelend. De gebruikte ringen zijn te bros, waardoor ze breken. De revisie is dus uitgevoerd met inferieur materiaal, dit mag je gerust knullig noemen. Ik zou terug gaan naar de leverancier van de drukgroep.
Overigens, wordt de reparatie uitgevoerd bij Van Soest (foto van garage komt me vaag bekend voor….)?
Succes,
Dago Langen.
p.s. Weer een bewijs dat Citroen goede ingenieurs in dienst had, die goede materialen kozen, veel betere materialen dan de aanbieders van tegenwoordig.
Citroen!
bogaard77 schreef:shit
Ik heb nog een hele collectie andere woorden gebruikt. Jij kunt er in ieder geval nog mee rijden. Is het bij jou nog niet zo gek dat het uiteinde van de koppelingsvork in het stuurhuisrubber drukt? Was bij mij wel. Eén keer ontkoppelen tijdens sturen kost een rubber.
Marten schreef:Is het wel zo verstandig om bij het vernieuwen van de koppelingPLAAT ook drukgroep en druklager te vervangen als het waar is dat wat er nu verkocht wordt misschien niet meer zo goed is als origineel?
Tsja, wat is wijsheid? Door Citrotech gereviseerde druklagers zijn mogelijk zelfs beter dan nieuw. Zij reviseren ook drukgroepen. Die zullen ook wel goed zijn. Misschien niet goedkoop, maar kwaliteit moet betaald worden.
DriverD schreef:Ik zou terug gaan naar de leverancier van de drukgroep.
Overigens, wordt de reparatie uitgevoerd bij Van Soest (foto van garage komt me vaag bekend voor….)?
De leverancier was een particulier. In Apeldoorn weet ik nog. Intussen meer dan een jaar geleden. Het lullige van die ringetjes is dat je niet kan zien dat het een zwakke constructie is. En je gaat ook niet voor de lol die drukvingers van tevoren met de hand een paar honderd keer indrukken.
Niet Ton van Soest. Had goed gekund. Dit keer een paar deuren verder, bij Ossenblok in Etten-Leur, waar nog steeds kennis en ervaring m.b.t. oude Citroëns aanwezig is,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966