Wat als hij lang stilstaat 2400 GTI
Gagarinn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 10-03-2007

Gepost: 12 augustus 2010 12:11 AM

Ik heb een 2400 GTI uit 1980.  Deze staat al een tijdje (jaar of 8 ) te wachten op restauratie.  Ik heb hem regelmatig gestart en telkens sloeg hij na een aantal keren proberen aan.  Nu geef ik toe dat ik hem de laatste 2 jaar niet meer gestart heb.  Vandaag met stevige batterij én extra benzine geprobeerd…niks nada.  Enkel ronddraaien, maar zelfs geen kuchje.  Kan iemand me vertellen hoe ik het beste te werk ga om alles na te kijken om hem terug aan het draaien te krijgen.  Alvast erg bedankt.

Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 12 augustus 2010 12:17 AM
  [ # 1 ]

Mijn ‘80er GTi heeft ook een jaar of 8-10 stil gestaan. Resultaat was dat de binnenkant van de brandstoftank er zo uitzag:


Niet al te best voor je brandstofpomp en je injectiesysteem laten we maar zeggen. Wink


Opvoer- en vlotterbuis waren inmiddels ook al aangetast…

Profiel  
 
Gagarinn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 10-03-2007

Gepost: 12 augustus 2010 08:47 PM
  [ # 2 ]

Drab met andere woorden.  Ik vrees dat het ook zoiets zal zijn.  Dus je advies is de benzinetank na te kijken alsook vlotter, opvoer…en wat nog?  bedankt voor je reactie.

Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 12 augustus 2010 08:52 PM
  [ # 3 ]

Brandstoffilter.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 augustus 2010 08:56 PM
  [ # 4 ]

Ik zou beginnen om te kijken of je een mooie, krachtige vonk hebt. Dan kijken of er brandstof ingespoten wordt, en als dat niet zo is dan pas kijken waarom ie geen brandstof inspuit. Staat er benzinedruk op de injectierail, hoor je de brandstofpomp als je gaat starten draaien, hoor je de injectoren tikken. Daar mee beginnen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 augustus 2010 08:58 PM
  [ # 5 ]

Heb je wel een vonk?

Zijn al je slangen nog heel? Met teveel valse lucht start die ook niet.
Of er zijn mogelijk stekkerverbindingen verroest…

Profiel  
 
Gagarinn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 10-03-2007

Gepost: 12 augustus 2010 09:07 PM
  [ # 6 ]

De zaken die jullie opnoemen moet ik sowieso nog nakijken, maar hij rook alleszin naar benzine toen ik startte waardoor ik dacht dat ik hem ‘verzopen’ had dus ik vermoed dat `ie benzine krijgt.  Als dat het geval zou zijn krijgt `ie misschien geen vonk.  Heb nog nooit aan de motor gewerkt dus ik moet ook nog alles uitzoeken zoals benzinefilter, injectierail, etc…Ik was al verbaasd dat de ontstekingskaarsen diep in het motorblok zaten.  Met andere woorden niet de traditionele bougiesleutel als werktuig.

Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 12 augustus 2010 09:10 PM
  [ # 7 ]

ik heb ook even op internet gezocht. Op een chemieforum kan je lezen dat door lang bewaren van benzine startproblemen ontstaan omdat benzine uit verschillende fracties bestaat met verschillende kookpunten. De vluchtige fracties verdampen het eerst en die zijn juist belangrijk voor het starten. De oplossing die ik vond is heel simpel: gewoon mengen met nieuwe benzine. Je tank moet dan natuurlijk niet te vol zitten met oude benzine. Wel is het belangrijk om ook het filter te vervangen.

Profiel  
 
Gagarinn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 10-03-2007

Gepost: 12 augustus 2010 09:14 PM
  [ # 8 ]

Gisteren had ik wat benzine bijgevuld maar vond dat 5 liter wel totaal onvoldoende is.  Benzine heeft hij sowieso nodig dus de goedkoopste start die ik kan maken is de tank wat meer te vullen.  Goeie tip!

Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook