Ik heb een 2400 GTI uit 1980. Deze staat al een tijdje (jaar of 8 ) te wachten op restauratie. Ik heb hem regelmatig gestart en telkens sloeg hij na een aantal keren proberen aan. Nu geef ik toe dat ik hem de laatste 2 jaar niet meer gestart heb. Vandaag met stevige batterij én extra benzine geprobeerd…niks nada. Enkel ronddraaien, maar zelfs geen kuchje. Kan iemand me vertellen hoe ik het beste te werk ga om alles na te kijken om hem terug aan het draaien te krijgen. Alvast erg bedankt.
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Mijn ‘80er GTi heeft ook een jaar of 8-10 stil gestaan. Resultaat was dat de binnenkant van de brandstoftank er zo uitzag:
Niet al te best voor je brandstofpomp en je injectiesysteem laten we maar zeggen.
Opvoer- en vlotterbuis waren inmiddels ook al aangetast…
Drab met andere woorden. Ik vrees dat het ook zoiets zal zijn. Dus je advies is de benzinetank na te kijken alsook vlotter, opvoer…en wat nog? bedankt voor je reactie.
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Brandstoffilter.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou beginnen om te kijken of je een mooie, krachtige vonk hebt. Dan kijken of er brandstof ingespoten wordt, en als dat niet zo is dan pas kijken waarom ie geen brandstof inspuit. Staat er benzinedruk op de injectierail, hoor je de brandstofpomp als je gaat starten draaien, hoor je de injectoren tikken. Daar mee beginnen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Heb je wel een vonk?
Zijn al je slangen nog heel? Met teveel valse lucht start die ook niet.
Of er zijn mogelijk stekkerverbindingen verroest…
De zaken die jullie opnoemen moet ik sowieso nog nakijken, maar hij rook alleszin naar benzine toen ik startte waardoor ik dacht dat ik hem ‘verzopen’ had dus ik vermoed dat `ie benzine krijgt. Als dat het geval zou zijn krijgt `ie misschien geen vonk. Heb nog nooit aan de motor gewerkt dus ik moet ook nog alles uitzoeken zoals benzinefilter, injectierail, etc…Ik was al verbaasd dat de ontstekingskaarsen diep in het motorblok zaten. Met andere woorden niet de traditionele bougiesleutel als werktuig.
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!
ik heb ook even op internet gezocht. Op een chemieforum kan je lezen dat door lang bewaren van benzine startproblemen ontstaan omdat benzine uit verschillende fracties bestaat met verschillende kookpunten. De vluchtige fracties verdampen het eerst en die zijn juist belangrijk voor het starten. De oplossing die ik vond is heel simpel: gewoon mengen met nieuwe benzine. Je tank moet dan natuurlijk niet te vol zitten met oude benzine. Wel is het belangrijk om ook het filter te vervangen.
Gisteren had ik wat benzine bijgevuld maar vond dat 5 liter wel totaal onvoldoende is. Benzine heeft hij sowieso nodig dus de goedkoopste start die ik kan maken is de tank wat meer te vullen. Goeie tip!
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!