Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Vraag me wat is de mooiste auto, dan roep ik CX, SM, ID/DS…..
Vraag me wat is de leukste auto, dan roep ik EEND!!!!!!
Nou het is weer zover, het geluid van een onvervalste 2 pitter boxermotor klinkt weer als muziek in de oren.
Samen met een vriend en collega CX rijder hebben we de eer om een 2cv AZ uit 1962 weer nieuw leven in te mogen blazen. De eend, afkomstig van een andere goede vriend, en collega CX rijder tevens forumlid stond al sinds 15 jaar te wachten op aandacht.
Eend eend is voor mij altijd een als een eerste liefde geweest. Het bouwjaar 1962 in het bijzonder. Deze auto, met voor zover ik kan beoordelen een 15,4pk motor heeft wel wat aandacht nodig. Wat gaat er gebeuren?
Allereerst gaan we de techniek in orde maken. Nieuwe remmen rondom, het ruitenwissermechanisme in orde maken. Apk waardig maken, en zorgen dat er gereden kan en mag worden. Daarna volgt een optische remake, zorgen dat ook bij regen we kunnen genieten van de pracht van deze 2cv, zonder dat we overal roest en narigheid hebben. Vert Embrun is het en blijft het!
De auto is ooit in la Douce France gevonden, hier naartoe gekomen en in ruste in diverse schuren terecht gekomen. Tijd voor aktie dus. Nog niet eens 100.000 kilometers op de klok, dat moet anders kunnen!
vandaag lekker aan het prutsen geweest met de trommelremmen, trommel gedemonteerd, asje eruit en erachter gekomen dat de hele mieterse bende natuurlijk vervangen mag worden.
Wat fijn toch om weer over ringsteek 12 te mogen gebruiken, te voelen dat het plaatwerk in die jaren echt plaatwerk is!
Rijden gaan we dit jaar nog doen, en de wereldmeeting 2011 gaan we zeker met “la Deuche” doen.
Voor wie het leuk vind zal ik regelmatig verslag doen van de vorderingen, en wellicht komen er ook wel een aantal vraagstukken boven water.
Een vraag kan ik al meteen stellen: Ik weet bijna zeker te weten dat het gaat om een 15,4 PK met centrifugaalkoppeling, maar wie kan me zekerheid geven? Zijn er motornummers bekend, kan ik het zien aan de carburateur (die nieuw is)? moet ik letten op de motorkoelingsbeplating? Ik weet het even niet meer, en vast iemand hier die uitsluitsel kan geven…....
Bouwjaar is juni ‘62
Voor wie het leuk vind een filmpje te kijken van de wederopstanding:
http://www.youtube.com/watch?v=3ePlYxByfe4
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Een vraag kan ik al meteen stellen: Ik weet bijna zeker te weten dat het gaat om een 15,4 PK met centrifugaalkoppeling, maar wie kan me zekerheid geven? Zijn er motornummers bekend,
De motorcode moet dan een C aan het eind bevatten volgens mij.
Succes met het project!
Jeroen
De centrifugaal trommel kan je gewoon zien zitten (en ronddraaien als de motor stilstaat) Motorcode is idd AZC. De carburateur moet een vertrager (demper) hebben zitten aan de linkerkant.
En ja aan je spruitstuk is te zien dat het om een 13,5 (15 sae) pk motor gaat.
Veel plezier, ik weet hoe leuk het is om in een Vert embrun 2cv te rijden…Ik rij er dagelijks mee
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Die centrifugaalkoppeling zit erin, de carburateur met vertraginsdemper zit er ook al in, het spruitstuk is ooit vervangen door een goed exemplaar. Is er dan sprake van een spraakverwarring bij die 15,4 PK motortjes? SAE PK en DIN PK?
Ik meende dat de 12PK blokjes juist 3 versies kende
12PK
13.5PK
15.4PK
Vandaar dus de vraag, wat is het verschil tussen een 13.5 en 15,4 PK motor?
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Nou, de oude eigenaar zal zich er eens tegenaan bemoeien
Het onvolprezen Evolution Technique van Citroën er maar eens bijgepakt. Vert Embrun is geïntroduceerd in september 1960, dus net 3 maanden vóón de nieuwe neus. In oktober 1961 kwam de motor met 13,5 pk SAE en carburateur 26 CBI (voor centrifugaalkoppeling). In februari 1963 werd de motor vervangen door de 18 pk SAE / 16,5 pk DIN. Waarschijnlijk komt daar de verwarring door.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
En toch ben ik nog niet overtuigd….
Er is naar ik meen te weten in April 1962 nog een modificatie doorgevoerd aan de carburateur (verbeterde versie) iets met andere koeltunnels die ook over de bougies lopen.
Dat zijn dus voor zover ik weet niet de 13,5 maar 15,4pk blokjes.
Gezien de leeftijd zou het dus kunnen!
Ik hoop toch nog dat ik dit mysterie nog eens ontrafel…..
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
engbokho schreef:De centrifugaal trommel kan je gewoon zien zitten (en ronddraaien als de motor stilstaat) Motorcode is idd AZC. De carburateur moet een vertrager (demper) hebben zitten aan de linkerkant.
En ja aan je spruitstuk is te zien dat het om een 13,5 (15 sae) pk motor gaat.Veel plezier, ik weet hoe leuk het is om in een Vert embrun 2cv te rijden…Ik rij er dagelijks mee
Hoe kun je aan het spruitstuk zien dat het een 13,5 pk is?
CEE-IKS schreef:En toch ben ik nog niet overtuigd….
Er is naar ik meen te weten in April 1962 nog een modificatie doorgevoerd aan de carburateur (...)!
Natuurlijk heb je gelijk. In april 1962 zijn de carburateurs 26CBI en IBC vervangen door carbs van hetzelfde type met een venturi van 19. Echter in mijn documentatie staat niet dat dat met een vermogenstoename gepaard gaat.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gefeliciteerd! Vert Embrun is inderdaad een prachtige kleur op het overgangsmodel, ik kan er met je over meepraten want dit apparaat zeul ik ook al 18 jaar achter me aan…
Over het vermogensvraagstuk, ik denk ook dat je een (wat in de volksmond wordt genoemd) 13,5 pk hebt. Onderstaande info vond ik op http://historie.2cv.nl:
1961
Januari: Versnellingsbak: er kan gekozen worden uit een centrifugale of een normale koppeling. Maart: De 2cv A is niet langer leverbaar. April: Motor: de oliekoeler is gemodificeerd. Oktober: Motor: de compressie is verhoogd naar 7.5:1 wat resulteert in 13.5 pk. Topsnelheid is nu 85km/uur. Dashboard: snelheidsmeter gaat nu tot 100km/uur i.p.v. 90.
1962
Februari: Remmen: een nieuwe hoofdremcilinder is geplaatst gelijk aan die van de Ami 6, remleidingen zijn ook aangepast. Maart: Koets: een nieuwe optie is de MIXTE, de achterklep opent inclusief het achterraam, vlakke laadvloer en een achterbank die ingeklapt kan worden. Het achterwiel wordt onder de motorkap opgeslagen. Motorkap: de gril wordt nu met verzonken schroefjes vastgezet (371mm uit elkaar i.p.v. 426mm). April: Motor: de carburateur wordt verbeterd en de verwarmingskanalen voeren nu ook over de bougies. Mei: Dashboard: De optionele radio wordt niet langer geleverd. Juli: Elektrisch: de dynamo en startmotor zijn gemodificeerd, de claxon heeft een dubbele functie. September: Chassis: het AZU chassis wordt nu gebruikt voor de berline waarbij de veerpotten van de AZU worden gebruikt en 10mm plaatstaal tussen het chassis en de achteras. Dashboard: een geïntegreerd dashboard inclusief brandstofmeter, snelheidsmeter en totale afstand meter, wordt geplaatst achter het stuur. Dashboard: de ruitenwissers worden nu elektrisch aangedreven. De verwarming is gemodificeerd. De stuurkolom heeft een grotere diameter gekregen. De achterklep van stof wordt niet langer geleverd. Groene bekleding voor het interieur beschikbaar.
1963
Januari: Oliepomp en de versnellingsbak zijn gemodificeerd met een 8x31 kroonwiel pignon. Deuren: de achterramen zitten vanaf nu in rubber i.p.v in staal. Februari: Motor: 18pk, herkenbaar aan 4 bouten op het spruitstuk aan elke kant i.p.v. 3, 95 km/h topsnelheid. Ami 6 wielen: de remvoering wordt gelijmd i.p.v. geklinknagelt, plastic deurbekleding wordt vast geniet aan karton, nieuwe grotere bumpers. Maart: AZAM: de voorbank (uit de Ami 6) staat op rails, opbergplek achterin, tweede zonneklep inclusief spiegeltje, nieuw stuurwiel, lichtschakelaars gemonteerd op de stuurstang, plastic greepjes op de deurbedekking, “paperclips” op de bumper, wieldoppen, voorramen zitten in een roestvrij stalen omlijsting, chromen ruitewissers-armen, luxe interieur bekleding, andere deurklinkjes. Koplampen: Chromen omlijsting op de exemplaren van Cibie en Marchal. April: Elektrisch: de knipperlichten zijn nu volledig van plastic ipv met een stalen rand.
Bron: http://historie.2cv.nl
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Stuur me een PB’tje trouwens als je nog op zoek bent naar een onderdeel. Ik heb hier nog wat spullen staan op zolder.
Hey gaaf dat er weer wat leven inzit,als ik me niet vergis stond ie daar al toen ik nog een plek in die stalling had, voordat Ike het overnam. Hij stond achteraan onder een hoes toch?
Succes ermee!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Eergisteren een doos met onderdelen binnengekregen, en gisteravond een voortrommel gedemonteerd om te kijken of de bestelde onderdelen juist zijn. Helaas lijken de remcilinders voor de voortrommels niet helemaal hetzelfde. Het gat waar ze in vallen lijkt bij de nieuwe cilinders wat kleiner zodat er teveel ruimte op komt. Tevens is de hoogte van de aansluiting van de leiding iets anders.
Nou goed vandaag de leverancier maar eens bellen om te kijken of de andere te verkrijgen versie wel de juiste is.
Tevens geprobeerd de achtertrommel te verwijderen, maar hier gaan we eerst eens even een mooi stukje gereedschap voor maken.
Eerst dus zorgen dat op technisch vlak alles weer functioneert, vervolgens gaan we eens kijken hoe we de carosserie weer netjes krijgen. Gelukkig is er vrijwel geen roest, dus kan het lasapparaat nog even in de doos blijven!
@Art: Het is inderdaad de 2cv die onder het doek stond!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Goed bezig! Ik had even naar binnen gegluurd, wat een unieke wagen. Leuke stoelen ook, zit dat een beetje?
Kijk hier voor een filmpje van deze eend, toen ik ‘m net gekocht had in Frankrijk. Ook de GSA was van mij. Anno 1995!
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Zo. Ik kon als medesleutelaar aan “Projet AZ 1962” uitaard niet achterblijven op het forum. Inmiddels kan ik den lezer de verheugende mededeling doen dat de remtrommeltrekker (zelffabricaat) uiterst succesvol is gebleken. Het trommeltje kwam keurig los. Achterremcilindertjes passen perfect; hopelijk heeft iemand antwoord op het vraagstuk van CEE-IKS betreffende de cilindertjes voor. Ze zitten dus net een milimeter te ruim in de opening van de ankerplaat en ook is is de afstand gemeten vanaf de remankerplaat totaan de aansluiting met de remleiding verschillend.
Ben benieuwd; wellicht dat er al cilinders uit AM 1963 zijn gemonteerd?
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.
Bij het “oude type” remcylinders zitten de leidingen vast met banjobout. Heb je toevallig het nieuwe type gekregen met 9mm aansluiting?