Een paar jaar geleden serieus op zoek geweest naar een CX-prestige. Bijna gekocht echter er bleek wat verwarring te zijn over de km-stand. Gezien de pittige vraagprijs indertijd had ik geen zin om dat gokje te wagen en ben ik afgehaakt.
Uiteindelijk toen een Luxe XM gekocht samen met een Lancia Thema 8.32. Met plezier mee gereden als semi-hobby-auto’s. Inmiddels weer verkocht/ingeruild en weer voorzichtig op zoek naar een CX-prestige.
Voorkeur:
Twijfel nog tussen S1/S2: S1 vind ik persoonlijk fraaier, maar is wellicht minder praktisch/bruikbaar? Ik wil de auto (behalve in de winter dan wordt ze gestald) toch regelmatig gaan gebruiken.
Bouwjaar ongeveer 82-86
Werkende airco
Zeer net exemplaar dus hogere prijsklasse (niet de hoogste prijsklasse); of binnen afzienbare tijd in zeer nette staat te restaureren.
Acceptabele km-stand
Automatische versnellingsbak
Mooi lijstje maar uiteraard zal ik ergens concessies moeten doen, zoals dat altijd gaat bij de zoektocht naar bijzondere auto’s.
Ik heb uiteraard ook al rondgekeken en heb derhalve een aantal vragen:
Wat is een richtprijs voor het correct vervangen van een vinyl dak?
Wat is een richtprijs voor het correct en volledig overspuiten van een Prestige bij relatief weinig roest?
Zou er relatief eenvoudig aan een lederen Prestige S1 interieur in zeer goede staat te komen zijn?
Wellicht dat jullie me kunnen helpen.
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet
Marc
Je wilt een automaat dus een TURBO variant zal bij voorbaat al afvallen,een automaat met TURBO is nooit geleverd.
Heb je nog een voorkeur qua motorinhoud 2400cc of 2500cc?

Totaal aantal Berichten: 943
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Als ik het goed begrijp wil je dus leren bekleding, omdat je over een losse set begint?
Heb je nog een voorkeur voor kleur? Op de site van de club staat nog een mooie ‘82-er in Sable Dore….
marcvv schreef:
Ik heb uiteraard ook al rondgekeken en heb derhalve een aantal vragen:
Wat is een richtprijs voor het correct vervangen van een vinyl dak?
Wat is een richtprijs voor het correct en volledig overspuiten van een Prestige bij relatief weinig roest?
Zou er relatief eenvoudig aan een lederen Prestige S1 interieur in zeer goede staat te komen zijn?
Marc
Hoi,
horen deze vragen bij één specifieke CX waar je al naar gekeken had? misschien kun je die laten zien, wellicht dat iemand de auto al kent. CXtreme heeft een prestige interieur te koop. Ik weet niet wat de prijs en staat zijn, ik was zelf niet op zoek maar zag het langskomen..

Totaal aantal Berichten: 763
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
De auto die Bonetone noemt lijkt inderdaad wel aan een hoop van je wensen te voldoen: Prestige automaat, leren bekleding, weinig km (86000), nette staat, hogere maar nog wel reele prijs (6500). Hij wordt in opdracht verkocht door Garage Hydraulique, op hun site staat een hele uitgebreide beschrijving met veel foto’s:
http://www.hydraulique.nl/index.php?Autos en
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZINJHXEC
Mbt je vraag over de betrouwbaarheid van Serie I tov serie II, daar zou ik me helemaal geen zorgen om maken. Uiteraard zijn er verschillen maar heel zwartwit gesteld is de facelift voornamelijk cosmetisch geweest, qua techniek en carosserie is de een niet meer of minder betrouwbaar dan de ander.

Totaal aantal Berichten: 7588
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Je hebt een leuke zoektocht voor de boeg! Ik sluit me bij Jmmj aan: de S2 heeft een iets grotere motor, maar verder gaat ‘t binnen de jaartallen die je noemt toch vooral om wat je mooi vindt. Spuiten heeft vele prijsniveaus en (daar soms aan gerelateerde) kwaliteitsniveaus, daar vertel ik vast niets nieuws mee. Een CX is wat dat betreft niet duurder of goedkoper dan een andere auto. Om de een of andere reden zijn lederen interieurs erg geliefd (ik hou er niet van - maar ik sta hierin redelijk alleen) wat betekent dat ze meestal wel uit sloopauto’s gered worden voor eigen gebruik of voor de verkoop. Met wat geduld kom je daar dus nog wel aan, maar als het er al in zit heeft het ook meteen een bij de auto passende kleur. Ga eens kijken bij Hydraulique, wordt je altijd wijzer van.

Totaal aantal Berichten: 763
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
break23m schreef:de S2 heeft een iets grotere motor
Ik heb zelf een S2 25 GTi en rijd regelmatig in de S1 2400 GTi van een vriend van me - qua motorvermogen heb ik nooit het gevoel gehad dat het iets scheelde. Heerlijke motoren, allebei.
Offtopic, maar later als ik groot ben hoop ik ook wel een Lancia Thema 8.32 te bezitten, waarom heb je die in hemelsnaam weggedaan? Een jongensdroom! In mijn droomgarage komt die zeker voor.

Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Aangaande het dak: compleet vervangen doet rond de EUR 1.500. Vraag forumgenoot cx25gtit2 hiernaar, die heeft het onlangs laten doen! Volgens mij heette dat bedrijf Dr. Sam (of iets in die richting!).
Goeie keus overigens, op zoek naar een Prestige serie 1!
Way out in the water, see it swimming.
Eenieder bedankt voor de snelle antwoorden.
Ik had inderdaad al eens eerder gelezen dat bij een S2 prestige geen combi van automaat en turbo mogelijk was. Automaat is een pre, maar mocht ik de perfecte prestige tegenkomen en het is geen automaat, dan gaat de koop gewoon door.
De vragen die ik stel hebben niet specifiek betrekking op 1 auto die ik heb gezien; maar op meerdere. Het goudkleurige exemplaar heb ik inderdaad gezien (fantastische kleur!); echter de historie is maar deels bekend en het interieur (op de detailfoto’s goed te zien) is te ver versleten om nog naar mijn wensen op te kunnen knappen. Ook de buitenkant zou wat aan moeten gebeuren. Allemaal geen probleem, maar dan is 6500 wellicht toch wat veel (persoonlijke mening uiteraard).
Het verschil tussen de 2400 en 2500 motoren ken ik niet; is er vanuit onderhoud/techniek gezien een voorkeur?
Heeft iemand het telefoonnummer van CXtreme ivm de interieurset? De website toont weinig info.
Mbt de Lancia Thema 8.32. Ik had waarschijnlijk het beste exemplaar in NL; geen roest, juiste kleurstelling, weinig km’s en ik heb er met plezier 30.000 km mee gereden. Maar distributieriemen + spanrollen + grote beurt bedraagt wel ongeveer 3500,- elke 20.000 km! Dus toen dat er weer aan zat te komen heb ik de auto ingeruild.
Terug naar de CX: binnenkort ga ik bij D’oro kijken en bij Tres Beau; ik heb geen haast: de zoektocht is de helft van de pret.
Marc

Totaal aantal Berichten: 831
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ga ook zeker eens bij CXtreme kijken. Heeft nog een aantal prestiges staan en in acceptabele staat. Hij kan ze voor je klaar maken en wat ik in de gauwigeheid zag waren het S1. Heeft ze wat hij volgens mij zei al een tijdje staan dus zit wel werk aan. Maar ze hebben droog gestaan.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Nelis Infra schreef:Aangaande het dak: compleet vervangen doet rond de EUR 1.500. Vraag forumgenoot cx25gtit2 hiernaar, die heeft het onlangs laten doen! Volgens mij heette dat bedrijf Dr. Sam (of iets in die richting!).
Goeie keus overigens, op zoek naar een Prestige serie 1!
serie 1 prestige is mooi !
vinyl heb ik hier laten doen.
eerst vinyl materiaal hier halen / bestellen. die komt heel mooi overeen met het origineel !
gecombineerd was dat voor mij samen iets van 700 euro. wel afhankelijk van hoeveel herstel werk er bijkomt van wat je onder je vinyl aantreft
suc6 met je zoektocht !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is de 2400 wel als automaat geleverd? Of alleen maar als C-Matic? (halfautomaat)
Ik zou voor een 2500 IE gaan, dit lijkt me ook de zuinigste uitvoering van de 2.
Het voordeel van een serie 2 Prestige is dat deze standaard van airco voorzien zijn
Ik denk dat de stoelen ook beter zitten, aan dit leer valt ook wel te komen.
Wellicht ook een andere automaat met een langere 3de versnelling, dus minder toeren op de snelweg, maar dit weet ik niet zeker.

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Arjan Verkade schreef:Is de 2400 wel als automaat geleverd? Of alleen maar als C-Matic? (halfautomaat)
Ik zou voor een 2500 IE gaan, dit lijkt me ook de zuinigste uitvoering van de 2.
Het voordeel van een serie 2 Prestige is dat deze standaard van airco voorzien zijn
Ik denk dat de stoelen ook beter zitten, aan dit leer valt ook wel te komen.
Wellicht ook een andere automaat met een langere 3de versnelling, dus minder toeren op de snelweg, maar dit weet ik niet zeker.
in model jaar ‘82 was de 2400 (2347 cc) prestige als 5 bak of 3 automaat verkrijgbaar, zoals ik zag in een overzichtje in een willekeurig boekje hier op de plank
mbt zuinig: zal altijd iets schelen. maar wat merk je daar nu van…. ?
pas als je die auto dagelijks gaat gebruiken, met veeeele km per jaar, zal je dat ietsje voelen in de portemonnee. anders is dat financiële verschil zeer beperkt, bij meer hobby-matig gebruik.
bij de 5-bak 2400i en 2500i zitten er mogelijk wat verschillen in de versnellingsbak, maw met hoeveel toeren je rijdt bij 120 km/u. het kan zijn dat met de 2500i dit een iets lager toerental geeft…... ??
weet niet of dit verschil er ook is met de BVA op de 2400 vs de 2500i.
wat zeggen de experts hierover .... ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Was die 2400 in 1982 een carb of een IE?
Zeker bij een carb zal een 2500 IE toch wel merkbaar zuiniger zijn dan een 2400 carb.

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
in dat franse boekjs alleen maar vermelding bij de pallas/gti/prestige over de CX injection.
ik dacht dat (hoogdak) Prestiges er alleen maar waren als injection (even mijn oct ‘77 Prestige folder gecheckt - daar ook alleen vermelding van injection)
laagdak was 4 bak met carburateur.

Totaal aantal Berichten: 7588
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Arjan Verkade schreef:Was die 2400 in 1982 een carb of een IE?
Zeker bij een carb zal een 2500 IE toch wel merkbaar zuiniger zijn dan een 2400 carb.
Een kennis van me heeft even rondgereden in een late Prestige S1 automaat dus 2.400 injectie en die haalde moeiteloos 1:7. ‘t Verschil in verbruik tussen 2.400 en 2.500 lijkt me verwaarloosbaar vergeleken het verschil tussen automaat en vijfbak. Mijn S2 turbo 1 doet ‘t voor ongeveer 1:10. Maar: ‘t comfort van een automaat is wel wat waard. Niet continu 130 rijden scheelt meteen een stuk.