Dag citrovielen,
Ik ben momenteel in het bezit van een bx 1600 RE uit 89. Maar nu ben ik van plan om deze in te ruilen tegen een bx 1900 GTI uit 92. Dit zal particulier gebeuren.
Het probleem is nu dus even dat de bx die ik ga kopen niet over een apk beschikt.
Het is dus de bedoeling dat ik mijn oude bx achterlaat en in de GTI naar huis kan rijden. Maar mag dit wel als de bx niet over een geldige apk beschikt?
Ik heb inmiddels begrepen dat ik samen met de verkoper naar het postkantoor moet om de GTI op mijn naam te zetten (voor de mijne krijg ik vrijwaringsbewijs). Maar dan moet alvorens ik de bx terug rij ook nog de verzekering geregeld worden, dit is met 1 telefoontje te regelen?
bij voorbaad dank,
Douwe
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
verzekering is inderdaad met 1 telefoontje te regelen, zorg dat je het kentekenbewijs van de BX voor je hebt liggen als je belt, ze hebben namelijk de laatste 4 cijfers van het chassisnummer nodig volgens mij.
Als je de auto op je naam laat zetten moet je alle papieren van de auto meenemen, de verkoper hoeft er niet eens bij te zijn. Je krijgt dan een vrijwaringsbewijs voor de verkoper. Zorg dat jij ook een vrijwaringsbewijs voor jou auto krijgt. De verkoper van de GTI moet dus de RE op zijn naam laten zetten.
Volgens mij is het heel verstandig om alvast een afspraak te maken bij een APK keuringsstation. Ik weet niet of het waar is maar ik heb wel eens gehoord dat je zonder APK mag rijden als je aantoonbaar een afspraak bij een keuringsstation hebt. Let wel: ik weet dus niet of dit waar is!!
Verder wel alles goed met de GTI? Waarom geen APK??
Inderdaad verzekeren is een must!!! Het zal je maar gebeuren….
Wat de apk betreft, als het niet te ver van je huis is zou ik persoonlijk de gok wel wagen om zonder apk naar huis te rijden. Met de nadruk op “ik” want ik wil je uiteraard niet verboden dingen laten doen. Mochten ze je snaaien, en die kans is vrij klein kost het je wel een boete.
Thuis aangekomen direct een apk’tje regelen want om nou tijden ongekeurd rond te rijden durf ik ook niet…ik ken iemand die dat wel deed en die hebben ze uiteindelijk gepakt en op een boete getrkteerd van 95 euro…..kun je de auto 3 x van laten keuren dus zonde van het geld.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Maar ........... volgens mij staat er in een verzekeringspolis dat je APK gekeurd moet zijn .............
Dus wel even melden bij je verzekering dat je dat nog moet regelen, maar dat ze wel de auto in dekking nemen !
Rittensport is een prachtige hobby.
Heb hier pas nog een discussie over gelezen. geloof inderdaad dat dit wel te regelen is. Als de auto tenminste geen technische gebreken vertoont die de veiligheid negatief kunnen beïnvloeden.. (dus ‘t is handig als je hydrolisch systeem op druk komt zodat je kunt remmen enzovoorts)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Je auto moet een geldige APK hebben, ook als hij stil staat. Het risico op een prent vergroot je wel door er mee te rijden, maar er niet mee rijden is geen garantie dat je geen prent krijgt. De controle hierop geschied vanuit de RDW-database.
Een afspraak maken voor de keuring betekend niet dat je er wel mee mag rijden! Je mag je wagen 2 maanden voor dat je keuring afloopt, laten keuren. Je hebt dus zat tijd om het te regelen normaal gesproken. Als een agent je geen bon geeft omdat je reeds een afspraak hebt, dan matst hij je.
De verzekering hoeft geen probleem te zijn, maar voor de zekerheid kan je het navragen. Ik heb dat al eens gedaan en ze zeiden dat het geen probleem is.
Tenzij ik een ongeluk veroorzaak die ik had kunnen voorkomen als de technische staat van mijn auto aan de APK-norm zou voldoen.
Succes er mee!
voge schreef:Heb hier pas nog een discussie over gelezen. geloof inderdaad dat dit wel te regelen is. Als de auto tenminste geen technische gebreken vertoont die de veiligheid negatief kunnen beïnvloeden.. (dus ‘t is handig als je hydrolisch systeem op druk komt zodat je kunt remmen enzovoorts)
Hier Ff doorscrollen naar beneden, daar komt het vanzelf aan bod.
Ik heb overigens van een monteur gehoord dat verzekering geen invloed heeft op apk geldigheid
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ijs schreef:Ik heb overigens van een monteur gehoord dat verzekering geen invloed heeft op apk geldigheid
Maar de APK kan wel invloed op de verzekering hebben, al komt dat niet veel voor.
Een betrouwbaardere bron dan de verzekering zelf bestaat er niet. Ik zou het dus altijd na vragen.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ijs schreef:Ik heb overigens van een monteur gehoord dat verzekering geen invloed heeft op apk geldigheid
als je een ongeluk krijgt kan de verzekering zich toch terug trekken onder het motto dat de auto niet APK gekeurd was, dus misschien “onveilig” kan zijn.
ze verzinnen van alles om er onderuit te komen…
De bx GTI is niet voorzien van een apk omdat deze auto niet meer wordt gebruikt. De eigenaar rijd sowieso zelden en als ie een auto nodig heeft kan ie een lease auto van de zaak nemen.
Zelf zegt de eigenaar dat ie er piekfijn is, ik hoop dat de eigenaar gelijk in heeft en ik denk dan dus ook dat ik het wel aandurf om de bx zonder apk te kopen en dan naar huis te rijden. Maar bij het verzekeren moet ik dan wel vermelden dat de bx zijn apk is verlopen?
Mocht er interesse voor zijn dan wil ik nog wel vermelden of het echt een goede auto is gebleken en of er voor de apk dus veel aan moest gebeuren.
Als de koop van de GTI door gaat ben ik sowieso van plan om actief deel te nemen aan dit forum en veel over de bx te weten te komen.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Douwe schreef:Als de koop van de GTI door gaat ben ik sowieso van plan om actief deel te nemen aan dit forum en veel over de bx te weten te komen.
Ook als de koop niet door gaat ben je natuurlijk welkom!
(patje mompelt iets over de sleutelmeeting a.s. zaterdag in Grûn)
arjan_verkade schreef:Ijs schreef:Ik heb overigens van een monteur gehoord dat verzekering geen invloed heeft op apk geldigheid
als je een ongeluk krijgt kan de verzekering zich toch terug trekken onder het motto dat de auto niet APK gekeurd was, dus misschien “onveilig” kan zijn.
ze verzinnen van alles om er onderuit te komen…
Die discussie is al eens gevoerd in bovengenoemde draadje!
ik zeg, regel een lidmaatschap bij de citroenclub, bel met je lidmaatschapnummer emerpark op en vraag om een voorlopige dekking van 48 uur. Dan ben je in ieder geval goedkoop verzekerd.
Die apk maakt vrij weinig uit. Maak inderdaad een afspraak met een garage, laat het even opschrijven op een kaartje of iets dergelijks en haal dan lekker de auto op. Mocht je worden aangehouden dan leg je het verhaal uit, lekkere agent heb je dan als je een bon krijgt, zorg er echter wel voor dat je niet geflitst wordt, dan heb je een prent per definitie binnen! Rijden zonder apk mag uiteraard eigenlijk niet, maar de kans dat je een bon krijgt is heeeel klein, dus het risico zou ik ook gewoon nemen (en heb ik eerder al genomen, vanwaar hier op het forum bewijs)
Succes
!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Oke zoals het nu staat gaat het dus door, morgen ga ik de bx bezichtigen en als het mij bevalt wordt ie overgeschreven.
- Is het verstandig om de verzekering vandaag al even te bellen om door te geven wat ik van plan ben?
- Moet ik als ik de verzekering bel erbij vermelden dat de wagen niet apk gekeurd meer is?
- Waar moet ik vooral op letten als ik een bx koop die geen apk meer bezit, oftewel voor welke apk eisen is de bx gevoelig? (of kan ik hier beter een nieuwe topic over openen?)
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
ik geloof ook dat een verzekering zich onder de vergoeding van evt. wa schade uit zal worstelen, dus dat is een risiko wat je zou moeten overwegen…
en geflitst worden heeft zowiezo niet de voorkeur .
bij mijn verzekering kun je een dekking van de ene naar de andere auto overzetten en nog twee weken ofzo met de oude de weg op. normaal gesproken gemakkelijk voor evt proefritjes voor kopers van de oude auto.
is hier natuurlijk minder van toepassing, maar toch een handige construktie…
overzetten is inderdaad slechts een telefoontje, ook in het weekend.
wat mij tegenviel is de openingstijden van postkantoren op zaterdag; in eindhoven tot 1400u max.
onhandig hoor, als je meteen een auto mee wilt nemen…
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’