Hallo allemaal, ik ben nieuw en ik ben bezig met een grappig projectje, zo goedkoop mogelijk mijn goedkoop aangeschafte ZX “tunen”.
Het interieur is er al grotendeels helemaal uit, maar ben nog bezig en fotos komen ook nog.
Maar ik heb ook een aantal vraagjes, ik heb veel gelezen maar raak ook best snel in de war en hou van duidelijkheid. Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen maar ik wil wel zeker weten dat ik de juiste spullen koop en dat soort zaken.
Ik wil bijvoorbeeld een console inbouwen met toerenteller, alleen is mij niet echt duidelijk of ik nu de versie heb waarbij de bedrading er al is. Ik kan bij de sloop een console uit een ZX 1.4 halen die wel een toerenteller en temperatuurmeter heeft voor 20 euro. Maar heb ik die stekkers of wordt het een lastige ombouw?
Het is een 1.4 Reflex E2 55 kW uit januari 1994.
En die 1.4 die op de sloop staat is een wat nieuwer model, met een mooiere motorkap (grilletje) en een mooie voorbumper. Zijn die motorkap en voorbumper zo over te plaatsen?
alvast bedankt.
Er zijn twee verschillende tellerbakken voor, een met een aansluiting voor de KM-tellerkabel en een met een elektronische KM-teller/snelheidsmeter.
Sommige modellen kun je gewoon een tellerbak met toerenteller in zetten en dat werkt gelijk zonder aanpassingen.
Emiel
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
En mocht het nou niet meteen werken, dan leg je die draadjes er ook zo in hoor. Het dashboard demonteren kun je blijkbaar al, da’s de helft
Motorkap en bumpers zijn zonder aanpasingen over te zetten. Enige wat je volgens mij wel erbij moet hebben is de kunstof kap die boven de radiateur zit. Dat weet ik alleen niet zeker. Maar je kan de jouwe in die op de sloper zit even vergelijken lijkt me.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Let ook op het merk van de tellerbak, Jeager of VDO, deze 2 zijn niet uitwisselbaar.
De temperatuurmeter is voorbereid, als je een tellerpaneel met temp.meter aansluit, dan werkt dit meteen, voor de TT zul je een draadje moeten trekken naar het paneel.
Bedankt voor de reacties. Ik had al het 1 en ander gelezen en wist van de 2 versies, maar ik ga het gewoon doen, als het niet meteen werkt dan zijn er meerdere wegen naar Rome .. Ik hoop alleen op een beetje gemak. Ik ben niet super technisch en ook niet rijk, het is echt een stap voor stap en zo goedkoop mogelijk hobby project om mee bezig te zijn.
De tellerkast is van Jaeger, en er staat een mooie modernere (grilrooster e.d.) 1.4 ... (model met sportstoelen)op de sloop en daar wil ik aardig wat van afstrippen, die heeft de “simpele” tellerkast met toerenteller en tempmeter, er staat ook nog een 1.6 of 1.8 volcano met een uitgebreidere Jaeger tellerkast.. maar ik hou het maar op die 1.4 ... moet lukken.
Verder ben ik er ook achter dat ik de SPI versie heb, weet niet of er van mijn model nog multipoint injectie versie zijn en of dat wat uitmaakt? Het maakt het iig wel lastiger om een sportluchtfilter te vinden.
Ik ben blij dat ik de voorbumper en motorkap van het modernere type kan overzetten, kijken of ik een mooie deal kan maken op de sloop want het ziet er gewoon nog helemaal goed uit en die facelift is echt een opknappert!
Volgende week maar eens even een paar mooie dealtjes sluiten, had ook al iemand voor banden gevonden En 25 euro voor een tellerbak is ook een prima prijs toch?
De 1.6 en 1.8i zijn XU motoren, je heb kans dat dat helemaal niet werkt, in iedergeval de TT niet.
Jouw ZX uit 94 heeft een verdelerloze ontsteking (DIS Bobine), de TT bij dit type motor krijgt zijn signaal van de computer. Nou is het lastiger om een 1.4i motor te vinden met een verdeelkap en een tellerbak met TT, grote kans dat de 1.4i op de sloop, de juiste tellerbak heeft, en mogelijk is je ZX ook hiervoor al voorbereid. Gewoon aansluiten en kijken of alles werkt, een extra draadje van de ECU trekken kan altijd nog.
Hier en hier staat ook een hoop nuttige info.
Succes.
Laat ik ook meteen wat meer vertellen over het projectje en hoe het zo gekomen is.
Het moet goedkoop omdat ik dus niet rijk ben, en het is een bezigheidsprojectje en hobby passie ding.
Ik ben er lekker druk mee bezig en lees en zoek er veel over op internet en wil zoveel mogelijk zelf doen, maar.. ik heb ADHD en een lichte vorm van Autisme en daardoor raak ik vaak wel eens de weg kwijt en zoek ik zekerheid en duidelijkheid bij experts. Vandaar dat ik mij hier heb aangemeld zodat ik met bepaalde vragen wat meer duidelijkheid kan zoeken en hopelijk vinden.
Ik ben altijd autogek geweest en ook van autosport en vooral rally. En ik hou van PSA! Eigenlijk is Peugeot mijn favoriete merk, ben helemaal gek van de 306 maxi kit car, en heb zelf een 306 1.6 XS gehad uit 1997. Maar het gaat financieel even slechter enzo, dus er is niet veel geld voor een groots project of dure auto. Het autootje wat ik nu heb, heb ik voor 500 euro weten te kopen en is voor dat geld nog in bijzonder goede staat.. Zat probleempjes hoor, speling in schakelstang.. ding is ook al eens losgeschoten.. zit nu goed vast maar dat rubbertje is lam ofzo. komt ook allemaal goed.
Maar het motortje is goed, de bak en koppeling helemaal goed, en ik vind het inmiddels helemaal een leuk bakkie en heb er dus plannen mee.
Speciaal ook ZX gekozen omdat het zo goed als een 306 is.. Maar dan een Citroën, en dat is ook niet erg. Want die doen het ook heel goed in de rally en dat deed de ZX ook.
ZX1.4i schreef:De 1.6 en 1.8i zijn XU motoren, je heb kans dat dat helemaal niet werkt, in iedergeval de TT niet.
Jouw ZX uit 94 heeft een verdelerloze ontsteking (DIS Bobine), de TT bij dit type motor krijgt zijn signaal van de computer. Nou is het lastiger om een 1.4i motor te vinden met een verdeelkap en een tellerbak met TT, grote kans dat de 1.4i op de sloop, de juiste tellerbak heeft, en mogelijk is je ZX ook hiervoor al voorbereid. Gewoon aansluiten en kijken of alles werkt, een extra draadje van de ECU trekken kan altijd nog.Hier en hier staat ook een hoop nuttige info.
Succes.
Thnxs! Ik was toch wel van plan om voor die 1.4 tellerbak te gaan. Ik denk dat het wel goed gaat komen. Als er een extra draadje moet komen dan is er iig al ervaring en info, en ik ken wel iemand die kan helpen met aansluiten.
Als je niet te ver uit de buurt woont, ben ik ook wel bereid een handje te helpen.
ADHD is niet erg, ik heb een hoog werktempo, de vraag is of je mij kunt bij houden
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
(op het werktempo na… )
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
ik heb nog wel wat “snelle"spullen voor de ZX liggen o.a. ee tellerhuis van een volcane, een 16V spooiler enzo, zal deze week eens kijken…
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia