l.s.,
ik ben nieuw op het forum; ik ben mij aan het orienteren wat betreft de aanschaf van een citroen id/ds. hierbij kwam ik het volgende vraagpunt tegen dat ik met de mij ter beschikking staande info bronnen (boek De Lange, Internet, bezoek aan Leek) niet kon beantwoorden. misschien dat forumleden hier wat over kunnen melden.
1. id/ds-en van voor sept 1968 hebben het oude model stoel. daarbij is de rugleuning o.a. lager dan de modellen na sept 1968. is het mogelijk om op deze oude model stoelen goede/betrouwbare/degelijke hoofdsteunen te zetten? (en geen steunen die je bijv. met drukknopjes moet vastzetten). zo ja, zijn deze ergens te bestellen?
2. de verlichting op de b-stijl werd in sept 1964 gehalveerd in lengte om ruimte voor bevestiging van een veiligheidsgordel mogelijk te maken. is het ook mogelijk om op modellen van voor 1964 gordels te monteren (en niet alleen heupgordels, maar ik bedoel schoudergordels)?
al vast bedankt, gerlof
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dit is er eentje voor onze oude neus kenner: Maarten Bokslag.
Maarten?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als ik me er ook mee mag bemoeien… ops:
De oude lage stoelen van de id/s lijken me sowieso niet geschikt om (tenzij je zelf 1.60 m. bent ofzo)hoofdsteunen op te bevestigen, mijn schouders staken al zeer riant boven de leuning uit. De oude pallas stoelen echter zijn al wel hoog en ik denk dat je daar met wat kleine aanpassingen de latere types hoofdsteunen op moet kunnen monteren.
En wat de riemen betreft zal je flink wat verstevigingen in de carroserie moeten aanbrengen op diverse plekken willen de riemen niet alleen vast zitten maar ook nog veilig zijn en goedgekeurd worden.
Wellicht zijn er bij de Traction club slimme oplossingen voor gevonden.
succes
eng bo
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
engbokho schreef:Als ik me er ook mee mag bemoeien… ops:
eng bo
Tuurlijk!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
heb ook geen gordels, noch voorziening.. en om die bevestiging in te lassen is desastreus voor het interieur, en ik denk daarbij aan bekleding van B stijl en deurrubbers.. vely dangeloes!
Mijn tip: hou afstand.. and drive safe
Autorijden is het tegenovergestelde vna sex: veilig aan het verkeer deelnemen heb je niet zelf in de hand.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Re: veiligheids voorzieningen oudere modellen
gerlof schreef:l.s.,
ik ben nieuw op het forum; ik ben mij aan het orienteren wat betreft de aanschaf van een citroen id/ds. hierbij kwam ik het volgende vraagpunt tegen dat ik met de mij ter beschikking staande info bronnen (boek De Lange, Internet, bezoek aan Leek) niet kon beantwoorden. misschien dat forumleden hier wat over kunnen melden.
1. id/ds-en van voor sept 1968 hebben het oude model stoel. daarbij is de rugleuning o.a. lager dan de modellen na sept 1968. is het mogelijk om op deze oude model stoelen goede/betrouwbare/degelijke hoofdsteunen te zetten? (en geen steunen die je bijv. met drukknopjes moet vastzetten). zo ja, zijn deze ergens te bestellen?
2. de verlichting op de b-stijl werd in sept 1964 gehalveerd in lengte om ruimte voor bevestiging van een veiligheidsgordel mogelijk te maken. is het ook mogelijk om op modellen van voor 1964 gordels te monteren (en niet alleen heupgordels, maar ik bedoel schoudergordels)?al vast bedankt, gerlof
Ik denk dat alles er toch al over gezegd is? Wil je driepuntsgordels, kies dan voor een model na 64. En wil je veilige stoelen, dan moet je wat verbouwen en er grote stoelen inzetten.
Ik zou dan liever meteen een auto van na 68 kopen!
Niet knoeien met gordelbevestigingspunten, tenzij in de vloer met een onderlegplaat.
Enne ... ik vind het juist heerlijk om zonder gordels te rijden. Is ook de charme van het oude ding! (heeft ook geen airbags, ook goddank GEEN derde remlicht)
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
bedankt voor jullie antwoorden. wat ikzelf al vermoedde is dat als je hoofdsteunen en gordels belangrijk vindt (en ook nog eens een id/ds wilt hebben die erg origineel is) je je het beste kunt konsentreren op de latere modellen.
even off-topic: ik weet uit persoonlijke ervaring dat een ongeluk zomaar kan gebeuren. ik ben van achteren aangereden toen ik gewoon stilstond; hij reed meer dan 80 km per uur. ten gevolge hiervan volledig arbeidsongeschikt geraakt. wat zou er gebeurd zijn als ik geen hoodsteunen en gordels had gehad?
in friesland is een spreekwoord dat vrij vertaald als volgt luidt: ondervinding is de beste leermeester.
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Sorry.
Ik hoop dat ik de ondervinding nooit zal hoeven meemaken.
Groet.
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, maarten.
ik ben al lang blij dat mensen de moeite nemen om te reageren op vragen.
in het verlengde hiervan: ik was de zaterdagmorgen in leek en op het parkeerterrein bij de camping sprak ik met iemand die een donkere/zwarte 21ie had, met lpg. deze wagen zag er erg goed uit en hij was ook nog te koop. (er hing een papier op een van de ruiten). ik heb het telefoonnummer genoteerd en ook nog even met de eigenaar gesproken. maar nu ben ik het tel. nr en de naam van de eigenaar kwijt geraakt (ik meen dat hij robert heette, maar daar ben ik niet zeker van). is deze persoon die ik zoek toevallig iemand die hier op het forum actief is of herkent iemand dit plaatje en kan die mij verder helpen?
bij voorbaat dank je wel.
gerlof
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Waarschijnlijk zoek je Robert Berents, kijk maar eens op http://www.citroencx.nl
Succes,
Dago Langen.
Citroen!
dago, bedankt, heb inmiddels een mailtje uitstaan.
gerlof
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Geen dank. Robert is een groot kenner van de DS en de CX.
Groeten,
Dago Langen.
Citroen!