Hoi.
Kan iemand me helpen? Ik heb een electrisch probleem.
De knipperlichten van mijn juist aangeschafte eend doen niets en de verlichting werkt alleen in de grote stand met de handel van je af geduwd. Met de handel naar je toe doet hij voor en achter niets.
Ik heb de hendel van het knipperlicht samen met het potje onder het stuur(clignoteur) vervangen maar zonder resultaat.
Heeft iemand een electrisch schema voor mij? Ik heb achter de cockpit ook een losse connector gevonden maar op de aansluitcontacten zie ik niets waar ik hem op aan zou kunnen sluiten.
Natuurlijk heb ik ook de 4 glaszekeringen getest..
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou beginnen met de aanschaf van een werkplaatshandboek (wph) of een vraagbaak. Dat is ontzettend handig voor dit soort probleempjes
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja, ik heb die ook voor mijn ID.
Ik had die via dit forum gekregen van een persoon die hem in pdf formaat had.
Ik hoop dat er hier ook iemand is met zo’n digitaal document.
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Kijk bijvoorbeeld op deze site voor een werkplaatshandboek.
http://issuu.com/onderhoud/docs/2cv6
Als je even bladert kom je vanzelf bij het elektrisch schema.
Voordat je je hier helemaal in vastbijt: Maak alle aansluitingen van je stekkertjes en bij de lampjes netjes schoon met een stukje schuurpapier. Op deze manier kun je echt gericht zoeken en wordt je niet het bos ingestuurd door gekke verschijnselen als gevolg van slechte verbindingen.
Succes!
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Het probleem lijkt nu groter te zijn!!
Ik heb de auto kaal gemaakt en over laten spuiten. De kabelboom en het dashboard zijn de enige zaken die nog in de auto zijn gebleven.
Ik ben nu alles weer aan het monteren en merk dat er 3 draden in de motorruimte zijn afgeknipt..
Ook snap ik het bij de koplampen niet meer en ik heb daar geen foto van gemaakt..
Ik heb op de lamp-unit 6 draden zitten terwijl er maar 4 draden door het snoer binnenkomen. Op het werkplaatshandboek staat ook een schema waarop 4 draden schematisch zijn afgebeeld. Moet ik draden koppelen? Nu ik de instrumenten bekijk blijkt dat bij het indrukken van de ruitenwisserknop de wissers niet gaan werken maar dat de benzinemeter oploopt naar “vol"samen met een aanspringend dashboard verlichting. Hier is dus veel geknoeid door de vorige eigenaar….
Wie heeft er heel duidelijke foto’s van deze soortgelijke bekabeling en of tips?
Dat gaat zo niet lukken, Serge.
Kleur stekker op kleur stekker, tuurlijk.
Massa/aarde/- zal ook wel lukken.
Maar dan…
Met een elektrisch schema en een u-meter is het op te lossen.
Wel even goed letten op de schakelstanden van je schakelaars!
maar zo hier via een forum lijkt me wel erg onhandig.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Tja Paul.. Electra is echt een zwak onderdeel van mijn hobby-ervaring. Meten is weten en niet kunnen meten is zweten..
Ik heb een werkplaatshandboek van 2cv maar daar staat enkel een heel beknopt schema in. Ik heb dat voor mijn ID wel anders, daar staat elk draadje afzonderlijk op vermeld. Nu weet ik niet wat ik moet meten. Ik weet trouwens niet eens wat een U-meter is… haha Dat zal ik nu meteen eens opzoeken..
Het probleem van de koplampen heb ik al gezien. Ik moet een grijze van het dimlicht bij de grijze van het stadslicht aansluiten. Beide massa neem ik dus aan.. Is het zo dat alle grijze draden massa zijn? Ik heb bij mijn accu drie los geknipte grijse draden gevonden en en zijn nog wat andere draden waar een oogje aan geknepen is. Waar moeten deze naar toe? Heeft iemand misschien een foto?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Met een beetje geduld, een juist schema en een universeel meter (euro 3.50), gaat het bast wel lukken met de hobby. Als je weinig ervaring heb, zoek uit hoe je u-meter werkt en vooral: verklein je werkgebied.
Begin dan met het uitzoeken van de juiste standen van de bedieningsschakelaars en zet ze uit (erg belangrijk want ik las al ergens dat je je vergist!!).
Vervolgens demonteer je de accu aansluiting en alle zekeringen (en dat zijn er nog al wat in een eend).
Meet eerst in de weerstand stand van de U-meter of er verbindingen zijn die er niet horen te zijn. Met name: tussen de accupolen en tussen de zekering zadels (+) onderling en zadels en massa (-).
Plaats dan zekering 1 en controleer of alle bijbehorende verbindingen er zijn volgens het schema:
Hetzij met je accu: door uit te proberen of alles werkt.
Hetzij zonder accu, met je meter.
Vervolgens verwijder je zekering 1 en plaats je 2, groep voor groep,.....enzovoorts enzovoorts.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Het is gelukt.
Ik heb geluk dat ik vakantie heb want het heeft me een dag gekost maar ik heb het ongeveer gedaan zoals Paul het adviseerde. Het bleek nu ook dat mijn richtingaanwijzer ook kapot was. De afgeknipte draden heb ik kunnen herleiden en alles werkt nu.
Alleen heb ik nog geen stadslicht. Er is geen verschil tussen stadslicht en dimlicht. Volgens mij is dat enkel nog even puzzelen op de multi schakelaar van het licht. Klopt het dat bij stadslicht alleen het kleine lampje zou moeten branden? Nu gaat de grote gele ook meteen branden in de eerste stand.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
als je de schakelaar op stadslicht(1 klik) zet hoort het dat je dimlichten mee gaan branden, duw de schakelaar is naar voren(of naar je toe trekken, weet t nie zeker) en voila. Alleen de kleine stadslichtlampjes branden nog. Als je dit zelfde doet als je de schakelaar op dimlicht zet (2x draaien) dan gaat t grote licht aan.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)