ik vinnut allemaal zwaar overdreven, maar ik sta dan ook in de zeurmode
zo spectaculair wordt die auto niet, wel mooi, maar ach….
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:ik vinnut allemaal zwaar overdreven, maar ik sta dan ook in de zeurmode
zo spectaculair wordt die auto niet, wel mooi, maar ach….
we weten toch nog niet hoe hij rijd??
Re: Cw waarde
PjotrBlom schreef:ik lees hier—> net dat de Cw waarde 0,30 is… dat is toch best hoog of zeg ik nu domme dingen
Dat valt wel mee (met dat hoog en met dat dom ) Ik ben er niet echt van onder de indruk, ik had iets beter verwacht, vooral gezien de vloeiende lijn van de C6. Blijkbaar verstoort de relatief stompe achterkant het nogal. Dit is vaak simple op te lossen met wat trucs om turbulentie te genereren.
Aan de andere kant, het is momenteel een normale waarde, de extreem lage waardes van enkele jaren terug zie je niet meer:
1974 Citroen CX 0.35
1980 Citroen GSA, a100 0.30
1988 Citroen Xm, 0.28 (in de meest kale versie!)
1993 Opel Calibra 0.26
Nogal wat concurrenten van de C6 zitten op 0.28-0.29, maar dat is ook meestal in de kaalste versie, de C6 staat standaard op 18’‘, dat helpt natuurlijk niet echt… het is ook twijfelachtig wat de electrische vleugel met de Cw doet. (Downforce levert extra weerstand op)
Het is dus de vraag wat de Cw is bij 150km/h ook doordat de auto lager gaat liggen wordt deze beinvloed. Omgekeerd auto’s zonder automatische niveauregeling gaat met hun neus omhoog bij hogere snelheden, ook dit zorgt voor een hogere Cw.
Voor een kleinere auto is een lage Cw moeilijker, dus de meeste C1-C2 achtigen zitten net wat boven de 0.30 De stompe korte bouw maakt het erg lastig, toch zijn er genoeg ontwerpen die het halen.
Het belangrijkste om te realiseren is dat de kracht die je nodig hebt om een voorwerp door de lucht te bewegen, kwadratisch met de snelheid loopt, voor de rest wordt het bepaald door de luchtdichtheid en een coefficient. We hebben afgesproken om die coefficient te splitsen in twee delen Cw en A. A is het frontale oppervlak van de auto. Hierin is in recente jaren juist een negatieve ontwikkeling te zien, auto’s worden hoger en breder.
Doordat het vermogen zelfs met de derde macht loopt van de snelheid heb je met een 10% slechtere Cw grofweg 10% meer vermogen nodig om een bepaalde snelheid te halen, maar om bij gelijk vermogen ben je met 10% lagere Cw slechts ~3% sneller. (al liep de Calibra 250km/h met 190pk) Om 10% harder te willen moet je ~30% meer vermogen hebben. De C6 heeft dus ~270pk nodig voor 250km/h.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Alle velgen behalve de tweede passen volgens mij niet. Enkel de C3 Exclusive velgen kunnen ermee door. De andere Citroën-velgen passen niet bij het karakter van de wagen.
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
het zijn allemaal bekende Citroën velgen.
paar van de C5 en zoals eerder gezegd de C3
denk ook paar van de C4
en zelfs van de C2
dit past natuurlijk nooit…
maar wel leuke foto’s
toekomstige C6 motoren
Re: Prijzen en uitrusting..enz. CITROEN NEDERLAND
PjotrBlom schreef:je kan bij citroen nederland de prijzen, specificaties en uitrusting folder downloaden. de brochure is helaas nog niet aan te vragen
dat is wel minder maar de folder tot nu toe stelt ook niks voor de duitse folders is de mooiste die er is tot nu
de C6 zal toch 4-zone airco krijgen?
kan het nergens terugvinden in de prijs lijst… OOK niet bij de opties
Quote
PjotrBlom schreef:de C6 zal toch 4-zone airco krijgen?
kan het nergens terugvinden in de prijs lijst… OOK niet bij de opties
Nee, het is bi-zone airco met een aparte blower bediening achter, om sneller op de gewenste temperaturur te geraken.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Sigarette aanstekers genoeg achterin