Beste mede-forummers,
Mijn BX start niet en ik kom er op dit moment even niet uit.
Wat is het verhaal:
De afgelopen weken wou de auto af en toe niet starten (startmotor deed het niet). Daarom gister de startmotor vervangen en voor de zekerheid de accu ook opgeladen (was wat leeg geraakt na de vele startpogingen). Nu draait de startmotor keurig rond, de accu is opgeladen, er zijn vonken aanwezig (gecheckt) en er is benzine toevoer. De bougies zijn nieuw en de bougiekabels, rotor en verdelerkap zijn 1,5 jaar oud. En toch start de auto niet.
Het enige dat ik nog kan bedenken is een aardeprobleem. Heb ik al wel eens eerder gehad met de massaklem onder de accu. Deze klem is ook de enige klem die los is geweest. Ik heb de boel nog wel opgeschuurd zodat er goed contact is.
Heeft iemand nog ideeen of tips?
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wat voor een BX is het?
Ohja, vergeten…
BX 1.9 TZI uit 1990. Motorcode DDZ, monopoint injectie
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Tja. Met wat je beschrijft, zou de auto het gewoon moeten doen. Long shot: je geeft toch geen gas bij het starten, he?
Nee ik geef geen gas.
En het enige dat ik los heb gehad is de startmotor en de klem die de accu op zijn plaats houdt.
Nu was het wel zo dat het tot 2 maal toe begon te regenen toen ik aan de auto sleutelde, dus er kan wat vocht bij zijn gekomen. Maar ik heb nu zelfs een setje bougies, bougiekabels en rotor+verdelerkap erin gezet die ik nog had liggen en die dus droog zijn, maar nogsteeds geen oplossing.
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
En als je eens wel gas geeft tijdens het starten? als ik dat niet deed bij mijn 16 TZI dan was die ook niet aan te krijgen.
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Heb ik helaas ook al geprobeerd, maar dit had geen gunstig resultaat.
Ik zit er nu aan te denken om de oude startmotor er maar weer in te zetten en te kijken of dit enig resultaat heeft. Alhoewel ik niet kan bedenken hoe dit dan tot een positief resultaat zou kunnen leiden….
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Je hebt sowieso de bedrading aan de starter losgehad. Aan het eind daarvan zitten twee stekkers, dichtbij de accupool. Weer een long shot: controleer dat eens? Loshalen, inspuiten met contactspray, even mee wiebelen, whatever…
Janwillem schreef:Heb ik helaas ook al geprobeerd, maar dit had geen gunstig resultaat.
Ik zit er nu aan te denken om de oude startmotor er maar weer in te zetten en te kijken of dit enig resultaat heeft. Alhoewel ik niet kan bedenken hoe dit dan tot een positief resultaat zou kunnen leiden….
Nee dat lijkt me zinloos. Maar wel lijkt me dat je misschien ergens een massadraad(je) vergeten bent te monteren.
Als de motor helemaal niet reageert, zou ik toch de benzinetoevoer eens controleren.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Toch de massa strip controleren!
Tip: 1 kabel van je startkabel set op het blok klemmen en de andere op de - van de accu
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Toch de massa strip controleren!
Tip: 1 kabel van je startkabel set op het blok klemmen en de andere op de - van de accu
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Benzine + lucht + vonk (op tijd) leidt gewoonlijk tot ontsteking.
Zou er niet een injector verstopt kunnen zitten ofzo? Om het maar eens ergens anders te zoeken dan in de elektriek. Want zonder massa zou er geen vonk zijn volgens mij.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Midfriesland schreef:Benzine + lucht + vonk (op tijd) leidt gewoonlijk tot ontsteking.
Zou er niet een injector verstopt kunnen zitten ofzo? Om het maar eens ergens anders te zoeken dan in de elektriek. Want zonder massa zou er geen vonk zijn volgens mij.
Daa heb je helemaal gelijk in….
echter HOE test je of je een vonk hebt?
met de bougies er uit…
dus geen compressie, dus wordt de startmotor niet volledig belast….
vandaar de tip om een startkabel op het blok en de - pool van de accu te zetten…..
het zijn toch altijd weer die polen (+ en - ) die dwars liggen
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Ik ga morgenavond jullie ideeen in de praktijk brengen.
Nog even het volgende:
De + accuklem is voor zowat driekwart doorgescheurd (loden-klem). Zou dit ermee te maken kunnen hebben?
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die zou ik in ieder geval vervangen. Maar als het contact maakt zou de auto het dus wel moeten doen.
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
het kan net te weinig contact maken om tijdens het starten een vonk te geven….
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia