Hallo allemaal,
Ben nieuw lid, heb een BX 1.9 GTi automaat van 1992.
Ik ben erg benieuwd of en hoop dat iemand me kan helpen.
Als ik rem hoor ik gesis en het rempedaal begint te ‘stuiteren’ noem ik het maar.
Ik voel pulserende tegendruk op het pedaal en daardoor lijkt het alsof ik in mijn remmende been ziekte van Parkinson heb zo erg trilt dat.
Geluid: ‘Tffft Tffft Tffft Tffft’
Dit alles speelt wanneer ik rijdend rem maar óók als ik stilsta met ingedrukt pedaal..
Zowel de remmen als het gehele systeem zijn al meerdere keren ontlucht, alle veerbollen zijn vervangen.
Wie oh wie weet hier de oorzaak van/heeft hier ervaring mee/weet een oplossing hiervoor ???
Als ik in de file beland of voor een rood stoplicht sta is het gewoon niet te doen, zeer vervelend.
Alvast bedankt.
Avec avec
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Even een boerenverstand-diagnosestelling:
De trilling is er ook bij stilstand, dus komt het niet door kromme schijven o.i.d.
Het enige dat je volgens mij dan nog kunt voelen is de hydrauliekpomp.
Mogelijke oorzaken:
1. Kapotte voorraadbol (de bix heeft er vijf: vier voor de schokdemping en één als voorraadbol (debietbol), zodat de pomp niet constant hoeft te werken en je nog een tijdje kunt remmen/sturen in het geval van motoruitval)
2. Je remservo heeft érg veel interne lekkage, waardoor de hele voorraad van de debietbol ineens wegstroomt en je vervolgens de pomp voelt werken.
In beide gevallen voel je het trillen waarschijnlijk ook in het stuur, via de stuurbekrachtiging. Remmen, vering en stuurbekrachtiging wordt nml geregeld via hetzelfde hd-systeem.
Daarom is doorrijden in beide gevallen onverstandig. Als de motor uitvalt of als er een riemetje breekt dan zal je nml érg snel, onder meer, je remdruk kwijtraken. Als er sprake is van een grote interne lekkage dan wordt het retoursysteem ook nog eens behoorlijk belast waardoor dit lek kan raken.
Als ik er naast zit of iets vergeten ben dan verschijnt hier vast nog wel een reactie.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
kijk eens in het voorraadvat of er een grote retour stroom komt als je remt. Slaat de pomp ook vaak aan?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Remservo versleten was ook mijn vermoeden Probeer eens te remmen als je auto in de lage stand staat.
OK vanmiddag ben ik naar twee garages geweest.
De ene dacht aan de HD pomp en de volgende aan de drukregelaar.
Al met al geloof ik dat mijn vraag sowieso onder ‘hydrauliek’ valt.
Morgen ga ik jullie adviezen opvolgen en de retourvloed bekijken, en in de lage stand remmen.
(wat moet er dan wel/niet gebeuren Pieter ?)
Overigens heb ik zaterdag alle bollen vernieuwd wat een wereld van zweefverschil is (heeeeerlijk !).
Dus debiet/voorraadbol of welke andere bol dan ook lijkt me niet het euvel.
De pomp slaat wel (heel) erg vaak aan.
Avec avec
NOU JA ! Zie ik opeens dat ik m’n eigen bericht niet mag wijzigen !
Daarom maar een nieuw venstertje.
Zou het spoelen van het systeem ook kunnen helpen denken jullie ?
(deze vraag heeft weer betrekking op de BX hoor, niet op het forum haha)
Avec avec
Als je in de lage stand remt dan hoeft het systeem minder moeite te doen (de auto moet niet op hoogte gehouden worden) en gaat het volledige debiet van de pomp naar de rem Dus mag die niet pulseren.
En een nieuwe pomp heb ik ook geprobeerd. Hielp iets (pomp van 250K vervangen door 1 van 60K km) maar het was niet helemaal weg
Ik zou beginnen met de remservo te vervangen. Dat zou bij mij -als ik mijn BX nog had- ook op het programma gestaan hebben om die trillende rem op te lossen.
Is ook het eenvoudigst te vervangen (begin trouwens maar al met je ontluchtingsnippels van je remmen in de kruipolie te zetten… zodat je na het vervangen eventueel kan ontluchten)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Weet je trouwens zeker dat alle vijf bollen vervangen zijn en niet alleen de vier veerbollen?
Hoe vaak sist/klikt de drukregelaar? Dat moet, nadat de boel op druk is, niet veel vaker dan twee keer per minuut zijn.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Vandaag weer gemerkt dat het probleem zich opbouwt, in het begin lijkt het over te zijn maar dan na een kilometer of 20….
Daar gaaaan we weeeer….
Alle vijf bollen zijn vervangen. Zelf gedaan dus geen twijfel mogelijk.
Ook in de lage stand doet ie het nog steeds.
Tikken en sissen….eigenlijk haast onafgebroken, tientallen keren p/minute.
In ieder geval sowieso wel tien keer.
Er komt een aardig straaltje in de pot als we remmen.
Nippels zijn onlangs nog losgeweest (1 afgebroken en meteen een een nieuwe klauw erop gezet)
Morgen maar eens het servo inspecteren…..
Avec avec
Remservo vervangen. De oude zag er niet uit vanbinnen !
Zwarte drab. Vervagend exemplaar erop gezet (fijne klus…)
Het pulseren is verdwenen !!! Ontluchten bleek niet eens nodig. Remt perfect.
Dank leden !!
Volgende project : Na het vervangen van alle bollen is de wagen er gaan ‘kraken’en “knarsen’ wanneer er torsie op het frame komt.
Hoekie om en drempel af met 1 wiel dan hoor je het t ergst.
Veerpoten al met remmenvet ingespoten maar daar zit t m niet in.
Ideën jullie ?
Avec avec
dezure schreef:Ontluchten bleek niet eens nodig. Remt perfect.
Weet je het zeker?
Heb je wel eens reinigingsmiddel (Hydrorincage) in het LHM systeem gedaan?
Omdat je het over zwarte drab hebt.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ja en nee.
Ja, heb er nu weer diverse ritten mee gemaakt en alle remmerij voelt goed aan.
Nee, de meingen daarover lopen nogal uiteen hé.
De inhoud van m’n vat ziet er groen uit maar is niet helder/doorzichtig.
Het is het beste te vergelijken met aangelengde Absinth
terwijl het eruit moet zien als pure onverdunde.
Ik wil het wel weer e’s verversen, heb al nieuwe in huis gehaald (Kroon).
Die zwarte drab zat dus eigenlijk enkel/hoofdzakelijk in het servo zelf.
Avec avec
Leuk om te horen dat ik wel op het goede spoor zat bij de troubleshooting bij de mijne
En mooi dat de jouwe nu weer goed is. Btw, misschien toch even de voorste ontluchtingsnippels loshalen en ontluchten? Je kan het nooit weten (en geloof me, rijden met lucht in je remmen is niet zo fijn).
En dan kan je meteen vanachter de remnippels al eens in de kruipolie zetten voor wanneer het ooit nodig zou zijn om ze toch te ontluchten
Kopervet is ook en goed middel toch Pieter ?!
Je had het indeed good hoor met het servo.
Diverse, toch wel terzake deskundige, Citroën monteurs hadden het probleem nooit gezien.
De 1 zei: “HD pomp vernieuwen” De ander zei: “Drukventiel vernieuwen”.
Toen jij met “het servo” kwam dacht ik: “laat ik dát eens als eerste proberen”.
Vandaag ga ik niks a/d wagen doen (gisteren een paar uur ! bezig geweest om de onderste-achterste leiding
op het servo aan te sluiten man….wilde maar niet lukken joh ! Oorzaak: ik had het servo geplaatst
en meteen vastgezet om daarna alle leidingen te gaan aansluiten. Oplossing: uiteindelijk het servo weer losgemaakt
en daardoor kon ik het zo bewegen dat ik de leiding er wel opkreeg, daarná pas het servo weer vast !)
Morgen zal ik de voorklauwen dan ontluchten en meteen de nippels rondom kopervetten.
Avec avec
Neen, kruipolie om ze gangbaar te maken (ik heb met mijn BX achteraan een remnippel afgebroken gehad -gelukkig boven het gaatje dus ik kon er gewoon mee blijven rijden- ) . Als je ze voor het ‘ontluchten’ paar keer in spuit zou het kunnen dat je ze wél kan loshalen
Ik heb het bij de andere zo gedaan: eerst remklauw proper maken met borstel en al het grove vuil weghalen. Dan remmenreiniger op de nippel. Klauw in de ultrasoon steken, inspuiten met WD40, nachtje laten staan, inspuiten met WD40 en dan na een uurtje voorzichtig met ringsleutel loshalen. Toen kwam hij wél gewoon los.
Als ze los zijn best nieuwe nippels halen en ze met -inderdaad- kopervet weer monteren zodat ze niet meer kunnen vastroesten (en ze geregeld ontluchten om ze gangbaar te houden).
Ik heb de inspiratie voor de versleten servo trouwens op het DS gedeelte gevonden. Brainstormen met mijn garagist gaf uiteindelijk aan dat -na het vervangen van de pomp- als enige ‘quick fix’ de remservo overbleef. Als dat niet hielp moesten alle veerpoten maar vervangen worden en dat was een laatste redding
Ooooh, ja nee dat is duidelijk dan.
Dat met dat afdraaien van die nippels is een universeel probleem trouwens hé.
Komt bij alle wagens voor van alle merken. Heb al eens een remklauw moeten vervangen.
Dank voor je goede raad wel. Komt wel goed.
Avec avec