Daar de meeste van ons de 2cv recreatief gebruiken zal ieder het verschil wel merken van remkracht met je dagelijkse wagen en de 2cv. Is er daarom iemand die geexperimenteerd heeft met een rembekrachtiger op de 2cv zo ja, wat zijn de bevindingen en hoe heb je het gedaan.
groeten Ben
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 18-03-2004
- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Nooit iemand eerder over gehoord…
Met goed afgestelde remmen remt mijn Ami niet ‘minder’ dan een moderne voiture.
Maar ongetwijfeld is er iemand die er ooit mee geëxperimenteerd heeft?
Met amicale groet,
Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline
Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat zou alleen werken met een externe vacuumpomp die door bv de krukas wordt aangedreven. Het motorvacuum van een 2cv is onvoldoende om een bekrachtiger goed te laten werken helaas.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Als je remmen goed zijn remt je eend als een spreekwoordelijke tierelier en heb je geen bekrachtiging nodig.
Oorzaken als oude LHM olie, imitatie of slechte remblokken en slecht werkende achterremmen etc. hebben natuurlijk wel invloed. Ik zou zeggen: nakijken die remmen!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Overigens; een eend met goed afgestelde trommelremmen vóór die voorzien zijn van de juiste kwaliteit remvoeringen, remt veel beter (harder) dan welke eend met schijven.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dat is waar en heb je gelijk een geweldige handrem, maar wel meer en lastiger onderhoud en als je echt eens de bergen in wil met een eend gaat mijn voorkeur weer uit naar schijfjes
puffel schreef:(...) en als je echt eens de bergen in wil met een eend gaat mijn voorkeur weer uit naar schijfjes
Rijden in de bergen vereist een beheerste rijstijl Ook afgelopen zomer in Chartreuse, Savoie en Jura maar een enkele helling tegengekomen waar ik bij moest remmen terwijl ik al in z’n één reed.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ook waar, alhoewel ik me een paar bergjes en pasjes herinner ergens in Noorwegen en op Corsica, waar ik toch wel een beetje angstig werd van het nog aanwezige remvermogen (zonder rem zat ik hier nu echt niet meer..en dat was met schijven overigens)
Was de koelsleuf van je schijven wel aangesloten op je koeltunnel?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Nee, die dingen heb ik er snel afgesloopt. Braken altijd af en gaf een hoop herrie, herinner ik me. Sindsdien altijd met oude deels ingesneden stofzuigerslang rondgereden als koeling, werkt perfect.
Ik rij al vele jaren 2cv maar koelsleuf op de rmmen? Ik weet niet waar ze zitten en hoe werkt zoiets.
groeten ben
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ha ha, tsja zoals ik al schreef, die dingen waren zo brak dat er geen eentje meer over is!
Ik weet nog wel dat ik me rot schrok van de herrie die dat produceerde als toen zo’n ding afbrak en tegen de schijf ging lopen.
Origineel Ben, had een 2cv6 dus geventileere schijfremmen. De ventilatie bestond uit een blikken gevalletje wat aan de onderkant om je schijf liep, met een soort ventilatiekanaal ri. je koeltunnel. als je je koeltunnel eens goed bekijkt vind je ergens een rond gat waar dit ding op aangesloten zat voor de benodigde lucht, verders hing het ding met een beugeltje aan de bouten waar je uitlaatpot aan de versnellingsbak zit.
Je kunt ze nog kopen zie ik:
http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/Alle/Vorderradbremse-ohne-Hydraulikteile/
Als je echt in de bergen wilt rijden dwz remmen, is de stofzuigerslang optie trouwens best een goed idee, want ook eendenschijfjes worden heet als je je remmen goed moet gebruiken.
Als je met een A type (met trommelremmen vooraan) de bergen ingaat en je remolie gaat te heet worden, wat merk je dan ? Gaat de pedaalslag langer worden ? Wat kan je doen om dit te voorkomen ?
En wat moet je dan doen om snel weer verder te kunnen ? Kan je ergens iets ontluchten, en hoe doe je dat ?
Tot ziens,
Jacky
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dan gaat je rempedaal sponzig aanvoelen.
Zorgen voor verse remolie, en sowieso altijd op de motor afremmen en de remmen zoveel mogelijk ontzien door kort en krachtig te remmen ipv lang aan eengesloten.
Goede remmen worden niet te gauw te heet hoor.
Mocht het toch gebeuren, dan stoppen en af laten koelen.
Weer eens onder de motorkap gekeken, vooral naar de schijfremmen en naar de plaatjes op de duitse side zoals puffel had vernoemd, maar ik kan geen link tussen die twee leggen, waar vandaan komt dan de koeling,hoe zit e.e.a dan vast.
Het zou leuk zijn als iemand er een fototje van kon nemen ter verduidelijking. Dat met die stofzuigerslangen spreekt me wel aan. Ik heb tot op heden ze nog niet gemist, maar toch.
Wat ik overigens vreemd vind dat dit bij de apk geen probleem is, daar moet nl. alles origineel zijn en als de 2cv6 toen zo geleverd werd zouden ze er volgens mij dus op moeten zitten.
groeten Ben
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Als de auto goed remt dan is het toch goed voor de Nederlandse apk lijkt me? Daar zou ik me echt geen zorgen over maken. Wat weet de gemiddelde apk monteur hier nou nog van? Apk is toch maar een momentopname.
Nog steeds geen remmenbanken voor de Nederlandse apk garages geloof ik??
Aan de linker er rechter kant naast je koelventilator vind je 2 kleine gaten die geforceerde lucht blazen in in de richting van de remmen. Als ik me goed herinner zaten er smalle slangetjes van karton, zoals door je voorspatborden heen die warme lucht afvoeren. WAren binnen de kortste keren natuurlijk lekker nat en vet. Die replica’s zien er trouwens wel een stuk degelijker uit moet ik zeggen.
Deze kartonnen slangetjes zaten dan op die blikken sleuven (zie die link) die aan de onderkant van je schijf zaten. Zoals gezegd hangend aan de bouten van je uitlaatpotje op de versnellingsbak, waar die haakjes altijd op afbraken.
Ik weet niet hoe je foto’s kan linken op dit forum.