na problemen met het veersysteem van mijn turbo ct uit 1998; de auto schakelde om naar de sportstand en kwam daar niet meer uit, heeft mijn garagist het hydractief uitgeschakeld.
het veersysteem staat nu permanent op normaal/zacht.
ik vind de auto nu prettiger veren, veel soepeler en voorspelbaarder; in de oude situatie voelde je af en toe het systeem op sport schakelen bij bijvoorbeeld het nemen van een verkeersdrempel of bij het accelereren .
misschien kon ik er harder een bocht mee om of sneller over drempels rijden maar dat is voor mij minder belangrijk dan het toegenomen comfort.
er zijn echter 2 nadelen; vanuit stilstand snel weg rijden zorgt ervoor dat de achterkant van de auto erg ver inzakt met de kans op het bij donker verblinden van tegenliggers/voorliggers en bij harde zijwind kun je de vering niet meer stugger maken wat de zijwindgevoeligheid verminderde.
mijn vraag is nu; hebben xm’en zonder sportstand een andere bollen specificatie of/en zijn er andere veringszaken verschillend van een auto met hydractief? met andere woorden, maak je door het hydractief uit te schakelen er een een “standaard” xm van qua vering??
ben benieuwd naar jullie ervaringen…
eens een xm, altijd een xm!!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9675.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het uitschakelen van de hydractief maakt je auto minder veilig. En dan doel ik niet op geplande situaties als harder door een bocht gaan, maar juist in noodgevallen. Plotseling moeten uitwijken, remmen of een combinatie daarvan.
Een hydractief XM veert in de zachte stand namelijk soepeler dan een niet-hydractief XM. Dat is verantwoord doordat in noodgevallen de vering weer harder gezet wordt.
Hiermee is ook je laatste vraag beantwoord: het uitschakelen van HA maakt de XM niet gelijk aan een niet-hydractief XM.
Dat het inschakelen van de sportstand de zijwindgevoeligheid vermindert kan ik me gezien de werking van HA niet voorstellen. Lijkt me tussen de oren te zitten.
Hoe heeft de garagist HA uitgeschakeld?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
mwah, dat van die zijwind , dat gevoel heb ik ook wel eens gehad hoor. Maarrrr idd, dat kan ook tussen de oren zitten..
Hoe?
laatste auto schreef:...heeft mijn garagist het hydractief uitgeschakeld.
zekering van het veersysteem eruit…..
Dat hadden ze ook als oplossing gezien bij mijn import xm….
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9675.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Zekering eruit betekent dat de electrokleppen niet meer bekrachtigd worden en dus gesloten blijven, met als resultaat altijd in de harde stand i.p.v. altijd in de zachte stand.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Als je hydractief 1 hebt kun je best verschil merken met zijwind. Ik herken het zelf en hoor het van anderen. De vering staat dan in stug, bij hydractief 2 zul je het niet merken omdat die alleen eerder naar stug schakelt. Gewoon rechtuit op de snelweg is dan nog steeds soepel.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Heb het nog even opgezocht ; bij type 1 wordt de elektroklep geaktiveerd met 12 V.
Je zit dus te laag met 6,6 V.
Waarschijnlijk heeft je garagist een foutje gemaakt door er geen 12 V. maar 6,6 op te zetten.
Wel een vreemd verhaal dan.
XM TCT Ambiance`94
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9296.jpeg)
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Reactie in het verkeerde draadje geplaatst Dirk?
Die 6,6 Volt komt uit de veercomputer, dus geen garagisten foutje…
Type 1 toch?
XM TCT Ambiance`94
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9675.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
boukewerff schreef:Als je hydractief 1 hebt kun je best verschil merken met zijwind. Ik herken het zelf en hoor het van anderen. De vering staat dan in stug, bij hydractief 2 zul je het niet merken omdat die alleen eerder naar stug schakelt. Gewoon rechtuit op de snelweg is dan nog steeds soepel.
En toevallig gaat het in dit topic om een HA2 XM.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Solly, klopt helemaal,verkeerde topic inderdaad
XM TCT Ambiance`94
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dan kun je het dus, als alles goed werkt, idd niet merken…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.