Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die lucht trekt-ie wel weg ja. Is geen probleem. Als zo’n oud beestje lang genoeg stilstaat zit er ook vooral lucht in de brandstofleidingen, en dat merk je alleen doordat de startmotor wat langer zwengelen moet
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
XBXG schreef:Haal je naast nieuwe benzineslangen en slangenklemmetjes ook een nieuw benzinefiltertje?
Na het vervangen van de benzineslangen zit er wat lucht in de slangen. Volgens mij is dit totaal geen probleem. De carburateur zal de benzine aanzuigen en bij de eerste keer starten zal ie een beetje sputteren, lijkt me. Daarna zal alle lucht uit de slangen zijn. Kan iemand dit bevestigen?
Dat is een juiste conclusie.
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Ok, duidelijk allemaal! Ik ga vandaag even een slangetje lost halen, denk ik, en even kijken wat de diameter is. Dan ga ik later deze week even wat slangetjes en bijpassende slangklemmetjes halen.
Daar waar je de slangen gaat halen, hebben ze ongetwijfeld ook bijpassende slangeklemmetjes.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Misschien een overbodige vraag , maar eeeh, ik kan toch ook gewoon de buitendiameter van de slangetjes opmeten?
dat kan maar misschien neem je dan verkeerde slangen mee want de wanddiktes wisselen.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als de motor niet erg warm is kan je gerust die slangen los maken. Ik heb net mijn benzinepomp vervangen bij mijn BX14 en hij startte niet in een halve seconde maar in 1 seconde , not a big deal dus.
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Als het goed is, heb ik nu alle maten, incl binnenmaten! Dus vanmiddag even langs de slangenman
CBXtype1 schreef:Nu een ander gevalletje.
Ik was gister bij een Citroën dealer om even een nieuw sproei slangetje aan te sluiten op de ruitenwisser (de huidige is helemaal bros, en een nieuwe incl klemmetjes wordt nog gewoon geleverd!!! )
De beste man van de dealer werd wel enthousiast van mijn BX en wilde graag even onder de kap kijken. Zo gezegd zo gedaan. Hij waarschuwde mij voor de brandstofslangetjes die naar de carburateur toe lopen. Hij zag een paar haarscheurtjes. Dus deze wil ik METEEN vervangen voordat ik brand heb!
De slangen zijn nu aangesloten incl een filtertje. Hoe kan ik nu weten wat de diameter van die slangetjes is. Als ik de boel los trek, loopt de benzine eruit. Dus dit moet zowiezo gebeuren met koude motor. Als ik deze slangetjes los maak, meet en daarna weer aansluit, gaat de motor dan niet sputteren? Het blok zit dan onder de benzine. Dus moet ik ook weer wachten tot dat opgedroogd/weg is.
De klus zelf is “a peace of cake” heb ik al gehoord.Graag wat advies
Harm
nu vraag ik mij af waarom je de slangen niet gewoon even bij de dealer hebt laten doen of meegenomen om zelf te monteren….
update: tegelijk gepost, mooi dat je de maten weet en bezig kan!
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Ik kwam er van de week achter, toevallig bij een dealer, dat een van de slangetjes niet al te best meer is. Vandaar. En zij hadden geen tijd om het te doen door onderbezetting. Dus ga ik het zelf proberen met forummer XBXG.
Gaat helemaal goedkomen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
In principe stelt het wisselen van de slangen niks voor. Zolang je maar de juiste maat slang en juiste maat klemmetjes hebt. Als de klemmetjes te wijd zijn krijg je ze niet aangedraait, en als te krap zijn krijg je ze niet op de juiste plek gewurmd.
Hoogstens kan de oude benzineslang erg vast zitten op de stalen leidingen, onderaan het schutbord.
Even insnijden met een stanleymes en dan krijg je hem er wel af.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Vanmiddag ging ik naar Citroën dealer Gert de Jong om slangen en klemmetjes te halen. De beste man daar ging even met mij mee om te kijken wat voor maten er nodig waren, en toen zegt ie “Rijdt de auto maar even naar binnen”. Zo gezegd, zo gedaan. Hij doet de kap open en haalt alles los, loopt naar achteren, haalt een nieuw filtertje en slangetjes. Hij heeft het er ook op gezet en ik heb met hem mee gekeken. 10 minuutjes en het alles was gepiept!
Leuk weetje: de slang die er op zat was nog de originele. Gemonteerd in week 46 of 47 van 1983!!! Dat was wel even schrikken, maar toch ook leuk!
Nu heb ik gezien hoe het moet, en weet het voor de volgende keer. Er is me verteld dat bij elke beurt het filtertje tussen de benzinepomp en carburateur vervangen dient te worden.
Over een paar weken ga ik met de BX naar Frankrijk, dealer Gert de Jong gaat de auto nog even inspecteren voor ik ga. Top dealer en aardige lui.
Bedankt voor alle goede tips. Nu weet ik ook hoe het moet!
Harm Jan.
Top!
Gert heeft inderdaad een groot Citroën-hart. Niks dan lof.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
schade expert Willem Roest. (die achternaam doet mij altijd over de grond rollen van het lachen als het met een garage te maken heeft) Verder mooi dat het is opgelost. De kwaliteit van dergelijke slangen is dan niet zo slecht met 26 jaar levensduur.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!