Steeds als er flink wordt opgetrokken (1e versnelling) hoor ik een akelige kraak vanuit het vooronder!
De draag armen (voor) zijn vernieuwd, de oude rubbers waren behoorlijk gaar! Maar de kraak blijft helaas.
Ik kan het gekraak niet thuisbrengen, iemand ervaring mee?
ps het gaat hier om een C15e
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
aandrijfasspeling al gecontroleert?
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
trouwe schreef:aandrijfasspeling al gecontroleert?
Ik sluit me hierbij aan, vaak hoor je het ook als je “strak” door de bochten gaat! Tokkelend geluid.
Het is zeker geen tokkelend geluid,het geluid lijkt op;een wielbout die jarenlang strak vast zat,en met een noodgang los gedraaid wordt!
Natuurlijk krijgen de assen ook aandacht,op speling.
Eigenlijk zit ik te denken aan de stabilisatorstang,die zit met klemmen en rubber aan het subframe vast,misschien zijn ook die rubbers op !!!
Maar het geluid is echt alleen hoorbaar in de 1e versnelling bij fors optrekken, én als de caravan erachter hangt.
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
motorsteun?
Het geluid is begonnen na het volgende voorval;
Tijdens een rit op de Veluwe kwamen we na een verkeerde invoer in TomTom,op een soort tankbaan terecht,met veel mul zand en diepe karresporen,natuurlijk wilden we niet vast komen zitten, in de middle of no-where dit alles met onze kleine caravan erachter. ops:
Gelukkig werd hield onze dappere C15 het vol, in eerste versnelling én vol gas,maar plotseling hoorde we enorme bonken van voor, alsof we over keien stuikten,of dat de motor eruit wilde kantelen,enfin we hadden het gehaald,al was de uitlaat( degene die aan het spruitstuk vast zit)nét onder de versnellingsbak gescheurd.Dit heb ik laten lassen,en zit alweer 5.000 KM goed! (het is een TU3 blok)
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Motorsteunrubbers lijkt me nog niet zo gek gedacht. De bouten van het subframe eens natrekken lijkt me ook wel eens goed, het zijn er maar zes, alleen moet je wel even het tapijt er uit leggen.
De rubbers om de stabistang… denk het niet, maar het kan natuurlijk wel. Kost waarschijnlijk maar een habbekrats, beter een rubber teveel vervangen dan een te weinig.
Het subframe is nagetrokken,en op de stabi-stang/subframe na zijn alle rubbers vernieuwd.
Ik verdenk nu sterk de motorsteun onder de accu,ik ga dat binnenkort eens checken,en op de sloop iets proberen te scoren ! of heb jij nog iets in de aanbieding Joost?
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Ik verdenk de onderste motorsteun. Je motor hangt in 3 rubbers, ik heb ze ook al een tijd klaarliggen, maar nog niet de tijd gevonden om ze te verwisselen. Wat me het meest tegenhoudt is dat de rechter aandrijfas daarvoor uit de bak moet.
Dat moet je niet op de sloperij zoeken, maar bij de betere automaterialenzaak. Als je naar Groesbeek gaat wil ik ze wel voor je bestellen en meenemen.
Denk jij aan dat ronde ding aan de achterkant vant blok ?Ik heb weinig tijd ,maar zal het zo gauw mogelijk onderzoeken ( ben nu even met iemands AXje bezig)
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Ja, het rubber in de motorsteun waar het tussenlager van de rechter aandrijfas in zit.
Hieperdepiep, de vlag mag uit….. Ik heb het na bijna 2 jaar gevonden…
Na ALLES te hebben nagekeken,én zelfs alle nieuwe rubbers én draagarmen enz.enz kwam ik nu per toeval het euvel tegen.
Het was gewoon de uitlaat tegen een gelaste buis van het subframe ops:
Ditmaal zat er zoveel blubber en bagger onder de auto,en kon zo een 1 vierkante MM blank metaal onderscheiden op de uitlaatpijp.
Ergens in het begin van deze topic,schreef ik dat de uitlaat gescheurd was door het gebonk van de motor,daarna was de eerste pijp bijna afgescheurd ( kampeerweekend Visaclub schipluiden)
Thuisgekomen had ik de scheur weer dichtgelast,maaaarrrr daarmee kwam het volgende onderdeel (de lange uitlaat naar achteren) ietsje lager te zitten,met als gevolg ;Gerammel van 2 metalen tegen elkaar.
Hé hé opgelost,ben zeer gelukkig nu,en kan nu eindelijk weer flink optrekken int dorp,zonder dat ze op het terras zeggen; “Kiek um ghoan”!!! (new kids)
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Damn, moet ik zeker je topic gemist hebben want dat is iets waar ik direct aan zou denken, kun je ook hebben als je de lange buis iets verdraait monteerd.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ja Paso, het was in 2010 al aan de gang,zodoende.Ben wel blij nu,én weer wat geleerd!
Trouwens leuk je weer te horen!!
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Ben nog steeds niet weg hoor, en een Visa of zo erbij nemen lijkt blijft een aantrekkelijke gedachte.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Gelukkig maar Paso, ik mistte op een gegeven moment jou uiterst kundige blik op allerhande problemen!!
In ieder geval ; we gaan lekker voort zo
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)