Acculampje blijft branden.
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 16 augustus 2010 08:55 PM

Na een heerlijke rit uit het zuiden van Duitsland vanmiddag rond 16:00 thuis gekomen. Écht, ze heeft het voortreffelijk gedaan, die dame van me.
Echter, vanavond nog even naar de afhaal Chinees blijft het acculampje continu branden. Zou e.e.a. iets te maken kunnen hebben met een “door oververhitting defecte dynamo” ?

Hoop eerlijk gezegd op een “Nee, is slechts een relais dat blijft hangen” maar wie kan me uit de brand helpen ?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 16 augustus 2010 09:50 PM
  [ # 1 ]

neem een multi meter, Zet m op de goede stand en de pennen op je accu polen. Meet de spanning.

Start nu de auto, en meet opnieuw. Als je nu je spanning rond de 13,5 of iets hoger ziet staan is je dynamo ok. ALS je geen stijging ziet, word er niet opgeladen, dat si wat je lampje je al vertelde. Dat wil niet zeggen dat je dynamo kapot is overigens maar dan is het iig niet een vals alarm van je lampje.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 augustus 2010 08:55 AM
  [ # 2 ]

Dat lampje start de laadstroom van de dynamo. Als die toeneemt, neemt de laadspanning toe en daarmee zakt de spanning over het lampje. Gevolg: lampje gaat uit. Als het lampje blijft branden, laadt de dynamo niet. Dus een dynamoprobleem.

p.s. Als het lampje kapot is, laadt de dynamo dus ook niet. Dat lampje heeft dus een hele belangrijke functie. Rolling Eyes

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 17 augustus 2010 11:58 AM
  [ # 3 ]

Oké, heb de accu gemeten tijdens ‘auto uit’ : 12,4 Volt. Auto gestart, weer gemeten : 14,04 Volt. Durf ik voorzichtig te concluderen dat de accu wél bijgeladen wordt ? Wat zou dan de oorzaak van het brandende lampje kunnen zijn (die overigens wel héél flauw brandt).

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 augustus 2010 12:56 PM
  [ # 4 ]

Toch dat de accu niet/onvoldoende geladen wordt. De accu wordt geladen met stroom, niet met spanning.
Om dat zeker te weten moet je 1 van de twee draden van de dynamo loshalen en je meter er tussen zetten.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 17 augustus 2010 04:38 PM
  [ # 5 ]

Een heeeeeel flauw lampje heb ik ook een keer gehad in een zx. Uiteindelijk moest een “nieuwe” dynamo uitkomst bieden. Ik kwam toen uiteindelijk stil te staan met een lege accu. Uiteindelijk houd de boel er dan dus toch mee op.

Of het echt een stervende dynamo is weet ik niet, er zit toch ook een spannings ding op dat de geest kan geven , Wim ?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 augustus 2010 05:16 PM
  [ # 6 ]

Een spanningsregelaar, een plaatje met wat elektronica en de koolborstels eraan.
Is niet bij alle dynamo’s los te vervangen, bij een Valeo vaak wel.

@WimB, bedoel je met de laadstroom, de bekrachtiging van de dynamo?

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 17 augustus 2010 06:03 PM
  [ # 7 ]

Ik zal deze week maar (weer) eens een bezoekje brengen aan de garage…zuchd. Mechanisch durf ik wel wat af te kijken maar zodra het op electra aankomt laat ik het afweten. Ik vind het té riskant bijna 200 eurie neer te moeten tellen zonder te weten of het apparaat ook echt defect is.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 17 augustus 2010 06:12 PM
  [ # 8 ]

Dynamo’s zijn heel betrouwbaar tot er iets mis gaat. Maar dan zijn ze ook verraderlijk.
Er zitten drie veldwikkelingen in die elk een bijdrage leveren. Als één of twee kapot zijn, of de bijbehorende diodes, dan kan het zijn dat je nog wel aan en redelijke boordspanning komt bij weinig gebruikers.
Op het eerste gezicht lijkt er dus wel geladen te worden, maar er is onvoldoende vermogen bij groot verbruik.
Daarom zit in Type II (type I weet ik niet) een schakeling (via relais 848) die drie grootverbuikers uitschakelt: de airco, de achterruitverwarming en de sigarenaanstekers. Als die het tegelijk niet doen weet je dat je dynamo een beurt nodig heeft.
Het dynamolampje brandt dan nog steeds niet.

Gewoon een andere scoren op de sloop of naar een dynamorevisiebedrijf.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 augustus 2010 07:24 PM
  [ # 9 ]

Ik druk me wat ongelukkig uit met ‘laadstroom’. Door het laadstroomlampje loopt een stroom waardoor de dynamo z’n magnetisch veld kan opwekken. Als alles goed is, stijgt de spanning aan de dynamokant na het starten waardoor uiteindelijk aan beide kanten van het lampje de boordspanning (!) staat. Het lampje is dan uit. Is er iets mis dan blijft er een spanningsverschil over dat lampje en blijft ‘ie branden.
Is het lampje stuk dan zal de dynamo nooit de accu opladen. Het is dus verstandig om voor het starten even te kijken of dat lampje brandt.
Dus:
Brandend lampje betekent een probleem bij de dynamo en een accu die onvoldoende geladen wordt
Geen brandend lampje bij het op contact zetten betekent stuk lampje -> vervangen omdat de accu niet geladen wordt.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 17 augustus 2010 07:29 PM
  [ # 10 ]

@ JanSr.

idea ... Jou verhaal doet bij mij nu inderdaad een lampje branden. We zijn naar Kroatië geweest waar het best erg warm was.
Het viel me toen wél op dat op sommige momenten de airconditioning ineens wegviel om vervolgens enkele minuten later weer aan te schakelen. Ik dacht dat e.e.a. te maken had met de erg hoge temperatuur van de motor maar wellicht is jou theorie aannemelijker.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 17 augustus 2010 08:17 PM
  [ # 11 ]

Het zit denk ik iets anders. Als je dynamo iets niet goed doet schakelt relais 848 die drie dingen niet in. ls je je auto start zie je het aircolampje pas na ca 1 sec aangaan, dat is het moment dat relais 848 heeft geconstateerd dat alles werkt.
Kapotte dynamo’s zijn wel of niet kapot.

Wat jij meemaakte is een beveiliging die er voor zorgt dat de airco wordt uitgeschakeld als het koelwater boven een zeker etemperatuur komt. Gewoon een beveiliging om oververhitting te voorkomen.
Airco uit scheelt enkele kW vermogen, maar ook een flink koeloppervlak voor de radiator. Immers, voor je radiator zit de radiator van de airco. Als die niet warm wordt heb je meer koelwaterkoelcapaciteit.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 augustus 2010 11:29 PM
  [ # 12 ]

Het klopt wat JanSr schrijft. De Bitronmodule onder het handschoenenkastje schakelt de fans. Als die de 2 fans in de hoge stand aanstuurt en merkt dat de motortemperatuur toch hoger stijgt, schakelt hij de airco uit.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 19 augustus 2010 10:15 AM
  [ # 13 ]

Neem maar het zekere voor het onzekere en zal de dynamo gaan vervangen. Heb de keuze uit meerdere Amperes, nl. 80, 97 of 120. waar bij die van 97 expliciet vermeld staat “poelie diam. 56 mm.”.
Ik weet niet welke dynamo nu onder de auto hangt.

Iemand een idee Confused

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook