Hoewel de volgende een diesel zou moeten worden (voor de eerste keer), kwam ik toevallig een interessante advertentie tegen voor een C5 2.0i SX aut. (12/2002) 5-deurs.
Ik zou er dan wel LPG in laten leggen om het rijden toch betaalbaar te houden.
Wie heeft ervaring met :
Inbouw(kosten)
Verbruik
Betrouwbaarheid
Prestaties (op zich en benzine tov gas)
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Tja, ervaring met betrouwbaarheid van een C5 op LPG.
Ik heb daar wel ervaring mee ja, alleen dat zijn niet de beste. Kan daar heel uitgebreid op ingaan, maar er gaat vaker iets kapot dan normaal. Er zullen dus ook meer garage bezoeken uit voorkomen dan normaal. Lees op dit forum alleen maar eens de draadjes over brandende lampjes e.d. De meeste draadjes begonnen met: ik heb eeb C5 op LPG.. Daar komt bij dat de inbouwtank bij en C5 erg klein is, je zal dus ook vaker moeten tanken, ook nog eens omdat het verbruik op LPG hoger is dan op benzine.
Er is zojuist ook een mooie rekenformule neergezet op dit forum, vul daar eens de verwachte kilometers in en pas het verbruik van de C5 op LPG even aan, je kan aanhouden 1 op 9. Bij een kilometrage van 20.000 per jaar is het verschil tussen diesel en benzine 500 euro. (een installatie voor een C5 kost rond de 2100 euro) Je moet dus 4 jaar rijden om aan LPG te gaan verdienen en dan moet je geen pech hebben van andere onderdelen die kapot gaan.
Bezind eer ge begint is hier een spreekwoord,
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165962
de rekenmodule is wel gebaseerd op de nederlandse wegenbelasting
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115