Afgelopen nacht ging ik zoonlief ophalen op een feestje. Het huis stond aan het eind van een smalle, steile doodlopende weg waar nauwelijks viel te keren.
Ik moest een aantal keren heen en weer om de auto gekeerd te krijgen. Toen de BX met de neus bijna weer helling-af stond kon ik opeens met de schakelpook vrolijk rondroeren. Ik voelde geen weerstand meer en ik kon niet meer schakelen. De bak stond op dat moment in zijn vrij.
Ik heb de auto de helling af laten lopen omdat hij daar niet kon blijven staan en daar geparkeerd (met wat heen en weer geduw). Omdat het te donker was om onder de kap te duiken hebben we de vrouw des huizes gevraagd om ons naar huis te brengen.
Vanochtend heb ik mijn broer gemobiliseerd om de auto af te slepen. Dat bleek echter niet nodig. Na wat gefriemel aan de schakelstangen vonden we de boosdoener. Één van de kniegewrichten was los. Ik kon het (te?) gemakkelijk weer in elkaar duwen. Vervolgens heb ik gewoon weer met de auto gereden.
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Zijn die stangen / gewrichten nog te krijgen en zijn ze dan duur? Of valt dit anders op te lossen?
Het kniegewrichtje is eigenlijk gewoon van plastic van binnen. Door slijtage komt het los.
Ik heb er lang mee kunnen rijden maar beter is het de stang te vervangen.
Dat schakelt direct ook beter.
Voor de bovenste schakelstang heb ik bij de dealer wel 45 euro moeten neerleggen. Moet voordeliger kunnen. Maar waar?
Je zou ook een gedeelte van de stang kunnen vervangen.
Als dit het juiste deel is dan.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=180287462164
Dat lijkt er wel op.
Ik vraag me af waarom ze het over en gear change “cable” hebben in plaats van “rod”. Het is toch gewoon een stangetje.?
met een wat langere tie-wrap, in een achtje om de verbinding van de twee delen heeft m’n vorige BX 1.6 het twee jaar gedaan. Toen brak de tie-wrap en moest er een nieuwe om.
In de 1.9 liggen er al een paar in het dashboardkastje…
Groeten, Rob
rob marklin schreef:met een wat langere tie-wrap, in een achtje om de verbinding van de twee delen heeft m’n vorige BX 1.6 het twee jaar gedaan. Toen brak de tie-wrap en moest er een nieuwe om.
In de 1.9 liggen er al een paar in het dashboardkastje…Groeten, Rob
Zo zat het bij mijn GT dus, maar dat schakelt dus echt bagger.
Tijdens de koppelingswissel heb ik er dus een nieuwe schakelstang ingezet, en nu schakelt het allemaal weer soepel.
Echt een aanrader!
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ik denk dat ik het maar eens probeer. In feite schakelt het nu soepel. Ik ben alleen bang dat het op een ongelegen moment weer uit elkaar schiet.
Ik heb overigens altijd rie-ribs in verscheidene maten in de auto liggen. Verder ducktape en van dat vulcaniseringsband. Daar kom je een heel eind mee als de nood aan de man is.
Ik heb hetzelfde gehad met de Gti, weer in elkaar duwen werkt tijdelijk. Maar bij mij werd het erger en erger.
Ga niet klooien met tywraps want dat werkt maar tijdelijk, en het gaat altijd ongelegen weer kapot.
Op de sloop kun je vaak ook nog goede schakelstangen vinden. Gewoon stangen uit een peugeot of citroen trekken. Als ze moeilijk loskomen zijn het goede stangen, als ze makkelijk loskomen zijn het slechte.
Bij de citroen-dealer zijn ze ook nog te krijgen maar ze zijn inderdaad wel aan de prijs.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11390.gif)
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
mocht je er teveel tegenkomen houd ik me aanbevolen voor een kleine schakelstang (is iets kromgetrokken bij demontage, wat zat dat ding vast, vast een heel goed exemplaar. Is weer rechtgetrokken door een *kuch* hamer *kuch*)
2CV 1985
heb k ook eens gehad met een 19 tzi in Duitsland in de buurt van Koblenz op een zeer ongelukkige plek berg op , heb het stangetle toen omgedraaid omdat het dan beter klemde. Daarna geen problemen weer gehad
Oja, om schakelstangen te demonteren (zonder te slopen): even een breekijzer of bandenlepel eronder zetten (zo dicht mogelijk tegen het kopje) en dan los wippen.
Dan het stangetje omhoog of naar achter duwen zodat hij aan de andere kant ook van het gewricht komt.
Bij mij is er op die manier nog geen enkele gesneuveld.
En bij het terugmonteren geen vet in het nylon busje, maar een beetje vet op de kogel. Doe je vet in het busje dan sloop je het busje bij het monteren omdat het teveel aan vet er niet uit kan zonder het busje te laten scheuren.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Hoe verschillend is dat stangetje van/bij een automaat boys ?
Avec avec
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Boys?
De automaat heeft een (bowden?) kabel, en volgens mij geen stangetje.
Oh sorry girls, ja dat klopt, het is een plat soort van lange dinges, een kabelstangetje zou je kunnen zeggen.
Avec avec
Girls?
Tja
Ja zo 1 zoek ik er.
Avec avec
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5351.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ik zit er aan te denken ze ook eens te vervangen als de BX toch op de brug ligt voor de ADAL wissel.
Eens kijken wat we kunnen fixen met losse kogelgewrichten die in de handel verkrijgbaar zijn, eventueel met behulp van mijn trouwe lasapparaatje moeten we toch een heel eind komen?
Origineel via het leveringsnetwerk lijkt me prijzig en de sloop lijkt mij weer houtje-touwtje.
Tie-Wraps is iets dat de doorgewinterde citroënrijder altijd bij zich moet hebben net als:
-doorverbindsnoer met aan weerskanten krokodilleklemmetjes
-looplamp met voldoende snoer eraan
-duct tape
-stukjes LHM retourslang en een stukje leiding en slangklemmen om het weer in elkaar te knoeien…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist