Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Hallo XM liefhebbers.
Ik ben nieuw op het forum en ben ook net in het bezit van een XM gekomen (de veelomstreden 2.5 TD)
ik heb problemen met de vering en ben op zoek naar iemand in de buurt die een Lexia heeft en die voor mij de computer uit wil lezen en resetten.
Graag zie ik een reactie tegemoet
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Wat is ‘in de buurt’? Deventer? Zo ja, dan ben je welkom. De VC uitlezen gaat trouwens ook prima met het knipperkastje van Malle Pietje, tenzij je XM van ‘97 of later is.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Oh sorry, hij is van 99 dus geen kastje van malle pietje.
En onder in de buurt versta ik een kilometer of 50.
Sowieso dat het slimmer is om de eerste keer de hele auto met een Lexia uit te lezen. Dan weet je gelijk wat er nog meer aan storingen zijn (geweest).
Welke problemen heb je precies met de vering?
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Hallo Wim,
Ik vind de vering niet soepel genoeg en het lampje gaat niet branden bij het starten van de motor dus er zal ergens een foutcode zijn opgeslagen.
De verkoper heeft geen Lexia en geeft aan dat hij wel de foutcodes met een ander diagnose apparaat heeft uitgelezen en de computer heeft gereset (kan dat trouwens met een ander diagnose apparaat dan de Lexia?) maar desondanks gaat het lampje niet aan bij het starten. De garage zegt “hij gaat wel aan bij het in de sportstand zetten” Ik heb ondertussen al wel zoveel op dit forum rondgesurft dat ik weet dat deze garage er blijkbaar net iets te weinig kennis van heeft gezien zijn opmerking.
Na het uitlezen en resetten weet ik dan in ieder geval wat voor problemen er zijn en kan ik dit alsnog claimen bij de verkoper als ik die niet zelf op kan lossen. Hij is wel zo coulant om dat dan alsnog te regelen.
De drukregelaar tikte aan 1 stuk door, daar heeft hij nou een nieuwe ingezet en die is nu stil maar nu heb ik het gevoel dat de auto niet op hoogte blijft bij stilstand.
Ik wil dus idd graag de computer uitlezen en zit er sterk aan te denken om zelf een Lexia aan te schaffen. Ik weet dan in ieder geval waar ik moet beginnen met storingen zoeken. Ik zal binnenkort ook de remleidingen maar even doorspoelen want ook dat is niet gebeurd. De vloeistof is nog wel helder groen maar ja, dat is in de voorraadpot en die is na wat storingen (wat lekkage en het vervangen van de drukregelaar) telkens bijgevuld dus logisch dat die helder groen is). Na ongeveer 2 jaar stilstand lijkt het mij toch wel verstandig om de LHM te vervangen.
Met zo’n geschiedenis is het inderdaad raadzaam om ‘m door de Lexia te laten uitlezen. Als het lampje niet brandt, heeft de VC een storing waardoor hij vindt dat ‘ie niet meer in de zachte(!) stand kan. Het klopt dat je bij het bedienen van de knop wel het lampje ziet branden: het is een indicatie dat jij hem in de sportstand zet.
Ik adviseer je eerst met spoelolie (hydrorincage) je systeem te reinigen en er dan pas verse LHM in te doen. Laat ook je veerbollen controleren en eventueel vullen. Zulke acties maken het veerleven al een stuk aangenamer.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Bedankt voor je advies Wim. Ik vraag me alleen af of met hydrorincage spoelen verstandig is. Op het forum lees ik verschillende berichten erover, het kan ook zijn dat dit middel erger is dan de kwaal doordat de dan loskomende deeltjes ergens anders weer gaan vastzitten of is dit angst van mij die niet terecht is?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Hoi Ed,
Je angst voor de spoelolie is niet terecht, dit soort verhalen worden wel veelvuldig op het internet gezet over verstoppingen en het lekken van afdichtingen. Het veersysteem werkt het beste wanneer die schoon is.
Forumlid Xsara coupe geeft aan dat de HA2 elektrokleppen kunnen doorpiepen door het opgehoopte en aangekoekte vuil (wellicht is dit ook het probleem van de doorgebrande diodes die erin zitten).
De spoelolie weekt het vuil los (dispergent) en houdt het vuil vast (detergent), het grove deel van het vuil zal bij de filters in het reservoir worden tegengehouden en de rest in de spoelolie zelf.
Wanneer het systeem zwaar vervuild blijkt te zijn, is een 2e achtereenvolgende spoelolie actie nodig om zoveel mogelijk vuil eruit te krijgen.
2 Weken geleden heb ik ook hydrorincage in mijn veersysteem gedaan en over ongeveer 3500km (canister geeft tussen 1500 en 5000km aan) haal ik het eruit en doe er dan weer verse LHM+ erin. Wederom via de remnippels doorspoelen en de filters met het reservoir reinigen.
Tussentijds speel ik veel met de rijhoogte (gymnastieken) zodat de hoogteregelaars ook goed doorgespoeld worden met spoelolie.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Ik sluit me helemaal aan bij het betoog van JP.
Het ergste wat kan gebeuren met die spoelolie als die te lang in het systeem blijft, is dat het vuil weer in het systeem terechtkomt. En dan is je systeem ongeveer weer zoals het was vóór de spoelolie.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik heb hem ondertussen laten uitlezen bij Enting in Beilen met de Lexia en laten resetten. Stuurhoeksensor storing. Hij veert nou iets beter maar ik denk dat ik een ritje naar Chyparse moet maken voor de bollen. En de stuursensoren schoon moet maken….
Weet iemand trouwens hoe ik zonder moeilijke sloperij zelf de bollen kan testen?
Of op welke manier ik een indruk kan krijgen wat de staat van de bollen is? Of moeten ze eraf?
Citrophile bedankt voor je reactie, ik zal kijken waar ik hydrorincage kan kopen in Drenthe.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Probeer Arjen Antonisse in Koekange eens. Kan ook de bollen waarschijnlijk wel voor je testen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ed P schreef:
Citrophile bedankt voor je reactie, ik zal kijken waar ik hydrorincage kan kopen in Drenthe.
bij een citroen dealer?
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Bij mijn weten kan een XM met bijna elk uitlees apperatuur uitgelezen worden. Hoeft niet speciaal met een Lexia.
De bollen moeten er inderdaad vanaf om ze te beoordelen hoeveel druk er nog in zit. Nieuwe kosten niet veel en dat zal ik ook anraden i.p.v. vullen.
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat vervangen van bollen is alleen beter dan vullen als je ze vervangt door bollen die van de dealer komen. De dempers van imitatiebollen zijn brak en lijken nergens op. Dan kan je veel beter een originele bol op druk laten brengen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
waterman schreef:Dat vervangen van bollen is alleen beter dan vullen als je ze vervangt door bollen die van de dealer komen. De dempers van imitatiebollen zijn brak en lijken nergens op. Dan kan je veel beter een originele bol op druk laten brengen.
Welk merk noem jij immitatie bollen? IFHS?? Die leverd de dealer ook namelijk.