Hallo mede Citroen rijders,
Ik heb eindelijk het Citroen virus weer te pakken!
Na me Citroen GS (welke nu weer op MP staat van de andere eigenaar) heb ik weer gekozen voor Citroen.
Het is een Citroen BX chic 1.6 monopoint injectie met ,....... 125.000 km op de teller:)
maar ze maakt de lage km stand niet echt waar, al 2 lekken gehad in de hydrauliek, waarvan 1 gemaakt met tubetje secondelijm langs de snelweg op vakantie(A)
maargoed even me huidige probleem.
Ben met me BX op vakantie gegaan, ze reedt prima en in annecy (frankrijk) begon het, ze begon te stotteren zodra je vermogen begon te vragen, teentje gas kon maar van meer gas ging ze ploffen in de inlaat. de zogenoemde backfires. lastig,.. maar mee te rijden. paar 100 km verder begon ze nieuw gedrag te vertonen, (ik vermoed dat de lambdasonde zich er mee ging bemoeien). het motormanagement (oranje lampje) ging branden bij stationair en ze begon in toeren te klimmen tot 2,500 toeren en dan viel ze weer terug in stationair en het lampje verdween. dat gedrag is vanzelf verdwenen. Maargoed ik moest ook ooit weer naar huis en er was nog mee te rijden. maar het is wel als maar erger en erger geworden. Na parijs werd de klacht steeds erger en kon steeds minder vermogen vragen, snelweg ging prima kon gewoon 120-130 rijden als ik snelheid maar rustig opbouwde. maar stond ik op kruispunt en moest even snel oversteken,.. dat was echt onmogelijk.
Kortom de klachten zijn:
-stotteren bij meer dan teentje gas
-kan wel gewoon bij rustig gas het hele toerenberijk halen.
Ben even bij monteur bij mij op de hoek geweest: heeft via lambdasonde gemeten dat er nog genoeg benzine word doorgelaten.
bougies leken beetje overleden, dus heb nu nieuwe bougies en de kabels zijn besteld, ik hoop dat het helpt anders staat de verdeler/bobine als volgende op de lijst.
hebben jullie nog ideeen/tips?
OPLOSSING KAPOTTE BOBINE/ONTSTEKINGSMODULE
en heb nog hydrauliek probleem. ook hier vermelden of in ander topic doen?
Hydrauliekprobleem.
Me bx deed het prima komt altijd prima uit de poten, ze zakte alleen altijd wel erg snel door achter als de motor uit is.
Maar op me vakantie begon ze ineens heel hard te tikken bij me reservebol.
het klinkt anders dan een tik van de hydrauliekpomp,
Wanneer doet ze het: ALTIJD
-Bij stilstaan en wegrijden tikt ze heel veel (als je TRRRRRRRRRRRRRRRRRR TAK TAK TAK TAK uitspreekt zegmaar dan zijn de neerslagen van je tong bij de TRRRRRRRRRR het aantal tikken en het tempo verlaagt naar het tempo van als je TAK TAK TAK achter elkaar zegt (als jullie begrijpen wat ik bedoel)
nou reageert veer of stuurt ze niet anders sinds ze dat is gaan doen MAAR: na 2200 km rijden met het getik ging me hydraulieklampje op dashboard branden. ik stap uit om de motorkap te openen maar zag het al, linker wielkast onder de hydrauliekolie, wat is er gebeurd, bij die unit aan je reservebol zit een retourslang die was er uitgeperst door de druk en zo was dus in zeer rap tempo al me hydrauliekolie eruit gepompt. slangetje teruggeduwd in het rubber goed schoongemaakt en beetje secondelijm heeft geresulteerd dat ik verder kon, 500km naar huis geen probleem maar dit voelt niet fijn en dat tikken moet stoppen!
Wat kan het zijn? reservebol stuk?
waar kan ik goede hydrauliekspecialist vinden die me kan helpen en wil eventueel me bollen laten vervangen (of zelf doen als dat te doen is)
PS: als ik de ontluchting bij me reservebol losgooi dan stopt het tikken!
OPlossing de veerbol was kapot, en niet zo’n beetje ook, heeft omgeveer 40 min hydrauliek olie lopen lekken;)
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Pfoei, leuke rit geweest dus
Maar er zijn aardig wat oorzaken waar dit door veroorzaakt kan worden. Ontsteking ga je al gedeeltelijk aanpakken dus benieuwd wat de bougies doen, maar vergeet ook de kabels, rotor en verdelerkap niet, dat zijn zaken die gewoon bij regulier onderhoud horen en zo nu en dan gewoon vervangen moeten worden.
Ik heb wel eens een BX gehad waar de uitlaat van verstopt was, dat ding had ook vreselijke moeite met op snelheid komen, met heel veel beleid was het te doen maar snel optrekken kon ik vergeten, tot op een mooie dag tijdens het optrekken *PANG* wóóóóáááááááp, demper geploft maar de motor kon duidelijk weer adem halen.
Verder kan het zijn dat je monopointhuis ernstig vervuild, is een flesje injectiereiniger door de benzine kán helpen meet als het te veer heen is dan wordt het demonteren en goed schoonmaken.
Begin in ieder geval eens met het uitlezen van je motorcomputer, dat geeft vaak al wel wat richtingen om in te zoeken.
Oh, en je hydrauliekproblemen zou ik ook gewoon hier in zetten (maar dat ben ik) dan heb je een beetje een centraal topic over je auto waar je ook de leuke dingen in kunt plaatsen natuurlijk
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Nou, het backfiren is opgelost;)
ben begonnen bij de bougie’s, geen verbetering helaas, toen meteen de kabels vervangen voor orriginele nieuwe, ook helaas geen resultaat:(
toen maar een nieuwe bobine/ontsteking besteld en dat ging uiteraard weer is met gezeur:P (I really don’t like torks) 1 van de 4 torksschroeven zat zo strak dat hij kapotdraaide, dus even kop er af geboord en toen ging hij zo los. maarja waar haal je een 5 cm lange 4mm fijn draad schroef vandaan? op de sloop:D stond een ax met zelfde soort ontstekingsmodule:)
probleem was dus een kapotte bobine, me 3e auto, me 3e kapotte bobine,....
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Je hebt stuurbekrachtiging denk ik? Waarschijnlijk is je voorraadbol (of in jouw woorden, reservebol ) overleden. Met het retourslangetje bedoel je dat dunne doorzichtige slangetje dat weer in een dikker kort rubberen stukje zit? Het is logisch dat het getik stopt als je de ontluchtingsschroef open zet, dan wordt de 5e bol namelijk omzeild. Als je ‘m een minuutje laat ontluchten (draaiende motor) en dan de schroef weer dicht draait, en hij blijft erg snel tikken en lekt niet, dan moet je even een nieuwe 5e bol scoren.
Zo nieuwe voorraadbol en ze tikt niet meer,...
wel legt ze plasje KVS neer:(
Ze druppelt heeeeeeeeel langzaam bij me slang die naar de kachelklepunit gaat.( de bovenste)
Wat is logischer welke kapot is, de kachelradiateur of de kachelklep? denk me klep want ruik niet echt KVS in de auto.
Ow, en wat misschien niet onaardig is om te melden is dat de kachel niet helemaal meer open kan(kan binnen de kachel niet helemaal tot laatste rode balk draaien)
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik zou de vloermat aan de bijrijderskant even losmaken en kijken of daar wat vloeistof terecht komt. Je kraan gaat blijkbaar niet helemaal meer open, dus de verdachte is de kachelkraan.
Nou het is opgelost!!
Ben zwaar geschokt van het probleem!! Ik had me dashboard gedeeltelijk uitgebouwd zodat je bij de kachelklep en radiateur kan.
Droog,.. oke! nouja maar weer richting motorzijde! denk trek gewoon de slang er af en dan zie ik wel!
Na even wat morrelen met de originele slangklem kwam deze toch los! en wat trof ik daar!...............
echt me meest slechte scheef afgeknipte KVS slang!
Probleem was dus dat die slang daardoor niet helemaal lekker op de kachelkraan kon en de fabrieksklem was wat verschoven dus ze begon met lekken. Slang weer netjes rondgeknipt en nieuwe slangklem erop en het was verholpen!
Vond het wel heel appart dat fabrieksklem loskomt en dat af fabriek slang zo scheef geknipt is!!
Maarja ook wel weer de charme van zo’n Citroen!
zal ZSM even eigen topic openen waar ik verhaal van me auto bijhoudt met wat foto’s! maar ben nu even druk met begin van nieuwe studie dus komt nog! ALLEN bedankt!
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone