Hoi,
Ik heb een xantia 1.9 d uit 1996 maar nu start ie zeer slecht en ik denk dat het aan de gloeispiralen ligt, maar hoe kan ik nu controleren welke er kapot is?? Of moet ik daat voor perse bij de dealer zijn???
Mvg Ard
Topicmove > Xantia
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Als je nu eens 2 x gaat voorgloeien voor het starten, gaat het dan beter?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Demonteren en op 12 volt aansluiten. De gene die niet of niet snel roodgloeiend wordt is stuk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
patje74 schreef:Als je nu eens 2 x gaat voorgloeien voor het starten, gaat het dan beter?
Nee dit werkt ook niet, maar zou het eventueel ook aan het contactslot kunnen liggen want die is volgens mij ook niet helemaal goed meer.
bogaard77 schreef:Demonteren en op 12 volt aansluiten. De gene die niet of niet snel roodgloeiend wordt is stuk.
Dus gewonn rechtstreeks op de accu aansluiten.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
In dat geval zou ik eerst eens gaan meten of de gloeispiralen werkelijk wel spanning krijgen. Krijgen ze wel spanning dan kan je de truk van Bogaard77 uitvoeren.
Re: doormeten gloeispiraal
manic schreef:Hoi,
Ik heb een xantia 1.9 d uit 1996 maar nu start ie zeer slecht en ik denk dat het aan de gloeispiralen ligt, maar hoe kan ik nu controleren welke er kapot is?? Of moet ik daat voor perse bij de dealer zijn???
Mvg Ard
Dat ligt aan jouw sleutelvaardigheid.
Demonteer ze (accupolen losnemen voor je begint) en test ze. Gewoon los rechtstreeks aan de accu hangen en gloeien ze niet wit/roodgloeiend op binnen een paar seconden dan zijn ze slecht.
Check tijdens het voorgloeien of de spanning op de bougies nog steeds ong. gelijk is aan de accuspanning. Daarmee sluit je overgangsweerstanden uit.
Is bovenstaande abracadabra voor je dan adviseer ik je om naar een garage te gaan (hoeft niet perse een dealer te zijn).
Re: doormeten gloeispiraal
mpostma schreef:Check tijdens het voorgloeien of de spanning op de bougies nog steeds ong. gelijk is aan de accuspanning. Daarmee sluit je overgangsweerstanden uit.
Hee dat heb ik nog niet geprobeerd
Ik moet ook nog altijd 2x voorgloeien om goed te kunnen starten na een paar uur stilstaan (min 4 uur).
dj roadie schreef:je kan ook de vonken test toepassen
schroef ze alle 4 los hou een draadje op de + van de accu en tik de kopjes aan .
Als je een redelijke vonk krijgt mag je er van uit gaan dat ze nog goed zijn .
Als je ze uitschroeft en op de accu aansluit hou er wel rekening mee dat die dingen zeer heet worden en je kabels dik genoeg zijn want de stroom die ze trekken is vrij hoog.En als ze rood worden moeten ze van de kop naar achter rood worden ook zeer belangrijk
Vonkentest geeft naar mijn idee wel een combinatie of ze helemaal kapot zijn, maar ook niet meer dan dat.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dj roadie schreef:99,9% werkt dat
Omdat gloeiers werken of ze werken niet.
is een officiele methode staat in alle opleidingsboeken
Persoonlijk vind ik het maken van vonken in de motorruimte niet een nette methode om de kaarsen te testen. Het zal de eerste niet zijn die in de fik vliegt….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>