mpostma schreef:
Om plaats genoeg te hebben voor deze klauwen heb je minimaal 5.5J brede 14 inch velgen nodig. Standaard BX velgen passen alleen wanneer de blokjes al een eind weggesleten zijn. Voor jou wellicht niet van toepassing.
Het gaat eerst net wel/net niet. Het scheelde bij mij (met montage van nieuwe blokken en schijven) echt een fractie van een haartje; een paar duizend km later zaten de originele standaard velgen er weer onder.
De door garagisten voorgestane oplossing van dit probleem was het afvijlen van de remklauw. Zover ben ik maar niet gegaan….
Ich bin ein Breaker
Ach, als het maar een haartje is, gewoon de vijl erop! Vlees zat.
Ik rijd toevallig met een reservewiel. Past wel voor (het is een Xantia reservewiel… waar ik er trouwens nog wel eentje van over heb denk ik, met 165/70-14T erop geloof ik) maar ik heb ‘m in verband met het differentieel toch achterop gezet. Ik rijd er niet zachter om, maar het veert wel een tikkeltje ongelijk en stevig hoeken moet ik mee uitkijken, pas kwam de kont een aardig eindje “om” zetten bij een haakse bocht Hoefde ineens niet meer te sturen, tweede helft bocht ging vanzelf… Tja, voorop sportbandjes, achterop een smalle MXL… dan krijg je dat Het ziet er trouwens ook niet uit, 165 links en 195 rechts, maar dat komt snel goed. In ieder geval is het best te doen hoor, een reserveband achter, zolang je niet al te hard rond gaat gummen…
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Even een kleine update vandaag. Ik had de remklauwbouten dus niet erbij gekregen. Een belletje naar de Citroen dealer in Ruurlo deed mij vertellen dat nieuwe bouten ongeveer 2,50 per stuk waren. Samen met een nieuwe oliepijlstok voor de BX kwam ik daarmee op 20,-.
Daarna direct met de bouten naar de Brezan en daar voor een euro of 15 een Torx55 ratelbitjesding gekocht.
Nu mis ik nog 1 ding en dat is het klemmetje wat op de remklauw moet zitten om de borgpen vast te houden. Ik kan er zo geen plaatje van schieten maar zonder dat klemmetje zit er een millimeter of 3 speling op de twee stukken van de remklauw en dat kan niet de bedoeling zijn.
Voorlopige planning is dat ik volgend weekend aan de slag ga, ik houd jullie op de hoogte
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Jaaaaaaaaaaaaaaa! Verhaaltje schrijven doe ik ander keertje, eerst douchen. Overigens is er nog niks ontlucht en heb ik ook nog niks kunnen testen omdat ik de rotoras schroef kapotgedraaid heb heb en dus geen aandrijving heb op het moment
Zie het fotoboek voor een semichronologisch verhaal.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Owke, na een nokkenas wissel en gebleede remmen kan ik nu weer rijden met de 16v. Echter tijdens het rijden lopen de klauwen nog een beetje aan tegen de velg/plakloodje. Doorrijden tot ie dat niet meer doet of toch ff vijlen?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Plakloodje eraf gewipt en klaar, binnenkort maar weer keer opnieuw laten uitbalanceren bij een echte bandenspecialist.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ik heb vandaag de remklauwen (die ik dit weekend eindelijk binnenkreeg) schoongemaakt en een mooi kleurtje gegeven. Deze ga ik dus morgen gelijk monteren. Uiteraard zal ik daarvan verslag doen met foto’s in deze topic. En vwb het plakloodje, die loopt bij mij volgens mij al aan op de remschijven zonder dat de remklauwen gemonteerd zijn… zal wel komen omdat ik geventileerde en geboorde 283mm sportschijven heb
Heb dus een setje 15” speedlines van een 205 moeten monteren
Dat wordt flink ankeren zo!
Achter ook Xantia klauwtjes?
Achter komen ze er ook aan, maar dat duurt nog een maandje denk ik.
Zie het fotoboek voor een semichronologisch verhaal.
Fotoboekstripverhaal
Uitgebreid; Complimenten! Lang leve de digitale camera en het forum. Dat zouden meer mensen moet doen…
Goed verhaal…
Dat ga ik ook doen, ik moet toch blokken vervangen en een van mijn klauwen is ook niet best meer. en ik moet toch met mijn remservo/hoofdremventiel bezig(zie topic http//www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165898 )
Ik heb gezien dat standaard bx klauw een diameter van 50mm heeft en de xantia 54mm, dat gaat dus zeker beter remmen!!! lol
‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds…
maartenmuller schreef:Ik heb gezien dat standaard bx klauw een diameter van 50mm heeft en de xantia 54mm, dat gaat dus zeker beter remmen!!!
Dan zal ik mijn verhaal eens gaan schrijven binnenkort En let wel op, ik heb 16v velgen die groter zijn dan de normale velgen. Ik durf niet te garanderen dat ze ook op de TZD velg passen. Maar dat weet WYD geloof ik wel. Overigens heb ik de 266mm schijven/klauwen gepakt van een Xantia Berline en heeft hij de 283mm schijven van een Xantia Break gemonteerd. Deze laatste passen sowieso niet met de normale velgen.
Achterremmen wil ik ook nog wel eens vervangen maar eerst moeten er wat andere dingen gebeuren.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Nee klopt, maar ik heb peu 405 velgen, met 185/65/14 banden iets vetter dan normaal lol
‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds…
T(h)ijs schreef:
Achterremmen wil ik ook nog wel eens vervangen maar eerst moeten er wat andere dingen gebeuren.
Achter is de diameter 30mm (bx) tegen 33 (xantia). Dat maakt dus ook wel uit, maar minder dan voor denk ik. aangezien achterremmen 30% voor hun rekening nemen…
‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds…
T(h)ijs schreef:maartenmuller schreef:Ik heb gezien dat standaard bx klauw een diameter van 50mm heeft en de xantia 54mm, dat gaat dus zeker beter remmen!!!
Dan zal ik mijn verhaal eens gaan schrijven binnenkort En let wel op, ik heb 16v velgen die groter zijn dan de normale velgen. Ik durf niet te garanderen dat ze ook op de TZD velg passen. Maar dat weet WYD geloof ik wel. Overigens heb ik de 266mm schijven/klauwen gepakt van een Xantia Berline en heeft hij de 283mm schijven van een Xantia Break gemonteerd. Deze laatste passen sowieso niet met de normale velgen.
Achterremmen wil ik ook nog wel eens vervangen maar eerst moeten er wat andere dingen gebeuren.
De 16V velgen zijn 6J breed ipv 5,5J breed. De 266mm remklauwen van een xantia zijn niet groter dan die van een BX 16V, maar wel dikker!
Een gewone BX heeft echter geen geventileerde schijven voor gemonteerd en gaat er dus zoiezo op vooruit.
Mijn remschijven zijn niet voor een break, maar voor een xantia 16V ph2. Daar zit volgens mij ook weer verschil in qua dikte van de schijf.
Of de remmen van T(h)ijs ook op een TZD passen weet ik niet, ik ga er wel vanuit. Dat is heel makkelijk te controleren, als T(h)ijs een stalen BX velg monteerd