Verschil in nokkenas van 2.0i en 2,0i TCT
Citro78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 08-05-2006

- XM 2.0i 8v comfort break
- XM V6 12V Ambiance.
- CX CX 25 prestige aut
Gepost: 19 augustus 2010 11:19 PM

Na een gevalletje van een versprongen distributie riem moet ik de cilinderkop van mijn 2.0i reviseren. Nu heb ik nog een TCT-sloper staan.Na wat zoekwerk blijk dat de cilinderkoppen exact hetzelfde zijn op de nokkenas na.

Wat zijn de gevolgen voor de prestaties enz indien er op een ongeblazen 2.0i motor een nokkenas van een geblazen motor komt? Levert dit een merkbaar verschil op of niet?

Groetjes Jeroen

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 20 augustus 2010 07:45 PM
  [ # 1 ]

Heb je het antwoord niet al bij het XM-Clubforum gehad??

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 20 augustus 2010 10:53 PM
  [ # 2 ]

TS was er al achter dat ze verschillend waren, de vraag was:

Citro78 schreef:

Wat zijn de gevolgen voor de prestaties enz indien er op een ongeblazen 2.0i motor een nokkenas van een geblazen motor komt? Levert dit een merkbaar verschil op of niet?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 augustus 2010 04:04 AM
  [ # 3 ]

Ik denk niet dat er een (positief) merkbaar verschil is, waarom 2 verschillende nokkenassen produceren als het met één nokkenas zou kunnen voor beide motoren, dus 1 soort cylinderkop.

@Wes, links naar service.citroen werken niet Wink

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 21 augustus 2010 07:44 PM
  [ # 4 ]
ZX1.4i schreef:

Ik denk niet dat er een (positief) merkbaar verschil is, waarom 2 verschillende nokkenassen produceren als het met één nokkenas zou kunnen voor beide motoren, dus 1 soort cylinderkop.

Ik denk meer dat TS bedoelt of het kwaad kan. Oftewel gaat er iets mis als die een nokkenas van een TCT in zijn 2.0i stopt?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 21 augustus 2010 08:03 PM
  [ # 5 ]

Het kan vermoedelijk geen kwaad behalve belabberd rijden. Een geblazen motor heeft andere eisen voor wat betreft de verhouding in openingstijden tussen in en uitlaat. Soms wordt dit opgelost door verschillende maten in en uitlaatkleppen, maar het kan natuurlijk ook door nokkenassen aan te passen. Ik heb ‘t niet opgezocht maar ‘t lijkt mij dat ze de nokkenas van de turbo ct veranderd hebben om aan dat verschil in eisen tussen geblazen en ongeblazen motoren te voldoen. Kortom, een turbo nokkenas in een ongeblazen motor zal wel aardig wat vermogensverlies opleveren. Ik vermoed dat ie ‘t wel gewoon doet overigens, en er zal niks stukgaan lijkt mij.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook