Franq schreef:Kijk hier voor een filmpje van deze eend
Internet Explorer cannot display the webpage
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Het lukt me ook niet om ‘m te herstellen… Zegt dat ik niet geautoriseerd ben om op dit forum te posten. Nou wordt ‘ie helemaal fraai!
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
“Ze” hebben een nieuwe regel bedacht dat je kan corrigeren maar…......dan binnen 30 minuten.
Daarna is corrigeren niet meer mogelijk en moet je een nieuwe link (aan)maken.
Leuk zo’n eend met suicide doors. Wordt hier en daar al weer door verschillende fabrikanten toegepast
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
engbokho schreef:Bij het “oude type” remcylinders zitten de leidingen vast met banjobout. Heb je toevallig het nieuwe type gekregen met 9mm aansluiting?
Nee de banjo aansluiting lijkt hetzelfde, het probleem zit in de ronding die in het gat van de remankerplaat zit die 1 mm kleiner is.Origineel is het 34mm maar de nieuwe zijn 33mm en zitten daarom niet netjes opgesloten in de remankerplaat. Daarnaast is de hoogte van het gedeelte waar de banjobout in valt 4 mm lager bij de nieuwe wielremcilinders (gemeten vanaf het platte vlak waar de bevestigingsboutjes in vallen. Bij de oude cilinders was dit 14mm, bij de nieuwe is het 10mm…..
mij lijkt dus dat ik ze beter retour kan sturen.
Daarnaast had ik nog nieuwe remvoeringen besteld, maar ook de voeringen voor de voorzijde zijn veel te groot en te breed. Achter was overigens wel helemaal prima!
Overigens heb ik vandaag aan 1 kant de remschoenen achter gemonteerd, maar ik heb geen speciale meetklok om de juiste afstand te meten zodat ik de remvoering op de juiste afstand kan stellen.Is er iemand die nog een tip heeft om ze toch zo gecentreerd mogelijk te monteren?
Een opengewerkte trommel heb ik namelijk ook niet.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Centreren van remmen:
centreer nokken helemaal naar binnen draaien. Remtrommel er op. met stel nokken remmen naar buiten stellen totdat deze net slepen. Remtrommel er af. Je zult zien dat de bovenste stukjes van de remschoenen de trommel geraakt hebben. Nu moet je iets maken om deze afstand tot de as te meten of vast te stellen. BV een naafmoer, daar staafje op lassen daar weer dwars stukje op wat verstelbaaar is ( boutje er in) Je kan zelfs gewoon met een schuifmaat de afstand meten. Nu de centreer nokken naar buiten draaien totdat de onderkanten op de zelfde afstand staan. Dan is inmiddels de bovenkant verlopen, dus boven kant opnieuw afstellen met de stelnokken, weer de centreer nokken en deze cyclus herhalen totdat boven en onder op die vastgestelde maat staat. Renschoenen iets terugstellen, trommel er op en klaar.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Lekker bezig geweest, althans MXMLXXIII (toch?). Eendje lekker ontmanteld en de kabelboom vervangen. Doel is om het koetsje eraf te nemen en apart te laten spuiten.
Volgend beeld:
Bijna kaal!
MXM… aan het ploeteren op de kabelboom:
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
toniclight schreef:Wat een ontzettend leuk filmpje!!!!
Jeroen
Dank, Jeroen!
Vind het zelf ook leuk en nostalgisch om te zien. Ik ben blij dat deze eend in goede handen is gekomen.
‘t Zijn mijn twee beste vrienden…
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Gisteren kwamen CEE-IKS en MCMLXXIV ook nog langs om te klussen aan de eend. Dat ging zeer voorspoedig: toen ik wegging, stond de koets naast het chassis!
Tja, dan moet zo’n bout maar meewerken
Het chassis is nog perfect!
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Mooie sleuteldag, vandaag. Dat dachten MCM… en CEE_IKS ook. Resultaat is dat het chassis steeds blanker wordt. En het zijn echt geen racisten Ben zo blij dat zij zich over deze eend ontfermen!
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
En ook vandaag is er weer gewerkt!
Ik had zin om m’n CX eens een flinke poetsbeurt te geven, en ondertussen is onze fantastische plaatwerker lekker met de eend aan de slag gegaan.
Resultaat: het motorkapscharnier zit er al weer in!
Hier wat fotootjes van het voorbewerken!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
De huisplaatwerker heeft niet stil gezeten! Inmiddels is het voorruitframe/motorkapscharnier weer helemaal heel en bijna klaar! Onbetwist vakwerk.
Volgende etappe is het inlassen van de bodemplaat bestuurderszijde. De voiture heeft in haar eendenleven ooit ongewenst bezoek van rechts gehad. Er is destijds een andere bodemplaat ingelast; helaas de plaat van een moderne Eend. Dus met de steunbalkjes er al vast onder. Men heeft - geheel à la française - de balkjes die op de dwarskokers van het chassis er simpelweg afgeslepen. Gevolg: geen balkjes waar ze wel horen, een verkeerd bodemplaatprofiel en een bank die niet fatsoenlijk vast te krijgen is. De gaten ontbreken namelijk.
Wanneer dat klaar is, is al het laswerk aan deze 48-jarige dame al klaar! De plamuurmessen kunnen geslepen worden!
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.
mcmlxxiv schreef:(...) Volgende etappe is het inlassen van de bodemplaat bestuurderszijde.
Ahum, bijrijderskant.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
De plamuurmessen blijven nog even in ruste. Tijdens schoonmaakwerkzaamheden aan de koets is een aantal kleine plekjes van “usure” zichtbaar geworden. Dat moet natuurlijk ook aangepakt worden. Een aantal plekjes is inmiddels al gerepareerd door de onvolprezen huisplaatwerker. Vakwerk, zeker met het flinterdunne bladerdeeg-plaatwerk van Citroën. Blijft onverlet dat het huifje in bijzonder goede conditie is! Het bodemplaatje (jaja Franq: bijrijderskant ) is inmiddels uitgeslepen. Het is een kwestie van dagen dat ook daar weer een mooi nieuw exemplaar in te bewonderen is.
Het laswek laten we aan de huisplaatwerker. Dat is niet ons métier. Techniek wel. Althans, van CEE-IKS. Met pijnlijke preciesie zijn intussen de achterremmen volledig gereviseerd. Met als resultaat een trommeltje dat héél, héél lichtjes schuurt als je het wiel rond draait. Segmenten die precies aan liggen. Dat wordt remmen met een hoofdletter R!
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.