Hallo,
Ik stel hier even een vraag voor een kennis van mij.
Zelf hou ik me bezig met wat andere Citroën modellen en ik weet niet waar ik de fout moet zoeken bij zijn probleem.
Hij is in het bezit van een Xantia HDI diesel van eind 1999.
Het probleem is als volgt.
Hij rijdt met de wagen en al na een paar km rijden schiet de watertemperatuurmeter naar 140 graden .
Verder geen enkel alarm!
Dan klapt hij terug naar 90 graden en dit kan soms 15 tot 30 minuten duren voordat hij terugschiet naar de 90 graden, het thermocontact is al vervangen maar het probleem blijft en doet zich soms voor.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Het meetinstrument in het instrumentenpaneel defect? Oftewel het metertje wijst gewoon verkeerd aan.
Als de temperatuur echt te hoog oploopt van de motor moeten er verschillende dingen gebeuren:
1) De koelfans (2) moeten na elkaar gaan draaien.
2) De waarschuwingen op het dashboard moeten aan gaan.
Let op. dit zijn twee aparte circuits met ieder hun eigen sensor, controle en relais. Ergo indien slechts één circuit iets signaleert zit er ergens in de circuits iets fout.
In geval van 2) dient niet alleen de meter de hogere temp aan te geven ook het verklikkerlichtje en de stoplamp moeten gaan branden! Gebeurt dit niet is er niets anders aan de hand dan dat de meter een verkeerde stand aanneemt. Dit kan bv gebeuren doordat de kontakten in het instrumentenpaneel niet goed geleiden. In dat geval even doorsolderen.
Succes.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Mijn Xant HDi heeft dezelfde kuur.
Echter zodra ik mijn kachel op ventileren zet i.p.v automatisch, zakt de temp. meter weer.
Airco aan of gas geven tijdens invoegen en de meter slaat weer weer op hol om vervolgens weer naar 90 terug te zakken.
Waar moet ik aan denken m.b.t het soldeerwerk?
Hugo
Ik denk dat het over de printplaat achter de meters gaat. De meters maken met verende stukjes metaal contact met soldeereilandjes op de printplaat. Met een 15 watt boutje en goede elektrosoldeer de eilandjes even “aanstippen” lost veel problemen op. Doe dan gelijk alle eilandjes even, vooral kuren van de brandstofmeter kun je er goed mee oplossen. De printplaat is eenvoudig te verwijderen, de juiste soldeereilandjes zijn ook eenvoudig te ontdekken. Ik zou dan gelijk ook de lampjes vervangen, als de boel toch uitelkaar ligt
O ja, als de meter een te hoge waarde aangeeft, geef dan eens een voorzichtige tik op het dashboard, doet ie het dan weer even goed? Dat deed ik met mijn brandstofmeter voordat ik de boel gesoldeerd had.