olie-peil metertje
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932

Gepost: 18 oktober 2005 08:33 PM

Vandaag de BX gehaald en nu viel me op na thuiskomst en ik alle nivo’s had gechecked dat het metertje op het dashboard wat je oliepeil aangeeft niet uit het rode gebied kwam terwijl de olie aan de peilstok prima op nivo was. Gemeten met de auto in de laagste stand…dus recht.

Wie van de 2 moet ik nou geloven? heb weinig zin er teveel olie in te gooien, kan ook nooit goed zijn.

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 18 oktober 2005 08:34 PM
  [ # 1 ]

Re: olie-peil metertje

marx-7 schreef:

Vandaag de BX gehaald en nu viel me op na thuiskomst en ik alle nivo’s had gechecked dat het metertje op het dashboard wat je oliepeil aangeeft niet uit het rode gebied kwam terwijl de olie aan de peilstok prima op nivo was. Gemeten met de auto in de laagste stand…dus recht.

Wie van de 2 moet ik nou geloven? heb weinig zin er teveel olie in te gooien, kan ook nooit goed zijn.

Geloof de peilstok, metertje is leuk en indicatief “als” het werkt.

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 18 oktober 2005 08:37 PM
  [ # 2 ]

Inderdaad, metertjes overlijden wel vaker… Waar dit ‘m meestal in zit weet ik ook niet eigenlijk, bij mij is ‘ie er een aantal weken geleden vanzelf mee opgehouden… Marten??

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 18 oktober 2005 08:39 PM
  [ # 3 ]
voge schreef:

Inderdaad, metertjes overlijden wel vaker… Waar dit ‘m meestal in zit weet ik ook niet eigenlijk, bij mij is ‘ie er een aantal weken geleden vanzelf mee opgehouden… Marten??

Test em eens. FF de stekker van de sensor (achterop het onderblok aan de kant van de versnellingsbak) eraf trekken en kortsluiten, dan moet het metertje vol uitslaan. Zo niet dan is het metertje of de bedrading ertussnen stuk. Als het metertje dan wel vol uitslaat is de sensor stuk of vies.

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 18 oktober 2005 08:42 PM
  [ # 4 ]

Dat is niet eens zo’n heel slecht idee Idea
Zal het in gedachten houden, moet toch binnenkort weer eens onder de auto zijn voor een carterpanpakking.
Heel af en toe, op een goeie dag, wil ‘ie nog wel eens een juiste waarde aangeven. Dit kan betekenen dat de sensor vuil is toch? Of zegt dit nog niets.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 18 oktober 2005 08:50 PM
  [ # 5 ]
voge schreef:

Zal het in gedachten houden, moet toch binnenkort weer eens onder de auto zijn voor een carterpanpakking.
Heel af en toe, op een goeie dag, wil ‘ie nog wel eens een juiste waarde aangeven. Dit kan betekenen dat de sensor vuil is toch? Of zegt dit nog niets.

Kan ook een rottig contactje zijn onderweg naar de sensor.

Profiel  

marx-7
> 900 berichten

Gepost: 18 oktober 2005 10:46 PM
  [ # 6 ]

bedankt voor de reacties, komende zaterdag heb ik al gebombardeerd als “nationale” sleuteldag in Sittard. zal er meteen eens naar kijken.

Ik had hem net 1 uur, gelijk al wat dingetjes verholpen die me irriteerden en gepoetst. staat ie er toch gelijk wat netter op….

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 19 oktober 2005 04:25 PM
  [ # 7 ]

Mijn meter werkt nog redelijk nauwkeurig moet ik zeggen, als ie op de helft staat van het witte gebied is het volgens de peilstok minimum en moet ik er een litertje bijgooien, hierna staat de peilstok op de helft (tusen min en max in) en de meter op vol.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1162

Gepost: 19 oktober 2005 05:29 PM
  [ # 8 ]

marx-7 schreef:

Open deur intrappen: je weet dat ie het alleen de eerste 10 sec. meet bij het op contact zetten? (schrikreactie van mijn vader nadat ie zijn nieuwe Progress had opgehaald en na 5 km sturen vroeg: “Wat doet die meter links in het rood?”)

Profiel  

Douwe
> 900 berichten
Totaal aantal Berichten: 981

Gepost: 19 oktober 2005 06:22 PM
  [ # 9 ]

Ik heb er eigenlijk geen verstand van maar hoorde gister toevallig een verhaal wat hier ook op van toepassing kan zijn. Misschien dat de meting bij citroen heel anders werkt hoor maar ik zal het verhaal even doen:

Was bij een opel, op het dashboard brande zo nu en dan het olie lampje maar de pijlstok gaf een prima niveau aan. De moter is overigens later wel vastgelopen omdat de olie zijn weg naar de moter niet helemaal kon vinden… door viezigheid werd de doorstroom belemmerd o.i.d. of door een vieze filter ofzo.

weet niet of dit bij citroen ook mogelijk is.. maar ik vertel het toch maar even. misschien dat je er iets aan heb

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  

marx-7
> 900 berichten

Gepost: 19 oktober 2005 08:20 PM
  [ # 10 ]

rb schreef:

Open deur intrappen: je weet dat ie het alleen de eerste 10 sec. meet bij het op contact zetten? (schrikreactie van mijn vader nadat ie zijn nieuwe Progress had opgehaald en na 5 km sturen vroeg: “Wat doet die meter links in het rood?”)

Dat ie na een paar seconden uitgaat wist ik, tis niet mijn eerste bx Wink

Zal het zaterdag eens controleren en de contactjes schoonmaken, misschien dat het helpt. Zo niet dan maar wat vaker de peilstok een bekijken…

Vandaag de eerste 100km erop zitten met de bix en hij bevalt goed (en dat voor dat geld, tssss) maar eerlijk is eerlijk, je kunt het toch niet vergelijken met een Xantia. Het veert anders, rammelt wat meer enz.
Maar mij hoor je niet klagen….als ik wil knallen en gassen haal ik mijn rood monster wel uit de gargage Mr. Green  En dan doe ik gelijk ook wat aan het broeikas effect, vond het toch wel een beetje fris deze zomer Wink

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  

MXNEORTIC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19

Gepost: 04 november 2005 01:41 AM
  [ # 11 ]

Hoi,

Ik ben Fred en ben nieuw op dit Forum. Ik wil graag even inhaken op dit item.
Er is een duidelijk verschil tussen oliepeil meeting en het oliecontrole lampje. Met name bij het olielampje wordt vaak verkeerd gedacht. Dit lampje licht op wanneer de oliedruk, om wat voor een rede dan ook, te laag is en heeft niets te maken met de hoeveelheid olie in het carter. Het is natuurlijk wel zo dat je op een gegeven moment zo weinig olie in je carter hebt dat de pomp geen olie meer aan kan zuigen en z’n druk verliest.Mijn ervaring is dat het rode olielampje pas gaat branden wanneer je oliepeil ver beneden het minimum peil staat.

Groet, Fred

Trotse eigenaar van een BX 1.9 TGD break uit 1994, gekocht voor 100 €, en heftig aan het opknappen.

Profiel  

voge
> 3000 berichten

Gepost: 04 november 2005 09:06 PM
  [ # 12 ]
mpostma schreef:
voge schreef:

Kan ook een rottig contactje zijn onderweg naar de sensor.

Gedaan en ‘t werkt weer!!! Vuiligheid in ‘t stekkertje…

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook