Hallo Luitjes,
Ik ben helemaal nieuw hier, en val maar meteen met de deur in huis. En wel met een technisch probleem.
Heb mijn Berlingo nu precies 1 week, en het gaat niet helemaal lekker met het dingetje.
Bij aanschaf is de distributieriem vervangen en heb nu het volgende:
De motor reageert een beetje aan/uit op het gaspedaal. Tot een bepaalde stand gebeurd er niet veel, en dan ineens “spuit” ie vooruit (voor zover mogelijk met 70pk).
Tevens gaat het blok vlak voor dat moment harder nagelen.
Nu vindt ik wel wat info over de gebruikte lucas dwlp12 pomp, maar niet veel.
Volgens mij zit er een gasstandsensor bovenop de pomp, maar ik twijfel een beetje. Het zwarte blokje wat er bij op de pomp zit lijkt meer een microschakelaar. Want hoor hem alleen maar klikken ergens bij half gas.
Het uitstekende deel is ook vrij van de gashendel op de pomp tot ie bij half gas ongeveer ingedrukt wordt. Als ik het kunststof deel wat de schakelaar indruk verstel, dan verleg ik het punt waarop de motor feller reageert. Maar het nagelen blijft. En ik kan dus ook geen constante snelheid rijden.
Nu is mijn vraag:
Is dat onderdeel een gasstandsensor (dus waarschijnlijk een potmeter)?
En hoe moet deze afgesteld staan?
De berlingo stinkt ook te vet vindt ik, en rookt mijns inziens ook teveel.
Hoor graag tips.
Vr. Groet,
Herman
Welkom
De 1.9D DW8, is niet echt een snelheidsmonster, de keren dat ik erin gereden heb vond ik ook dat je het gaspedaal vrij diep moet intrappen, wil er wat gebeuren. Maar het nagelen en de zwarte rook is niet normaal. Ik denk niet dat het aan de afstelling van de pomp ligt, de schakelaars op de pomp zijn voor de EGR. Aangezien de D-riem pas vervangen is, vermoed ik dat de pomp niet op tijd staat.
Bedankt voor de tip voor wat betreft de schakelaar.
Dan ga ik eerst eens het inlaattraject schoonmaken, het kan niet normaal zijn dat hij op het moment dat de schakelaar bediend wordt duidelijk voelbaar meer vermogen afgeeft.
De timing van de pomp is mijn 2e keuze omdat hij dat nagelen pas sinds gisteren doet, en de timing de gehele week al van slag zou moeten zijn.
Het nagelen doet hij ook maar in een relatief klein bereik.
Herman
Vanochtend de EGR klep en de inlaten schoongemaakt (niet overdreven vuil), kuchtfilter vervangen maar probleem blijft. Busje injectiecleaner er door gejaagd maar mocht ook niet baten.
Als ik de vacuumslang naar de EGR klep loshaal loopt het blokje op zich mooi, voldoende vermogen. En geen plotselinge vermogenspiek. En het nagelen is dan ook over.
Vindt nog wel dat ie teveel roet eruit gooit.
Inspuittijdstip controleren gaat mijn mogelijkheden te boven, dus dat wordt helaas een afspraak maken.
Doet een autobedrijf dit met behulp van meetgereedschap, of halen ze de distrubutieriem bloot en controleren het aan de hand van het plaatsen van blokkeerpennen?
Herman
Nog een vraagje:
Kan ik de timing van de pomp ook controleren door deze alleen te vergelijken met de nokkenas?
Dus bovenste 2 delen van de tandriem afdekkappen verwijderen, pen door het nokkenas tandwiel, en dan kijken of de pomp op tijd staat?
Ik kijk dan uiteraard niet naar het vliegwiel, maar kan er toch wel vanuit gaan dat de krukas t.o.v. de nokkenas goed staat? Anders zou volgens mij de motor niet (goed) lopen.
Als ik het goed begrijp in mijn Haynes handleiding, kan ik dan met behulp van de sleufgaten in het tandwiel van de pomp de pomp op tijd zetten.
Goed plan of niet?
Voor de onderste tandriemkap moet ik namelijk als ik goed heb wel erg veel demonteren.
Vr. Groeten,
Herman
hvsanten schreef:Als ik de vacuumslang naar de EGR klep loshaal loopt het blokje op zich mooi, voldoende vermogen. En geen plotselinge vermogenspiek. En het nagelen is dan ook over.
Ik denk dat hier je probleem ligt, de EGR klep blijft open staan, deze word door de ECU aangestuurd.
Nu kun je sensoren gaan controleren, ECU laten uitlezen, etc etc, maar het makkelijkste is gewoon de EGR uitgeschakeld laten (slang los en afstoppen), dan blijft de inlaat ook schoon.
Er zijn zoveel mensen die de EGR hebben uitgeschakeld, ik heb de EGR op mijn 1.9TD ook uitgeschakeld, geeft meer vermogen en een schonere inlaat.
hvsanten schreef:Nog een vraagje:
Kan ik de timing van de pomp ook controleren door deze alleen te vergelijken met de nokkenas?
Dus bovenste 2 delen van de tandriem afdekkappen verwijderen, pen door het nokkenas tandwiel, en dan kijken of de pomp op tijd staat?
Ik kijk dan uiteraard niet naar het vliegwiel, maar kan er toch wel vanuit gaan dat de krukas t.o.v. de nokkenas goed staat? Anders zou volgens mij de motor niet (goed) lopen
Ja je kan de timing controleren door naar de nokkenas en pomp te kijken, als krukas en nokkenas niet goed staan, dan had je nu al lang kromme kleppen. Maar nogmaals, als de motor met EGR uitgeschakeld goed loopt, dan zit daar het probleem.
Ik heb nog eens over die EGR klep zitten piekeren. Volgens mij gaat ie bij deze berlingo dicht op het moment dat de mikroschakelaar wordt bediend. En vindt er weinig plaats onder invloed van een ECU, zit weinig tot geen elektronica in voor wat betreft het blok.
Kan het zijn dat ik door vervuiling of wat dan ook teveel tegendruk in de uitlaat heb? Als de EGR dan dus openstaat komt er erg veel uitlaatgas in de inlaat terecht waardoor de motor niet lekker loopt. En gaat het blok dus ook nagelen bij een bepaalde belasting en toerental (met open EGR klep). Zodra de klep sluit is alles in orde.
Vindt ik op zich een redelijke verklaring.
Ga toch even de timing nog checken, puur voor mijn gemoedsrust.
Groeten,
Herman
De EGR klep gaat open bij een bepaald toerental en belasting van de motor en dit word door de ECU aangestuurd. De informatie daarvoor komt van diverse sensoren en schakelaars.
Heb zojuist de Haynes voor Diesels op nageslagen, en jouw probleem past in het plaatje van een EGR klep die open blijft staan. Uitschakelen, lekker rijden en niet verder nadenken is de snelste en goedkoopste oplossing
ZX1.4i schreef:
etc etc, maar het makkelijkste is gewoon de EGR uitgeschakeld laten (slang los en afstoppen), dan blijft de inlaat ook schoon.
nu vind ik op de egr twee slangetjes: ééntje onder de egr klep, en eentje wat verder naar achteren.
Welke moet ik losmaken?
Moet ik de computer dan ook resetten?
Gr Rob
2 slangetjes ???
Een slang zal naar een electroklepje gaan, koppel de slang daar los en afstoppen.
Je hoeft de computer niet te resetten, deze blijft de electroklep voor de EGR aansturen, wat ook de bedoeling is. Bij dieselmotoren zonder motormanagment is het stekkertje losmaken van de elektroklep voldoende, heb je motormanagement, zoals bij de DW8, dan zal de computer gaan protesteren.
ah, die. Het is een dw8 motor
één slangetje zit samen met een stekkertje op een gedeelte wat de egr-klep lijkt te bedienen.
één slangetje zit net iets ‘stroomopwaarts’ (luchtopwaarts) en daar lijkt zo’n ouderwetse chocke-klep aan te zitten,. Zo één die het hele inlaatkanaal af lijkt te sluiten, net als in een oude constant-vacuum carburateur.
Ik vroeg me af of het niet beter is ze allebei af te sluiten. Straks gaat niet de egr klep open, maar sluit wel die choke-achtige klep. Krijgt ie helemaal geen lucht.
Gr Rob
rob marklin schreef:Ik vroeg me af of het niet beter is ze allebei af te sluiten. Straks gaat niet de egr klep open, maar sluit wel die choke-achtige klep. Krijgt ie helemaal geen lucht.
Dat kan niet, de klep kent 2 standen, en is normaal gesloten en zuigt de motor verse lucht aan.
Als de elektroklep word aangestuurd door de computer, dan zorgt het vacuum ervoor dat de klep opent en een deel van de uitlaatgassen in de luchtinlaat gooit.
Die choke-achtige klep is de EGR klep
Hoi ,
jammer dat ik geen foto heb gemaakt. Eens op het grote net zoeken.
op deze site:
http://www.td5alive.com/egr.php
zie je bovenaan drie foto’s van egr kleppen. Op de middelste zie je wat ik bedoel: een egr waarbij een asje aangetrokken wordt en zo het klepje naar het uitlaatgassen-kanaal opent, en los daarvan een -zeg maar- chocke klep die de stroom verse lucht af lijkt te sluiten. In de text wordt die ‘an additional butterfly valve’ genoemd. Die twee hebben elk een eigen slangetje.
Vraag is dus: als ik de vacuumslang van de EGR loskoppel en afdicht, moet ik dan ook het slangetje van deze butterfly valve afkoppelen?
edit: zo ziet het ding er uit. Je kan de twee aansluitingen zien; je kijkt op de onderkant.
Gr Rob
van een ander forum:
de klep die bediend wordt met het vacuumbalgje is de ‘noodafslagklep’ en klapt om als je de sleutel bij draaiende motor van de rijstand in de accessoirestand draait (dus bij het uitzetten van de motor). dit is om te voorkomen dat door wat voor fout dan ook in het inspuitsysteem of smeersysteem de motor ‘op hol’ kan slaan. bij teveel olie in het carter kan het gebeuren dat een motor via de carterontluchting zijn eigen motorolie gaat verbranden, en daarbij tot zeer hoge toerentallen doorjaagt (=motorcrash) dat wordt door deze klep onmogelijk gemaakt; ik vermoed dat deze klep ook inkomt als het geregistreerde toerental een bepaalde waarde te boven gaat.
Mooi laten zitten dus.
Gr Rob
Ik heb een Belingo motor in mijn Peugeot Exper geplaatst. Ik heb tot de brandstofpomp gasolie, maar er komt naar de verstuiivers toe geen gasolie uit. De klep gaat op de een of andere manier niet open. Hoe kan ik dit oplossen?