hallo allemaal,
ik ben bezig mijn koppeling te vervangen nu ben ik bezig met het verwijderen van de linker as maar zit met een probleempje ... krijg de onderste wieldraagarm niet los van de onderste fuseekogel en rechts ging met vier klappen los weet iemand een goede methode?
zit muur vast!!!
vrgr, joost

Totaal aantal Berichten: 3197
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Zit die onderste kogel niet met twee boutjes aan de wiellagerblok ?
Walter
Meten is weten , gissen is missen

Totaal aantal Berichten: 105
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Soms schiet het zo los, soms zit het onwijs vast. Met een trekker lukt het echter vrijwel altijd om de onderste draagarm los te laten komen van de fusee. Als het goed is zit in de “staart” van de kogel zelfs een centerpuntje . Zelf is het me gelukt met de grootste trekker uit een trekkersetje van € 25,-. Succes!
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.
ja met een trekker ook geprobeerd maar met geen mogenlijkheid zit zo vast dat de trekker helemaal schuin trekt op den duur misschien de draagarm verhitten en dan proberen te tikken of misschien ook niet ben vandaag een uur aan het worstelen geweest maar geen resultaat .
wat nu?!
vrgr, joost

Totaal aantal Berichten: 10410
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Walter heeft gelijk. De onderste kogel zit met 2 boutjes aan het wiellagerblok vast (de bovenste zit geperst). Geen trekker nodig dus, de kogel kan gewoon aan de arm vast blijven zitten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
das gek aan de rechterkant geen boutjes kon ik met een paar flinke klappen los slaan en rechts zie ik geen boutjes hoor?? het betreft type 2 cx20re 1987 .
ik snap dat de fuseekogel blijft zitten maar je kunt het stukje schroefdraad dat door de arm heen zit na het verwijderen van de moer en ring toch er uit tikken net als ik bij de rechterkant heb gedaan????
vrgr, joost

Totaal aantal Berichten: 10410
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Boutjes zitten aan de onderkant van het wiellagerblok. In onderdelenboek of RTA goed te zien.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
okee ik heb de boutjes gevonden hoor dan blijft indd de fusee aan de onderste draagarm zitten en dan de ar wegnemen maar die zit toch vast in de bak met een borgring .
kun je ook de tripode koppeling los nemen en dan de motor er uit halen en als de motor er uit id de rest van de as uit de versnellingsbak nemen??
vrgr, joost

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ja hoor als ie niet loskomt, dan kan het tripoidehuis blijven zitten, maar meestal komt die as wel los als je er een paar flinke tikken op geeft aan de achterkant.
Het namelijk ook fijn om die keeringen in je bak te vervangen als de boel er toch uit is. Dan heb je gegarandeerd de komende tijd geen lekkage’s.
Nog wat tips voor als de boel er toch uit is: loop meteen alle keeringen van je blok langs, vervang indien nodig de onderste motorsteun en soms is een fris setje uitlaatspruitstukpakkingen ook geen overbodige luxe…..
Nu kun je er lekker bij, en die douvrin motoren zijn over het algemeen niet de meest lekvrije motoren!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
hoi cee-iks,
ja heb de keerringen al op de plank liggen en met de koppakking vervangen heb ik de pakking van uitlaatspruitstuk ook vervangen .
nogmaals bedank voor telefonische hulp afgelopen mei toen wij stil stonden op het vliegveld van brussel
(anwb)
groetjes, joost

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als je nu het boutje losneemt uit de onderste draagarm (sleutel 12) en je schuift een lange pijp over deze draagarm en onder de auto, dan wip je de kogel er zó uit (eventueel een tikkie tegen de draagarm).
Tripoidehuis even een beitel tussen bak en huis en rustig de beitel doortikken: as plopt er meestal vrij vlot uit (er is alleen een veer-/borgring die hem vasthoudt in de bak).
Vergeet de kilometertellerkabel niet uit de bak te trekken (rubberen borg’pen’) en je dipstick uit de bak te halen.
Oliefilter eraf uiteraard…
Dan wip je het blok er redelijk snel uit, beetje pielen om de bak onder de dwarsbalk weg te krijgen.
Carb en uitlaatspruitstuk kunnen gewoon blijven zitten, radiateur moet er wel uit voor de nodige speelruimte.
Lees deze ook even.
‘Spirit of avant-garde’
bedank voor de info motor hangt al in de takel alleen de rechter as krijg ik niet helemaal eruit is wel uit de bak maar huis van de tri koppeling zit vast in het subframe maar zal geen probleem zijn denk ik of wel?
en wat bedoel je met stick…
vrgr, joost

- ID/DS DSuper
De dipstick is je oliepeilstok, in dit geval die van de V-bak.
Die moet eruit voordat je het blok demonteert, anders buig je hem om en kan deze knappen.
Maar je hebt zoals je aangeeft het blok al in de takel, dus zal het goed gegaan zijn.
Meteen alles aanpakken waar je nu bij kunt!
‘Spirit of avant-garde’
hoi,
ja indd peilstok had ik verwijderd en de moter is er uit gekomen alleen was het ff stoeien met het oliefilter te verwijderen blijft een ongelukkige plaats.
morgen versnellingsbak van de motor nemen en nu een biertje hehe..
vrgr, joost

- ID/DS DSuper
Monteer in de vrede een Valeo (nr.003398) drukgroep, want je krijgt gegarandeerd spijt van iets anders….
Neem dát maar van me aan..
‘Spirit of avant-garde’
hoi pascal,
ik heb indd een valeo koppeling besteld bij cx basis
nu ik de motor er uit heb en alle bouten en een moer heb los gemaakt krijg ik met geen mogenlijkheid de versnellingsbak incl koppelingshuis van de motor af hoe zou dat toch komen??
vrgr, joost