Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Voor het geld dat je wilt uitgeven kun je, met wat mazzel en vriendelijk kijken, zelfs bij een Citroën dealer een zogenaamd “inruilkoopje” weghalen. Het gaat dan inderdaad om oudere auto’s (Xantia’s?) die voor de dealer niet meer interessant zijn en dan doorgaan naar de handel. Als je bij een dealer je gegevens achterlaat zullen ze best bereid zijn om je een belletje te geven als ze zoiets binnen hebben. Uiteraard blijft het dan van belang dat het onderhoud aantoonbaar gedaan is en is het zeer aan te bevelen om een “kenner” mee te nemen als je gaat kijken.
Wegenbelasting gaat op gewicht. De auto die jij wilt hebben zal altijd in de wegenbelasting blijven, leeftijd is dan dus geen issue.
Qua motor raad ik je bij Xantia’s de 1800 af. Liever een 2.0. Het schijnt dat de 1800 storingsgevoelig(er) zijn.
Airco is leuk, maar maakt een occasion gelijk weer een stukje duurder. Iedereen wil namelijk airco tegenwoordig. Buiten dat heeft het weer zijn onderhoud nodig, kan er meer aan kapot en kost het meer brandstof. Lekker is het natuurlijk wel.
Electrische ramen zijn vanaf de SX (Xantia) standaard.
Audio: een radio kost zoveel niet; radio’s met en jaar of wat ervaring zijn vaak sowieso al aan vervanging toe. Is dus niet belangrijk, kun je beter zelf aanschaffen.
Veel plezier met je zoektocht!
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Hilko16TZI schreef:
Qua motor raad ik je bij Xantia’s de 1800 af. Liever een 2.0. Het schijnt dat de 1800 storingsgevoelig(er) zijn.
Hangt er vanaf welke 1800 en 2000 je bedoelt. In de 16v-variant vind ik ze beide niet te versmaden. Ik rijd nu al 60000 km met een 16v-motor, eerst 25000 met een 1.8 en de rest met een 2.0 en het zijn heerlijke en betrouwbare motoren.
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Zowel de 1.8 als 2.0 motoren zijn goed!
Echter zou ik proberen om voor een 16V versie te gaan, die motoren lopen wat zuiniger dan de 8v versie, en ook wat mooier!
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Precies!
Ik wou net zeggen, de 1.8 8V onbetrouwbaar? Ja, op gas misschien, maar niet op peut hoor.
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Is wat ik heb horen zeggen van wat monteurs. Dank voor de aanvullingen!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
en altijd weer die uitzonderingen die meer dan 4 ton met de 8 klepper op gas hebben gereden, kan dus wel.
alleen met regelmaat kleppen stellen.
Succes met het zoeken trouwens. Voor dat bedrag moet je best wat kunnen vinden.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Rdaalwil schreef:Ik ga rond de 8000 a 10.000 km per jaar rijden. Want ik wil meer van Europa zien. Dus ga er flink op uit!!
Dan is een Diesel of iets op Gas het overwegen waard, als je er echt op wil uittrekken.
Een ritje naar Italie, Zuid-Frankrijk of Spanje is al snel 3 a 4000km.
Ik maak zelf ook vaak plezierritjes, om die reden rij ik een diesel, niet om de 5km enkele reis naar me werk
Nadeel is de hogere wegenbelasting, maar je kan wat makkelijker een besluit nemen om even snel lange rit te maken, zonder dat het een gat in je portomonee slaat.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Een 1.8-16v is in de wegenbelasting wel wat gunstiger. Ik zou zoals ZX1.4i ook al aangaf serieus een diesel overwegen. Je zegt Europa te willen gaan ontdekken en dan kom je snel op veel meet kilometers uit dan 10.000. Voor dat geld kom je echt wel een mooie Xantia tegen zelfs van type2. Kijk op marktplaats zou ik zeggen en neem iemand mee op een zaterdag en ga er een paar bekijken. geheid dat jeslaagt. Succes met je zoektocht.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb jaren een 1800 8v op gas gehad. Ik zou je die motor op lpg echt nooit aanraden. Niet zuinig, weinig koppel en ze lopen gewoon minder mooi dan de 16v 1800’s. Mijn auto heeft het 350.000 volgehouden op gas, met bij 60k een kop, aangepast voor gas, bij 270k weer een kop, ook weer aanpast voor gas, en bij 340k 4 nieuwe zuigers. Bij 350k reed ik hem gelukkig plat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hallo
ik heb sinds kort ook een citroen xantia en moet zeggen
het rijdt heerlijk…en tot nu toe nog weinig aan onderhoud uitgegeven
citroen altijd betrouwbaar en hebben sterke diesels
citroen xantia 1.9
Hallo daar,
Na een lange vakantie.. weer verder opzoek gegaan. Wat zijn er toch veel keuzes enz.
Maar heb nu weer iets anders gevonden wat leuk eruit ziet!
Of het ook wat is. Dat weet ik nog niet, Wil wel binnenkort/zo snel mogelijk gaan kijken.
Jullie mening?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Lijkt me een Xsara…
Citroen!
Dus dan zitten we in het verkeerde topic
Tja, maar ergens door de bladzijdes heen stond een tip.. dat ik ook naar Xsara’s moest kijken en naar Xantia’s. Probeer ik dat eens op te volgen Krijg ik dit weer te horen..
Moet ik dan weer een nieuwe topic openen bij de Xsara of wat?
Nee joh, tuurlijk niet.
Doe gewoon even een proefritje. Daarna met een Xantia en je bent zo weer ontopic