Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Op de bijgaande foto’s de hydractief-bollen, afkomstig van m’n donor-Break, een 2.1 TD, orga 5817.
Deze bollen wil ik laten controleren/vullen en monteren op m’n dagelijkse Break, ook een 2.1 TD, orga 5740.
Beide auto’s zijn/waren dus Hydractief 1.
Wat mij opvalt zijn de verschillen in de bollen.
De voorbol, links op de foto’s, heeft een lagere druk dan verwacht, 70 ipv 75 bar, is kleiner dan de achterbol, heeft een groter gat en drie kuiltjes aan de bovenzijde.
Mijn vraag is nu: is/zijn dit wel de juiste bol(len)?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
er is wel ergens een lijstje terug te vinden met juiste drukwaarden en nummers, maar weet niet precies waar
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb een overzicht van een bollenleverancier, waar in staat dat voor een 2.1 TD Break HA 1 de voorbol 75 bar en de achterbol 40 bar druk heeft.
De gedemonteerde voorbol heeft echter een druk van 70 bar.
Ook gaat het mij om de verschillen aan de binnenzijde.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
De drie kuiltjes geeft aan dat er een ander membraan in zit, dat geen stikstof doorlaat. Bollen met drie putjes zouden zouden 2 ton mee moeten gaan volgens Citroën.
Veerbol voor: 400cm3 50 bar
Veerbol achter 400cm3 40 bar
HA-bol voor 500 cm3 70 bar
HA-bol achter 500cm3 40 bar
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Bovenstaande is conform opgave Citroën.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dan klopt m’n overzichtje niet, die heeft het over HA-bol voor 75 bar en veerbol achter 30 bar.
Volumes worden niet genoemd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Je vindt hier: http://www.pourchier.com/uploads/IFHS SIMPLIFIE 2008_2009.pdf
een mooi lijstje van een Belgische 3rd party bollenfabrikant. Dank Dirk de Pirk.
In de coderingen staat de druk van elke bol. Helaas is hier niet te zien wat de bol inhoud is. Daarvoor zou ik het lijstje van Brian aanhouden.
Zelf heb ik wat meer stikstof in de Hydractiefbollen, resp 75 en 45 bar, dat veert wat comfortabeler.
Hydractiefbollen hebben geen demper.
Hoewel de verschillen met het blote oog nauwelijks zichtbaar zijn moet je per as wel zorgen voor dezelfde gatdiamter in de dempers.
Het wordt tijd dat we eens een complete XM lijst in handen krijgen met drukken, inhouden en gatdiameters volgens Citroen. Misschien is die er al maar ik ken hem niet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat is inderdaad ook mijn lijstje, al verschilt deze dus op genoemde punten met de opgave van Brian.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Mijn lijstje is gebaseerd op een Break, Diesel, tot orga nr. 5928 en dan volgens service.citroen.com
Ik zal binnenkort wel eens een lijstje uit alle gegevens op service.citroen.com destilleren. En dan alleen drukken en volumes, want gatdiameters staan daar niet op.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Brian
Kijk eens op http://www.3000fr.com/forum/viewthread.php?goto=lastpost&tid=2812
Hier vind je al een aantal overzichten van alle types, inclusief volume, gatdiameter en membraanmateriaal.
Het overzicht van serie 2 lijkt mij compleet, in het overzicht van serie 1 dacht ik de breaks te missen, omdat in dit overzicht geen onderscheid gemaakt wordt tussen berlines en breaks.
In het overzicht van serie 2 vind ik ook de onderdeelnummers terug, die op mijn bollen staan, namelijk 96281798 voor de HA-bol voor en 96468115 voor de HA-bol achter.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dat scheelt weer een hoop uitzoek werk. Voor de breaks zal ik het nog eens checken.
Volg je hart, gebruik je hoofd.