Hallo Iedereen,
Ik ben Mark 21 jaar oud. Ik heb al een half jaar een Citroen Saxo 1.5d uit 1997 met inmiddels slechts 61000km op de teller.
In het begin kon ik makkelijk 600 kilometer rijden op een halve tank diesel (ik rijd erg rustig en pas het nieuwe rijden toe. De laatste tijd haalde ik niet meer dan 450 kilometer op een halve tank.
Ik tankte de auto altijd nokvol, de brandstofmeter sloeg altijd uit naar uiterst rechts. De laatste tijd is de tank wel nokvol, de diesel staat aan de vulpijp, maar de meter geeft minder aan.
Nu schoot mij vandaag het volgende te binnen. Tankdop eraf, motor even laten lopen en daarna tanken. Nu bleek er ineens weer 7 liter meer brandstof bij te kunnen, net zoals er in het begin mogelijk was.
Ik denk zelf dat de tankontluchting verstopt zit. Ik ben zelf best handig met auto’s, dus ik vraag me af waar deze ontluchting zit, en hoe ik deze weer kan vrijmaken?
Nog een ander vraagje, bij het schoonspuiten van de de wielkast (rechts, waar ook de tankdop zit) komt er wel eens wat water naar binnen sijpelen, dit ligt dan onder de kofferbak mat. Wat kan dit zijn?
Alvast hartelijk dank.
Groetjes Mark
Welkom op het forum
Dat nieuwe rijden zou ik niet doen met een wat “oudere” auto, en zeker niet bij een diesel, te laag toerental is slecht voor de motor, de hoofd en drijfstanglagers krijgen dan behoorlijk op hun donder.
Ik weet niet beter dan dat al mijn vorige Citroen’s (en Peugeot’s), na het afslaan van het tankpistool, nog 5 a 8 liter benzine/diesel in kan, het tankpistool net boven de vulopening en langzaam voltanken. Volgens een pomphouder, hebben wel meer auto’s dat, schijnt te komen door de vorm van de vulhals, die is alles behalve loodrecht naar beneden.
Wat is de staat van het onderhoud? al eens filters vervangen, klepspeling gecontroleerd, spul in de tank gooien om verstuivers schoon te maken, etc.
In de wielkast/achterbumper zit een ventilatie opening bij de meeste auto’s, als je de spuit iets te enthousiast in alle hoeken richt, kan er wat water naar binnen komen.
Bedankt voor je snelle reactie. Ik rijd meestal 50 in de vierde versnelling en op de snelweg zo rond de 100km/h. De auto bokt en doet verder niet bij 50 in de vier, maar dan is het nog slecht dus?
Mijn brandstofverbruik ligt zo beetje rond de 1 op 25 op deze manier.
De tank lijkt altijd vol te zitten, de diesel zie ik zichtbaar bovenaan die vulpijp. Echter de brandstof meter geeft de laatste tijd minder aan. Nu ik de tankdop losdraaide, motor startte en daarna getankt te hebben(met motor weer uit) krijg ik er meer in. Ik Had namelijk gister ook al getankt, ernaa 60km gereden. Vandaag kon er nog 11 liter bij. Dit was ook aan de brandstof meter te zien, deze sloeg uit naar uiterst rechts. Ik tank sinds een tijdje v-power diesel, dus de motor wordt op deze manier ook schoon. Volgens de ANWB kon v-power geen kwaad.
Dus ik denk dat er op de een of andere manier toch lucht ergens achterblijft, aangezien ik na mijn actie vandaag wel gewoon tot de nok toe kon tanken. De diesel is ook niet gezakt verder, gebeurde eerst wel. Dus ik denk toch dat er wat mis is met de ontluchting. Weet je zo 123 waar ik de ontluchter kan vinden?
Gr Mark
Waar en hoe de ontluchting bij een Saxo zit, weet ik helaas niet, zo lang heb ik mijn Saxo 1.5D niet gehad.
Je kunt het beste het toerental in de gaten houden, onder de 2000rpm is niet aanbevolen.
Een (diesel)motor moet met bepaalde belasting/toerental draaien, is de belasting te hoog en het toerental te laag, dan word er geen goede smeerolie-film opgebouwd in de lagers.
V-Power raad ik niet aan, er zijn gevallen bekend van lekkage aan de brandstofpomp na het overschakelen op V-power. Verder is het te schraal en word de pomp en verstuivers onvoldoende gesmeerd, deze brandstof is voornamelijk geschikt voor commonrail motoren (HDI).
Zelf heb ik c.a. 100K met BP-Ultimate gereden in mijn vorige Xantia 1.9D, de motor begon steeds beroerder te lopen (vooral stationair) en ik bleef de pomp afstellen. Nadat ik weer de normale diesel ben gaan gebruiken verdwenen de klachten.