In een verloren uurtje zit ik zomaar wat op Le Bon Coin te neuzen. Een gevaarlijke bezigheid, maar ik ben absoluut niet naar iets op zoek, dus hoeveel kwaad zou het kunnen? De zoekopdracht Nord + omliggende regio’s (lekker dichtbij), een maximale kilometerstand van 100.000 en een maximaal bouwjaar van 1985 levert altijd wel wat vermakelijks op om over te dagdromen. Tot daar op pagina twee ineens opduikt: een op het oog smetteloze GSA Pallas van 1980. Foto’s zeggen natuurlijk niet alles, maar zelfs de ‘moteur 1300’ sticker op de achterruit ziet er nog als nieuw uit. En – verschrikkelijk belangrijk- het is er een uit AM 1980, dus met strip op de klep, groene toerenteller/snelheidsmeter lampje in de choke enzovoorts. Ik ben dol op dat soort originele details, dus toch maar wat extra informatie opgevraagd. Gewoon, voor de leuk, hield ik mezelf nog voor. Dat had ik dus beter niet kunnen doen…
[/url]
Om een lang verhaal kort te maken: gisterenavond gaat het onder begeleiding van twee man moreel support naar Hautmont, net onder de Belgische grens, in het departement Nord (59). Chique overnacht in de Formule 1 en zo bevinden wij ons vanochtend in Bousieres sur Sambre, waar ik, nog voor ik de eigenaar van de bewuste GSA de hand kon schudden, van de zenuwen pardoes tegen de glazen schuifpui oploop…
De reis is niet voor niets. De bewuste GSA was door de eigenaar overgenomen van de eerste eigenaar, een Parijzenaar die bij Citroen had gewerkt en vlak voor zijn 60e verjaardag een nieuwe GSA Pallas in chique Gris Nacre had besteld. Voor de lieve som van 33.580 franse francs werd het apparaat in mei 1980 geleverd en voor dat bedrag zat er een achterruitenwisser op en een radiovoorbereiding. De eerste eigenaar was een zuinig baasje - hij reed niet meer dan 60.000 km. met de GSA en stalde hem altijd binnen. Iedere schroef die op of aan de auto werd gewijzigd werd geadministreerd, waardoor er een hele stapel facturen, briefjes en notities bestaat tot ongeveer 2006. Toen -de man was inmiddels 84- kwam de auto twee jaar stil te staan voordat de vorige eigenaar hem kocht, eind 2008. Die kreeg niet alleen de GSA mee maar ook het hele archief, inclusief de pasjes voor de Service Vente aux Collaborateurs, de originele aankoopbon plus visitekaartje van de verkoper en natuurlijk alle facturen.
[/url]
Eigenaar nummer twee was ook al zo’n precies type -zeker voor een Fransman. Een schade aan een deur werd hersteld en omdat er teveel kleurverschil ontstond tussen de herstelde deur en de omliggende carrosseriedelen bleek, werd de hele flank van de auto opnieuw gespoten.
[/url]
De GSA in kwestie doet overigens niet onder voor het mooie verhaal dat erbij hoort. Op het oog is-ie snaarstrak. Alle cruciale punten lijken keihard. Alle carrosseriedelen zin strak, hangen recht, en zijn vooral roestvrij. Het knalblauwe Pallas-interieur is compleet, heel en zit ‘solide’ in elkaar - voor zover dat ooit bij een GSA het geval is geweest.
Al met al is niet kopen geen optie: na een korte proefrit maken we de papierhandel in orde. Een beetje nerveus ben ik er wel van: mijn concrete GSA ervaring tot nu toe bestaat uit 500 meter rijden in een ouwe GSA op een evenement, 10 jaar geleden. Oh ja, ik heb ook nog wat foldertjes, maar verder bestaat mijn GSA-kennis uit het recentelijk lezen van aankoopadviezen – waar je heel erg hoofdpijn van krijgt. Maar goed, met de knuistjes stevig om het eenspaaksstuur geklemd, een ferme fles LHM in de kofferbak en een betrouwbare Peugeot met hulptroepen achter me ga ik dan toch het avontuur aan. Wat eerst nog een beetje griezelig klinkt – de roffelende boxermotor- voelt al snel vertrouwd aan. Halverwege Belgie durf ik zowaar een stop in te lassen waarbij ik de motor uit zet (zolang-ie loopt loopt-ie, dacht ik bij mezelf). Nog voor Breda zitten de hulptroepen al grijnzend achter het stuur en bij de stalling in Utrecht besluit ik er maar meteen mee door te crossen naar Amsterdam.
[/url]
Ergo: missie geslaagd. Het kan natuurlijk morgen alweer afgelopen zijn met Bernhard, dat oordeel is aan de RDW. Maar ik denk dat we hier een blijvertje hebben. Zelfs het thuisfront betoont zich zeer enthousiast en heeft Bernhard meteen in zijn hart gesloten. Het wagenpark wordt dus weer herschikt (XM, anyone?) en binnenkort mag Bernhard met Nederlands kenteken de weg op. Hoop ik.
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Gefeliciteerd! Mooie auto en een leuk verhaal. Nu ook nog lid worden van de GS vereniging natuurlijk!
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Wat een mooie GSA en een leuk haalverhaal. Veel plezier ermee. Gewoon even een beurtje doen (D-riemen ook als je niet weet wanneer ze gedaan zijn) en karren met die prachtbak!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Oh god, wat een goed ding! Wel toevallig, Mr. Plankhond, dat jij en ik zonder het van elkaar te weten binnen een paar weken tijd allebei via Leboncoin een GS-achtige op de kop tikken en over de weg naar Nederland rijden.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Mooie auto hoor, wees er maar zuinig op. In die staat zijn er niet veel meer.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Volgende week donderdag gaat er een fotoshoot plaatsvinden met deze GSA en mijn GS.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Best een bijzonder kleurtje ook, volgens mij….
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Mooi ding!
Is die, naar ik aan neem “moderne”, Peugeot ook dat hele eind zonder problemen thuis gekomen
Dank voor de leuke reacties! Een korte update. Bernhard is inmiddels voorzien van een Nederlands kenteken. ND- dat wilde ik graag want dat had theoretisch op een late 85-er GSA gekund. Nu staat-ie bij de garage voor de APK. Ik heb er inmiddels al wat kilometers mee gemaakt, onder andere voor de erg geslaagde fotoshoot. Het is echt een geweldig karretje, met die rare satellieten en die stofzuigermotor. De kleur is overigens Gris Nacré - de metallic grijstint die ook op de GS leverbaar was. Volgens mij niet extreem zeldzaam, maar dat kan ik nog niet zo goed beoordelen als GSA-nieuweling.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Arogat schreef:De kleur is overigens Gris Nacré - de metallic grijstint die ook op de GS leverbaar was. Volgens mij niet extreem zeldzaam, maar dat kan ik nog niet zo goed beoordelen als GSA-nieuweling.
Klopt wel, is een veel gebruikte kleur.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Maar niet op een GSA volgens mij, en dat bedoelde ik. Of heb ik gewoon weinig GSA’s in deze kleur gezien, dit is mijn eerste namelijk…..
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
baroen schreef:Maar niet op een GSA volgens mij, en dat bedoelde ik. Of heb ik gewoon weinig GSA’s in deze kleur gezien, dit is mijn eerste namelijk…..
Die kleur is 4 jaar op de GS geleverd en 3 jaar op de GSA.
Je komt ze vrij regelmatig tegen in die kleur, zowel GS als GSA.
Proficiat met de aankoop van deze prachtige GSA Pallas!
citro-power schreef:
Die kleur is 4 jaar op de GS geleverd en 3 jaar op de GSA.
Inderdaad een erg niet zeldzame GS/A kleur, maar was anders leverbaar, namelijk:
GS Modeljaar 75 t/m 79 uitsluitend op Pallas uitvoering, Modeljaar 80 voor alle modellen (Spécial)
GSA Modeljaar 80 en 81.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik zie ‘m nu pas. Prachtig! Ben er zuinig op.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
DoctorPallas schreef:Proficiat met de aankoop van deze prachtige GSA Pallas!
citro-power schreef:
Die kleur is 4 jaar op de GS geleverd en 3 jaar op de GSA.
Inderdaad een erg niet zeldzame GS/A kleur, maar was anders leverbaar, namelijk:
GS Modeljaar 75 t/m 79 uitsluitend op Pallas uitvoering, Modeljaar 80 voor alle modellen (Spécial)
GSA Modeljaar 80 en 81.
GS X3 werd ook in Gris Nacré geleverd (modeljaar 1979).
Citroen!