Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Onlangs gebeurde het toen ik wegreed van de overweg. Ineens doodse stilte, shit distributieriem geknapt, schoot het door mijn hoofd. Hoewel de zwarte beurt nog zo’n 40.000 km in het verschiet moest liggen. Afijn, auto afgesleept en in de werkplaats opgebokt. Toen ik de kap van de distributie verwijderde hoorde ik iets op de grond vallen. Een blik in het ruim vertelde mij dat de riem niet geknapt was maar er wel slapjes bij hing. Uhhm, was dat nu? Spanner verdwenen? Hoorde ik die dan vallen? Dus maar even op de grond zoeken. Ja hoor, daar lag het ding. Bevestigingsbout aan het motorblok kompleet afgebroken. Nog nooit meegemaakt, hoe krijg je het voor elkaar. Of liever hoe krijg je het weer voor elkaar gemaakt. Dan zal toch het blok eruit moeten en daar heb ik even geen zin meer in.
Heb de laatste tijd niet echt veel geluk met mijn voitures.
Nummer 1, de berline, heeft na een motorwissel een gigantische lekkage in het hydraulisch systeem.
Nummer 2, de break, heeft een gebroken distributiespanrol.
Nummer 3, de CX doet het gelukkig nog maar maakt nu noodgewongen te veel kilometers.
Eén van beide Xanten moet weer aan de praat. Mijn voorkeur ligt hierbij eigenlijk bij de berline. Helaas zie ik als een berg op tegen de reparatie van het hydrauliek. Misschien is het eenvoudiger de break te repareren. Motor eruit, kop wisselen (heb ik liggen), distri vervangen en alles weer monteren.
Derde mogelijkheid is natuurlijk een andere auto kopen, maar dat wil ik eigenlijk niet vanwege de financiën.
Dilemma, dilemma.
Het zou bijzonder prettig zijn als ik iemand kon vinden die het samen met mij in een of twee dagen wil fixen. Onkosten worden dan uiteraard vergoed en de verzorging is uitstekend.
Groet, Henk.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Wellicht handig om te vermelden in welke regio je woont
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Ja, natuurlijk. Meende eigenlijk dat dat in mijn profiel vermeld werd.
De woonplaats is Steenwijk. Mijn werkplaatsje, waar de auto staat, bevind zich in Hoogeveen. Het transport van Steenwijk naar Hoogeveen en v.v. geschied met een Citroen CX. En dat is genieten.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Hmm, niet echt om de hoek voor mij, maar met de juiste spullen is het een dagje werk.
Persoonlijk zou ik ervoor gaan om de 1.8-16 te redden.
Komend weekend ga ik eerst zwaar klussen aan mijn eigen Xantia, daarna heb ik wel eventueel tijd om je te helpen.
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Dat zou helemaal fantastisch zijn. Maar wat versta jij onder de juiste spullen?
Volgens mij zijn de leidingsleutels het enige wat ik mis in mijn gereedschapkist. Nou ja, afgezien van enkele special tools dan natuurlijk.
Kun je aangeven wat buiten het normale gereedschap volgens jou beslist noodzakelijk zou zijn?
Groet, Henk.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Ik bedoel alle benodigde onderdelen.
Waar lekt de Berline precies?
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Het lekt bij de aansluiting van de drukregelaar. de dikkere leiding die bovenop zit is hier volgens mij de boosdoener. Heb deze al los gehad, nieuwe seals geplaatst en visueel geïnspecteerd. Kan geen oorzaak en/of remedie vinden.
En het lekt ergens bij de stuurbekrachtiging. Volgens mij de dikste leiding die hierop aangesloten is. Hier heb ik nog niets aan gedaan omdat ik niet bij de wartel kom met mijn grote handen.
Onderdelen kan/zal ik voor zorgen.
Groet, Henk.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Als ik het zo lees, kun je beter je energie in je break steken.
Ik neem aan dat die minder kilometers heeft gelopen?
Schiet me opeens binnen dat ik nog iemand ken die een 16V kop heeft liggen, waarvan de kleppen bruikbaar zijn, als het tenminste dezelfde kop is. Iets met dikke en dunne klepstelen.
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Beide auto’s hebben ongeveer evenveel kilometers gelopen (310-320k km). De break heeft last van vervellingen (de blanke lak laat los) en de ultieme break kwaal, roest aan de achterdorpel.
Ik heb zelf nog een kompleet blok en een extra kop liggen voor de 16v. Dat is het probleem niet. Ik kan deze motor dus helemaal opbouwen en klaarmaken om in de break te leggen. Dan kunnen wij die samen in een dag wisselen. Als je aanbod nog geld tenminste. Daar hoop ik wel op.
Groet, Henk.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Nou ben ik niet zo een ervaren klusser, maar een lekkage aan de hogedrukregelaar is ook vaak wel een de drukregelaar zelf. Deze kost je op de sloop 5 tientjes en is in een uurtje wel vervangen. Ok, dat bij de stuurbekrachtiging weet ik niet, maar is zal dat dan zoveel meer werk zijn al een koplichten? Ok, Sohail jij bent natuurlijk de koppenlichter van het forum, maar toch. Gewoon even nieuwsgierig.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als ik het zo lees zit er aan beide auto’s dermate veel werk dat het misschien wel een veel beter idee is om ze gewoon allebei op te ruimen en voor weinig geld één xantia te kopen. Gebruikte Xantia’s zijn niet zo duur meer en met een beetje zoekwerk lukt het vast een nette te vinden voor weinig geld. Het herstellen van of de break of de berline gaat natuurlijk ook zeker niet gratis gebeuren en dan kan je volgens mij beter een andere kopen. Scheelt een boel gedoe.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Wat betreft hoeveelheid werk heb je zeker gelijk, echter. Als ik een van beide repareer weet ik wat ik heb. Dat kost mij naar schatting €400-500. Als ik voor dat bedrag een andere auto koop krijg ik ook een bult achterstallig onderhoud of ik moet veel meer uitgeven. En daar heb ik momenteel niet de middelen voor. Ben sinds kort helaas werkloos geworden door faillissement. De berline ga ik waarschijnlijk niet meer herstellen. Als iemand dus nog onderdelen nodig heeft, plaatwerk, airco, leder interieur etc. laat maar even weten.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is die break ook een 1800 16v?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Ja, beide Xantia’s hebben dezelfde motorisering.
Heb dit ook even in mijn profiel aangepast (zie links).
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
hendrik69 schreef:Wat betreft hoeveelheid werk heb je zeker gelijk, echter. Als ik een van beide repareer weet ik wat ik heb. Dat kost mij naar schatting €400-500.
Ik ben het met Waterman eens, dat het beter is om een andere Xantia te zoeken, of als het puur om vervoer gaat, even terug naar wat simpelers zoals een ZX. Voor 4 a 500 euro ga je het niet redden, een motorwissel met al dan niet een kop lichten kost je al snel meer. Je zal altijd een nieuwe D-riem gaan monteren, pakkingen, vloeistoffen, etc etc. En bij 300K is de wielophanging ook aan een grote beurt toe, dat zie ik nu bij mijn eigen Xantia, wat me een kleine 1000 euro gaat kosten. Al dat kleine flutspul zoals boutjes, moertjes en pakkingen die je moet vervangen zijn afgelopen jaren flink duurder geworden.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
hendrik69 schreef:Ben sinds kort helaas werkloos geworden door faillissement..
Je kan de CX gewoon verkopen en van de opbrengst één goede, betrouwbare en zuinige auto kopen voor dagelijks gebruik toch?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste