2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
distributieriem vervangen bx 19 tzi
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 07 juli 2010 11:55 PM
  [ # 16 ]

goed gereedschap maakt ook verschil, wat je als beginnende klusser vaak nog niet hebt… maakt het verschil tussen 2 uur knoeien op een boutje of hem binnen 5 seconden los hebben… Zeker met dit soort klussen heb je te maken met heel weinig ruimte waar de ratel van de praxis niet tussen past…

2CV 1985

Profiel  
 
bxthomasbx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-09-2008

- BX 1.9 TZI Break
Gepost: 08 juli 2010 12:17 PM
  [ # 17 ]

Smile prima, schrijf vooral wat je denkt!!! Ik wil het ook graag leren! Nou ik heb eeb kameraad maar ja, dit blok is wel wat ingewikkelder dan een toyota corolla blok, misschien iemand op dit forum die in groningen woont en voor een kratje bier een middag mij wil laten zien en helpen en lachen die riem te vervangen?

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 08 juli 2010 12:37 PM
  [ # 18 ]

Als je al eens een distributieriem hebt vervangen dan is dit niet veel moeilijker, wel heb je wellicht wat minder ruimte dan bij een corolla (afhankelijk van type motor natuurlijk) vandaar het loshalen van de motorsteun bij de distributieriem.
Bij jouw motor is het verder relatief eenvoudig, zowel het nokkenas- als het krukastandwiel zijn te blokkeren zodat de timing correct blijft.
Wat je verder kunt doen om extra zeker van je zaak te zijn is voordat je de riem losneemt hem te markeren met bijvoorbeeld typ-exx. Markeer dan op beide tandwielen twee tandjes en op de riem het nokje wat daar tussen valt. Dan de riem losnemen en op de nieuwe riem op dezelfde punten een markering aanbrengen. Let hierbij uiteraard op de draairichting van de riem, op de riem staan pijlen, het blok draait met de klok mee gezien vanaf de distributiezijde.
Als je dat doet heb je op twee manieren de timing gewaarborgd en kan het haast niet meer mis gaan.

Andere punten waar je op moet letten:
-Loshalen van de krukaspoulie, blokkeer het vliegwiel en niet de poulie zelf anders heb je een dikke kans dat ie breekt, met twee man is dit aanzienlijk makkelijker dan in je eentje
-Draai het blok handmatig minstens twee volledige slagen rond (aan de krukas, nooit aan de nokkenas!) om te controleren of er nergens iets aanloopt
-Als je de waterpomp gaat vervangen let er dan op dat je ook een nieuwe pakking meekrijgt en zorg uiteraard voor nieuwe koelvloeistof
-Nooit de motor starten zonder gemonteerde krukaspoelie, deze houdt tevens de riem op zijn plek, zonder kan hij er af lopen.

En verder is het vooral veel gepiel in een te krappe ruimte Wink

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 10 juli 2010 11:00 AM
  [ # 19 ]
bxthomasbx schreef:

ah ok, is wel een krappe bak om tussen te rommelen, ja ik moet er denk ik toch aan geloven. dus ik m oet ook gelijk een nieuwe waterpomp erin zetten? groet t

en afhankelijk van het hoe en wat ook meteen de spanrol meepakken Wink

die pulleybout heb ik destijds trouwens door het ontbreken van luchtgereedschap en het met geen mogelijkheid los te krijgen maar los gehaald door de sleutel erop te zetten en hem met de startmotor een tikje te geven (wel gezorgd uiteraard dat de motor niet kon aanslaan). niet de beste methode wel effectief.

verder is het goed te doen, mits je secuur te werk gaat. ik markeer de riem altijd met tipp-ex en dubbel check op alles. bij vervangen waterpomp ook goed de oude pakking verwijderen van het blok en zorgen dat de pasvlakken mooi schoon zijn.

oh enne leg de oude en nieuwe riem even op elkaar zodat je zeker weet dat ze even veel tandjes hebben. kan je ook meteen de tipp-ex markering over kalken zodat je als je de nieuwe riem erop legt ziet of alles klopt met je tipp-ex markeringen op nokkenassen en krukas.

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
bxthomasbx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-09-2008

- BX 1.9 TZI Break
Gepost: 26 augustus 2010 03:21 PM
  [ # 20 ]

enig idee wat de maten zijn van het vliegwiel blokkeer gereedschap of is dit te improviseren?

trouwens ik ben opzoek naar dit soort plugjes voor op de bumperstrips: http://thomasreneman.nl/duh01/plug
bij franse auto hebben ze ze niet, enig idee waar ik een zakje van die plugjes kan kopen?

nog een tip hoe ik 1,5 kg spanning kan toepassen op de nieuwe riem tijdens het aanspannen?


groet, thomas

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 26 augustus 2010 03:23 PM
  [ # 21 ]

Als je toevallig met twee man bent kun je met een dikke platte schroevendraaier het vliegwiel blokkeren door de schroevendraaier tussen twee tanden van de starterkrans te zetten en de steel tegen de bak te laten rusten.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 26 augustus 2010 05:46 PM
  [ # 22 ]

Voor je bumperstrips plugjes: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/206740/P15/

En wat Mechuccio zegt: blokkeren met een schroevendraaier. Grappig, want toevallig krijg ik vandaag de bout van mijn 16v niet los op deze manier, maar bij al mijn 8v motoren ging het erg makkelijk Smile.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook