Zoals ik al eerder schreef ben ik bezig mijn Gti turbo 1 rijklaar te maken. Nu is de uitlaat aan de beurt.
Op de plaats waar de voorste bocht vast zit aan het gegoten deel is hij lek. Deze zit met een soort klemstuk aan elkaar getrokken door twee bouten waar twee drukveren tussen zitten. De turbo kenners weten wel wat ik bedoel.
Hij moet afsluiten d.m.v.de afschuining van de bocht en de flens waar hij tegenaan zit.
Nu had de franse eigenaar er een soort van pakking tussen gedaan, deze is er tussenuit gedrukt, hij hoort er ook niet tussen te zitten.
Heeft iemand een idee hoe te handelen. Ik kan er wel veel dichtingsgungum tussen drukken, maar deze zal er vast tussenuit knappen.
De flensen horen koud op elkaar zonder iets ertussen.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
En als hij daarna blijft lekken?
Net zolang aandraaien tot het over is, of maak je dan meer stuk dan je lief is?
Uitlaat even loshalen en kijken of er misschien een hoek uit de flens,het deel wat onder blok hangt is gebroken.
Staan de twee uitlaatdelen goed in een lijn?
Wat is eigenlijk de bedoeling van de veren. Mij is wel eens verteld dat er beweging moet blijven tussen het gegoten deel en de stalen bocht. Klopt dat? Moeten ze kunnen schuiven over elkaar?
De bedoeiling van deze veren is waarschijnlijk toch de uitzetting van de uitlaat opvangen,plus de 2 moeren die er zitten zijn meteen geborgd door de veerspanning.
Ik draai deze 2 moeren altijd helemaal aan in het verleden ook weleens lekke uitlaten gehad op deze plek,en sinds ik ze helemaal aandraai gaat alles goed.
Wel de uitlaat delen goed in een lijn zetten
De dubbele pijpen aan het uiteinde verdraaien tijdens het rijden tot tegen de onderkant van de achterbumper. Deze nemen dan de hele uitlaat mee, waardoor hij bij de voorste flensen blijft lekken.
De middendemper en achterdemper hangen wel in rubbers, maar kunnen dus niet voorkomen dat de uitlaat telkens een beetje verdraait, tot hij tegen de bumper rust.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als de uitlaat over de hele lengte verdraait, dan moet er toch ergens spanning op zitten zou je denken. Heeft zo’n turbo ook die constructie met dat flexibele stuk dat over het subframe heen gaat? Bij mijn gti zat daar spanning op, waardoor het geheel niet lekker paste en bleef lekken.
Ik denk dat hij letterlijk met de franse slag gemonteerd is. Omdat hij verder overal dicht is, wilde ik hem niet verder loshalen. Daar kom ik nu niet onderuit. Tot nu toe ging alles moeizaam, dus dit zal ook geen makkie worden.
Bekend probleem,ik heb hetzelfde gehad.Het probleem zit hem een beetje in de overgang tussen midden stuk en eindstuk.
Op deze overgang staat teveel spanning,waardoor de uitlaat gaat torderen.(de pijpen staan niet mooi in een lijn)
In eerste instantie heb ik de uitlaat ophangpunten een beetje heet gestookt en verbogen.Dit bleek niet afdoende te wezen,uiteindelijk heb ik een extra steuntje gemaakt,die het eindstuk op zijn plek houdt ik moest wat,maar het werkt al jaren na behoren.
Daan, heb je daar een fotootje van? Scheelt mij denkwerk
Ik zou graag een foto willen nemen,maar het weer is niet uitnodigend om half op de straat te liggen en een foto te nemen.
Van het weekend staat de auto weer even op de brug,dus een betere gelegenheid
Eindelijk een foto weten te nemen gisteren
Het is eigenlijk geen beugeltje maar een RVS strip met een flapje transportband rubber erop geplakt.
De strip heb ik bevestigd aan een beugeltje wat aan het chassis vastzit vlak naast de einddemper.
Wat ik al zei het geheel zit al jaren zo,en functioneerd perfect uitlaat blijft lekker op zijn plek zitten
Mooi gedaan Daan. Ik heb inmiddels iets dergelijks geconstrueerd maar bij een bepaald toerental/snelheid is er nu een resonantie door de auto. Bij mij wordt de achterdemper ondersteund door een stukje rubber tussen demper en trekhaak. Jouw stripje aan de laatste bocht veroorzaakt dat niet?
Nee,ik heb geen last van resonanties,dat stukkie rubber op het stripje is denk ik afdoende.Stripje is makkelijk te maken en er zit al een gaatje in het chassis die je kan gebruiken.
Wat ik wel heb sinds gisteravond is een lekke einddemper,maar dat doet even niet toe,blijkt maar weer je blijft altijd bezig
daan schreef:De bedoeiling van deze veren is waarschijnlijk toch de uitzetting van de uitlaat opvangen,plus de 2 moeren die er zitten zijn meteen geborgd door de veerspanning.
Ik draai deze 2 moeren altijd helemaal aan in het verleden ook weleens lekke uitlaten gehad op deze plek,en sinds ik ze helemaal aandraai gaat alles goed.
Wel de uitlaat delen goed in een lijn zetten
helemaal aandraaien tot de veer volledig inelkaar zit? heb je dan nog wel bweging in de uitlaat tov het uitlaatspruitstuk?
het probleem bij mij is dat als ik optrek bij het stoplicht er een geluid ontstaat tussen de verbinding heb dan ook de veren niet helemaal aangedraaid maar zoals wp boek aangeeft de lengte van de veer op 22mm gesteld maar naar mijn iedee is dat net iets wat te ruim waardoor de twee delen te los tegen elkaar zitten en er dus dat geluid word veroorzaakt dus ik kan de veren volledig aandraaien?
komt er dan niet te veel spanning op de uitlaat als de motor kantelt?
vriendelijke groet, joost