Heren,
Laatste tijd vertoond mijn XM (V6 1998) volgende gedrag:
Na het starten komen voor en achterzijde keurig omhoog, echter na ongeveer 1 minuut duikt de achterkant ineens naar beneden om daarna weer keurig omhoogte komen.
Wat is het meest waarschijnlijke, een hoogte regelaar die blijft hangen (bronzen busjes) of de accumulator bol (anti-inzinkbol) aan de achterzijde leeg ??
(andere oorzaken natuurlijk ook welkom (ahum)
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Niels, dit heb ik ook met mijn tct uit 2000. Volgens mij wordt dit veroorzaakt door de hydro-actief-klep die pas na +/- 2 min. open gaat, waarna de hydroactiefbol eerst weer gevuld moet worden voor je weer op niveau rijdt.
Groeten Manus.
De hydractiefklep hoort meteen open te gaan.
Ik denk eerder aan lucht in het systeem. Flink gymnastieken zou hier een remedie kunnen zijn, of de ontluchtbout een aantal keren openen en dichtdraaien.
Een andere optie is een vervuilde hoogteregelaar.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Het lijkt erop dat de HA elektrokleppen na 1 à 2 minuten pas worden aangestuurd door de veercomputer, dit hoort niet.
Normaal gesproken worden de HA elektrokleppen geactiveerd bij het openen van een deur of kofferklep zonder het contact aan te zetten. Na het starten worden de HA bollen van druk voorzien tijdens het op rijhoogte komen, de HA elektrokleppen blijven bekrachtigd (comfortstand).
In jouw geval blijft de vering op de sportstand staan tijdens het op rijhoogte komen. Zoals Manus het al heeft aangegeven, wanneer de elektrokleppen worden aangestuurd (comfortstand) moeten de HA bollen op druk gebracht worden met vooral het inzakken van de achterkant als gevolg.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Ik ben het niet helemaal met je eens. Als de kleppen inderdaad vertraagd worden aangestuurd, zou de auto voor ook naar beneden moeten gaan. En ik lees niet dat dat gebeurt. Daarom ga ik er vanuit dat de aansturing wel in orde is. Dan blijven als mogelijkheden over: lucht, vervuiling of een haperende klep.
Hmmm….. on second thought, misschien dat de aansturing van de kleppen (VN’s) hun beste tijd gehad hebben. Daar ben je snel achter door te testen met een andere, goede veercomputer.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat zou ik dus nooit doen, want dan heb je twee kapotte computers.
Als een solid state relais (VN05N) kapot is komt dat door een defecte diode in een elektroklep. Die verwoest ook direct de VN05N van die andere VC. Voor je zo iets doet eerst die diode doormeten en dat kan simpel aan het stekkertje.
Dus deze truuk alleen proberen met een VC met reeds daarin aangebrachte diodes.
Zo te lezen zou ik beginnen met de goedkoopste oplossing: Gymmen.
Als dat niet werkt zou ik achterin de boel schoonmaken. Lastig, maar dat kan heilzaam zijn. Kijk maar: dit klephuis kwam uit mijn verwaarloosde XM (achter) en dat was na een behandeling met spoelolie.
Wat je ziet is geen roest maar vuil.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
precies jan! de elektroklep zal wel aangestuurd worden maar de klep zelf hangt. Er zitten hele kleine kanaaltjes in die het asje open moeten drukken. klus die klep eruit en maak em schoon.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik ben van mening dat de aansturing naar de achterste klep pas na een paar minuten in werking treedt. Als ik thuis weg rij, dan gaat de auto exact op de zelfde plaats naar beneden om vervolgens in de comfortstand verder te gaan. Als het om vervuiling gaat, dan zou er meer variatie in zitten, lijkt mij. Het opvallende is, dat wanneer je met een man of 4/5 in de auto gaat zitten, dat het dan nog langer duurt voor ze in de comfortstand gaat. Ik heb er een nieuwe ha-klep op zitten, maar in de computer heb ik ook 2 diodes “er overheen ” geplaatst. Voor de electriciëns onder ons:kunnen deze diodes, wanneer ze in de klep ook nog goed zijn, eventueel voor vertraging zorgen?
Groet Manus.
Die diodes die erover heen zijn geplaats doen eigenlijk maar 1 ding. Voorkomen dat je VN05 solid state relais word gefrituurd. .
@Jan: je hebt gelijk, ik bedoelde ook een computer met daarin gesoldeerde diodes (en evt. nieuwe VN’s).
@Manus: puur theoretisch is het mogelijk. Praktisch zal de vertraging ten gevolge van de spoelinductie en het capacitieve karakter van de diode van vrijwel niet meetbaar naar bijna vrijwel niet meetbaar gaan. Oftewel, geen verschil.
Als de vertraging ook nog afhankelijk van de belasting is, zou ik als allereerste controleren of de snaar van de pomp wel strak genoeg staat. En dan veel gymnastieken.
Wim,
Disciplus Simplex
Vanmiddag eerst eens even de Lexia er aan gehangen en de hydractief kleppen worden (zoals het hoort) direct aangestuurd en worden ook niet dicht en weer open gestuurd op het moment dat het achterkantje door de hoefjes gaat. Kan dus nog steeds een klep zijn die blijft hangen maar de aansturing is in ieder geval ok. Eerst maar eens een weekje fors gymmen en kijken wat er dan gebeurt,uit elkaar halen kan altijd nog.
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Gymmen?
Bedoelen jullie de hoogteregeling vaak naar boven en beneden doen?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, een aantal keer helemaal omhoog met die kar, en dan weer helemaal op de buik, en weer op en weer neer. Is goed om af en toe een paar keer te doen, dat voorkomt dat de boel vast gaat zitten. En het is zeker aan te raden als de bollen er af zijn geweest, of om een andere reden lucht in het veercircuit zou kunnen zitten. Het systeem is in principe zelf ontluchtend. maar dat zelf-ontluchten gaat niet zo snel. Met gymmen versnel je dat aanzienlijk.
Volg je hart, gebruik je hoofd.