Goeiemiddag,
gisterenavond was het weer zover. De auto start niet meer.
Ziehier mijn waarnemingen:
-Mijn auto is een CX25d uit 1984, een serie 1 dus nog
-Ik kan hem heel makkelijk doen starten door te duwen.
-De batterij geeft voldoende stroom
-Alle lichtjes branden, behalve die van voorgloeien
-geen tik, helemaal niets, van geluid bij doordraaien sleutel
-De tip met het rechtstreeks starten op de pluspool geeft ook helemaal zelfs geen geluidje
Ik denk dus aan een niet meer werkende startmotor.
Wat ik wel merk is dat de ventilatie binnen niet meer werkt.
Startmotor vervangen of zijn er dingen die ik eerst nog kan proberen ?
Dank bij voorbaat.
Jozef.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als de accu goed is en je geen ‘tik’ hoort bij het omdraaien van de sleutel -> startrelais.
Aangezien de ventilator en de gloeibougies dus ook niets meer doen, kan het ook een zekeringverhaal zijn.
Mag aannemen dat je die al hebt gecontroleerd….?
‘Spirit of avant-garde’
Hallo,
de zekeringen heb ik inderdaad nagekeken. Bij mijn weten zijn dat alleen deze onder de motorkap. Die werken allemaal.
Is het aan te raden om het startrelais alleen te vervangen ? Of zit dat vast aan de startmotor ?
Kan zoiets plots ineens zonder aankondiging stuk gaan ?





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ja…dat kan.
Startmotor zul je dus moeten demonteren om het relais na te laten kijken/ vervangen.
Kost je een paar tientjes, ben je er weer voor járen klaar mee.
‘Spirit of avant-garde’
Dat relais is dus gewoon te koop ? Is dat iets standaard ?





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Je startrelais zit als bendix gemonteerd op je startmotor en regelt naast de startstroom ook de vork die het tandwiel van de startmotor in de starterkrans van je vliegwiel trekt.
Deze dingen zal elke auto-electrozaak kunnen vervangen.
Je demonteert je startmotor en brengt deze naar zo’n zaak, alwaar men het spul nakijkt en zonodig reviseert (nieuw lagertje, nieuwe bendix etc).
Tientjeswerk.
‘Spirit of avant-garde’
Dank voor de reactie. Bij het schoonmaken van de startmotor bleek dat deze gewoon niet meer was aangesloten. De fiche was gelost…
Na het weer aansluiten werkte alles weer perfect. Zo perfect dat ik de auto een tijdlang stationair heb laten draaien. Intussen stonden de buurman en ik de dsuper5 te bewonderen.
Het grootst was echter onze verwondering toen achter ons ineens de hele boel begon te sissen.
Binnen de 10 seconden de hele auto in de witte mist. De koelradiator had het (eindelijk!) begeven !
de straat onder de koelvloeistof enz…
Ik ben blij want nu kan ik eindelijk een nieuwe monteren, en leuk dat dit vlak voor de deur gebeurt.
Trouwens ... om de koelradiator te vervangen moet de motor er toch niet uit he ??





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Neuh..
‘Spirit of avant-garde’
Is het niet wat link om met een gare radiateur door te rijden, als dit onderweg plaatsvindt kan de impact toch wat forser zijn b.v kromme kop, afslepen, maar gelukkig stond je voor de deur, succes met het vervangen, kwartiertje tot een 1/2 uurtje werk.
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS