ZX1.4i schreef:gompy58 schreef:Het v6-12 blok is een prima blok, heeft zoals aangegeven niet de kosten van de riemwissel. Krachtig genoeg, tenzij iemand weer op zoek is naar rauwe kracht en de 24v versie zoekt. Die is echter weer duurder in onderhoud wat weer in het voordeel is van de 12v.
Met een tandriem heb je zekerheid als je deze op tijd vervangt, de ketting van zo een oude V6 vervangen is een nog grotere rotklus, kan volgens mij niet eens met ingebouwde motor. Bij de 24V is het geen wirwar van kabels en slangen, wat dat betreft heb ik liever de 24V om aan te sleutelen. Heb ooit de thermostaat en multisnaar vervangen bij zo een 12V, wat een schijtklus zeg, bij een 24V is dat zo gepiept.
Om een beetje overzicht te krijgen:
Een V6 12 V heeft dus een ketting begrijp ik hieruit.
Maar heeft de 24 V dat ook of heeft die nu juist weer een riem?
de oude ZPJ blokken hebben een ketting. Dat is de v6-12 en de v6-24
De moderne v6-24 heeft een riem.
De oude v6-24 heeft iets van 200 pk en de moderne heeft er wat minder.
Dank hiervoor!
Ikzelf denk erover om een 6-24V van het eerste type aan te schaffen tzt, als ik me niet vergis zijn die er met het éénspaaksstuur, maar ik twijfel over de vindbaarheid van dat type..
Wel leuk om te constateren dat het latere blok het met minder vermogen moet doen.
Het is een heel ander blok met andere eigenschappen. De ES9J is wat beschaafder zou je kunnen zeggen, en ook niet zo dorstig als de oude ZPJ blokken. De zpj4 is wat rauwer en heeft meer pk’s
De een houd van rauw, de ander van minder rauw. Voor je aan de v6 begint is het wel handig om goed te kijken wat het beste bij jou en je bankrekening past. V6 spul is gewoon wat duurder in materiaal en in onderhoud ( sommige dingen kosten meer tijd dus hogere kosten)
Het rijd wel erg relaxed, lagere toeren bij de zelfde snelheid.
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Het is ook maar wat je er mee wilt, als je lang wilt leuren kun je er vast wel wat meer voor krijgen, maar een auto die staat te wachten op een koper kost ook geld. Om een beetje vlot te kunnen verkopen zou ik gewoon uitgaan van de genoemde 1500 euro vraagprijs. Momenteel zit vrijwel niemand bovendien op een zuiplap als een XM V6 te wachten.
@ Ducantoni, als je je orienteert op een XM en vragen hebt over specifieke eigenschappen van modellen kun je beter een eigen topic aanmaken of de zoekfunctie eens gebruiken.
Een ES9J4 heeft 194 pk, een ZPJ4 heeft 200 pk op papier. Een ZPJ4 loopt echter makkelijk 1 op 7 1 op 8 waar een ES9J4 makkelijk 1 op 10 a 1 op 11 doet..
Een ZPJ4 heeft 260Nm waar een ES9J4 dan weer meer koppel heeft: 267 Nm.
Een ES9J4 is op papier ook 0,2 seconden sneller.. Pk’s alleen zijn niet zaligmakend!
Met die zoekfunctie was ik inderdaad al aan de slag gegaan, maar tot nu toe kwam nog niet alles wat ik wilde weten boven water. Een topic aanmaken houd ik even als laatste redmiddel aan..