hallo citroen liefhebbers,
ik ben bezig met het vervangen van de koppeling van mijn cx 20re nu wil ik ook de lagerschalen opnieuw inkitten maar kun je dat ook zonder de pakking doen of moet die er ook nog tussen samen met de kit en zijn deze twee pakkingen rechts en links(lagerschalen) te bestellen?
en weet iemand ook met hoeveel nm de bouten vast zitten van de lagerschalen krijg ze niet los??!!
.
vriendelijke groet joost

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Beste Joost,
Het is mij niet helemaal duidelijk welke lagerschalen je wilt vervangen? Ik neem aan dat je het niet hebt over je krukaslagerschalen, want dat heeft niet zo veel met je koppeling te maken.
Bedoel je soms de keerringen van je versnellingsbak? Die bouten zitten gewoon vast en de keerringen erachter hoeven er niet ingelijmd te worden. Je kunt de Plaatjes verwijderen, keerringen vervangen.
Op de keerring staat altijd een maat. En bij een goede ijzerhandel/lagerboer kun je keerringen op de juiste maat kopen of bestellen.
Vaak ook vele malen goedkoper dan dat je die via Citroën ofzo laat komen.
fotootjes doen overigens ook wonderen!
Groeten,
Mickel
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
hoi mickel,
bedankt voor je reactie ,.
ja ik heb het over de krukas lager schalen die zitten ingekit met een soort van sliert pakking maar weet niet goed hoe ik deze schalen moet los krijgen was van plan ze opnieuw te kitten maar ze zitten muur vast dus vroeg me af zal ik dat dan wel doen? wel sporen van olie wel klein beetje hoor dus ja en heb karterpan nu weggenomen maar krijg de bouten van de krukas lager schalen niet los zitten erg vast.
nog een ander vraagje met het verwijderen van de linker aandrijfas zag ik dat het rubber van de bovenste fuseekogel was gescheurd nu heb ik bij cx basis een nieuwe besteld maar hoe krijg ik die uit de bovenste draagarm? zit aan de binnekant van het wiellagerhuis vast met een bout maar dan moet die ner uit geperst worden of op een andere mannier?
vriendelijke groet, joost.

Totaal aantal Berichten: 10410
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
joostvanbroekhoven schreef:hoi mickel,
bedankt voor je reactie ,.
ja ik heb het over de krukas lager schalen die zitten ingekit met een soort van sliert pakking maar weet niet goed hoe ik deze schalen moet los krijgen was van plan ze opnieuw te kitten maar ze zitten muur vast dus vroeg me af zal ik dat dan wel doen? wel sporen van olie wel klein beetje hoor dus ja en heb karterpan nu weggenomen maar krijg de bouten van de krukas lager schalen niet los zitten erg vast.
nog een ander vraagje met het verwijderen van de linker aandrijfas zag ik dat het rubber van de bovenste fuseekogel was gescheurd nu heb ik bij cx basis een nieuwe besteld maar hoe krijg ik die uit de bovenste draagarm? zit aan de binnekant van het wiellagerhuis vast met een bout maar dan moet die ner uit geperst worden of op een andere mannier?vriendelijke groet, joost.
Gewoon er uitpersen dus…, kan ook met de bankschroef.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
ik bedoel hoe krijg je de fusee uit je bovenste armlager?? met bankschroef word lastig in de wielkast lijkt mij of???
gr, joost
Wellicht kan je deze ergens lenen: http://www.citroworld.com/tableaux/index.php?pageId=24&catId=208&returnId=208&itemId=350
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
joostvanbroekhoven schreef:deze schalen bedoel ik.
gr, joost
Hee, da’s een heel bekend plaatje!
Die lagerkappen (want zo heten ze officieel) moet je er inderdaad gewoon met ‘gepast geweld’ uithakken of persen; ze kunnen erg klem zitten. Die sliertpakking (die strookjes) moeten wel met behulp van vloeibare pakking worden gefixeerd, anders krijg je ze nooit correct terug geschoven. Echt een onhandige constructie, hadden ze er nu maar gewoon een soort groefje voor in het blok gefreesd, maar nee….
De bouten zullen met Loctite vastzitten, dus een slagmoersleutel zul je hoogstwaarschijnlijk nodig hebben om ze te verwijderen. Aanhaalmoment zou ik moeten opzoeken, maar zou in het werkplaatshandboek of in de vraagbaak wel vermeld moeten staan.
Voor wat betreft de fuseekogel: dat lukt op de auto alleen met het gereedschap zoals Thijs dit in het linkje aangaf. Ik vermoed alleen dat niet veel hobbyisten zo’n ding hebben en een garage zal het je waarschijnlijk niet gaan uitlenen. Alternatief is, om de gehele draagarm eerst los te nemen, en de kogel er dan met een hydraulische pers uit te persen.
Het kan ook én met gedemonteerde draagarm, én met het speciaalgereedschap:
Een mooie uitdaging, want zelfs met dat speciaalgereedschap kan het nog een hele kluif zijn hoor!
Succes! Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
hoi leo,
ja indd die foto had ik ff van jouw berichtje geleend, slagmoer sleutel heb ik niet maar moet je zeggen dat ik ook geen oliesparen daar heb aangetroffen en aan de ander kant ook niet dus misschien maar lekker laten zitten?
de bovenste draagarm zal ik nidd uitbouben en naar de citroen garage gaan om er uit te laten persen en de nieuwe er in .
en weet je misschien het nummer van het toplager en het nummer van de tussenlager van de aandrijfas?
vriendelijke groet, joost.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Toplager: SKF 6203-2RS1
Lager van de as kun je bij CX Basis nog bestellen: LAGER
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
dank je wel .
groetjes, joost