Trillen voorkant bij hogere snelheid en remmen na hogere snelheid
Linssen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7

Gepost: 29 augustus 2010 07:20 PM

Dag beste mede-citroentjes,

Sinds enige tijd trilt m’n Xsara break(1.9TD) tijdens het rijden op de snelweg bij een snelheid van ongeveer 130 km/uur. Bij het nemen van een afrit gaat ie tijdens het afremmen (rond de 80-100km/uur) flink tekeer. Het vreemde is dat ik van dit alles (ook geen vreemd remgedrag) niets merk bij lagere snelheden (ook niet buiten de bebouwde kom). De remschijven heb ik gecontroleerd en deze zijn niet krom. De wielen heb ik al eens kruiselings gewisseld (misschien onbalans?) maar dit gaf geen verschil. Moet ik het wellicht zoeken in een ophangingsprobleem of in de aandrijving (het viel me op tijdens het wielen wisselen dat het rechter voorwiel minder goed vrijliep maar niet aansloeg)?
Ben benieuwd naar de reacties!

Xsara 1.9TD Break ‘99

Profiel  

mjkmob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80

Gepost: 31 augustus 2010 02:58 PM
  [ # 1 ]

Het kunnen ook je remblokken zijn, doet de auto het alleen tijdens het remmen?

Citroën Xsara 2.0I 16V VTS Phase II
Gris Grilyne

Profiel  

rien vdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141

- SpaceTourer C4
Gepost: 31 augustus 2010 05:56 PM
  [ # 2 ]

Als de wielen/remmen uitgesloten zijn, blijven ophanging en aandrijving over. Ophanging zou ook bij lagere snelheden en oneffen wegdek moeten opspelen. Hoe staat het met de speling op de aandrijfassen, in de homokineten?

als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer

Profiel  

Linssen
< 100 berichten
Rank

Gepost: 31 augustus 2010 06:22 PM
  [ # 3 ]

@Rien,
Hoe kan ik deze het beste controleren? Ik hoor overigens niets vreemds tijdens het rijden (ook niet in flinke bochten). Ik heb wel het idee dat de rechterzijde, als ik ‘m opkrik, minder soepel draait dan de linkerzijde (de rem sleept niet aan).

Xsara 1.9TD Break ‘99

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 11791

- Xantia TD SX
Gepost: 31 augustus 2010 06:25 PM
  [ # 4 ]

Gare wiellagers behoort ook tot de mogelijkheden. Hoor je niks janken/joelen in de bochten? Overigens: Hoe heb je de schijven gecontroleerd?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Linssen
< 100 berichten
Rank

Gepost: 31 augustus 2010 06:48 PM
  [ # 5 ]

@PL,
Neu, geen geluiden van dien aard. Schijven zijn gecontroleerd met een klokmicrometer en de slingering was minder dan 0,1 mm.

Xsara 1.9TD Break ‘99

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 11791

- Xantia TD SX
Gepost: 31 augustus 2010 07:45 PM
  [ # 6 ]

Mooi zo, dan zullen het je schijven niet zijn inderdaad. Lagerspeling kun je toch even checken. Verder inderdaad homokineten en diverse stuurdelen (fuseekogels, stuurkogels etc.) maar eens nalopen.

Edit: kijk voor de grap ook eens of je banden niet onrond zijn. Dat heeft bij mijn BX ook hele rare vibraties teweeg gebracht!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

rien vdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141

- SpaceTourer C4
Gepost: 01 september 2010 02:45 AM
  [ # 7 ]

Controleren homokineten: tussen bak en draaipunt proberen de aandijfas te bewegen. Beweging betekent speling. Revisie assen zijn betaalbaar.
Controleren lagerspeling: wiel van de grond en dan aan de zijkanten vastpakken, beweging? Onder en boven pakken, beweging? Iemand op de rem ;aten trappen en herhalen, beweging weg? Boeltje demonteren en lagerspeling opnieuw afstellen. Als het wiellager sterk verkleurd (blauw) is, vervangen.

als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer

Profiel  

Linssen
< 100 berichten
Rank

Gepost: 04 september 2010 05:55 PM
  [ # 8 ]

Bedankt voor de reacties. Zodra ik erachter ben gekomen laat ik het weten.

Xsara 1.9TD Break ‘99

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook