Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Prima, ik wil zowiezo een reserve hebben, als deze het niet beter doet dan mag die een keer afgesteld worden.
Bedankt voor de tip weer

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
heb je al een andere LMM gelocaliseerd ?
spit even door wat draadjes op dat duitse forum, vraag wat rond. dan kom je er wel achter wie wat doet met onderdelen. moet daar wel te vinden zijn.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- CX 25 GTi Turbo 2
Ik ben met een vervangende LMM bezig, hopelijk binnenkort meer nieuws

- CX 25 GTi Turbo 2
cxj schreef:Arjan, bel even met het goede nummer naar Citroville, daar ligt een kist vol computers, en lmm’s, wellicht zit de goeie er bij.
Bedankt voor de tip, ik heb zojuist de juiste LMM ontvangen van Citroville
Samen met een injectie relais voor reserve.
Ik heb hem ook direct even in de CX gezet, nadat ik hem goed schoon gemaakt had.
De CX loopt nog steeds niet met de koude motor en viel na tijdje draaien ook uit. Na een tijdje het gas erop houden blijft die wel weer gewoon lopen.
Een korte testrit gaf in elk geval aan dat deze LMM gewoon werkt en de auto rijbaar is. Of het schokken eruit is kan ik echt nog niet zeggen, ik denk eigenlijk zeker niet 100%.
Maar ik wacht even een wat langere rit af.
Er viel mij nu wel iets anders op.
Hier een foto van de wastegate (tenmiste dat is toch de wastegate?)
Op het eerste gezicht niets geks te zien toch?
Totdat je even aan het slangetje trekt…
Het slangetje gaat gewoon helemaal nergens naar toe!
Het slangetje zou er naar mijn idee hier weer uit moeten komen.
Dit is ter hoogte van de gasklep. Je ziet hier alleen de dikke slang er weer uit komen.
Ik heb alleen echt geen idee waar dit slangetje aangesloten moet worden…
Weet iemand hoe dat zit?
Ik denk eigenlijk dat dit slangetje op elke Turbo 2 zit, en niet specefiek 667.
Daar ben ik ook al eens mee aan het kijken geweest. Ik ben er bijna zeker van dat het zo hoort.
Ik ben even de draad kwijt, wat heb je nu allemaal vervangen?

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Arjan Verkade schreef:De CX loopt nog steeds niet met de koude motor en viel na tijdje draaien ook uit. Na een tijdje het gas erop houden blijft die wel weer gewoon lopen.
Dus, als je een beetje gas geeft tijdens starten en er na, loopt de motor wel? En ook helemaal goed? Dan zou dit toch aan je extra-luchtklep kunnen liggen. Die had je toch al gecontroleerd, maar dat was voordat dit specifieke probleem optrad, toch? Misschien is hij nu stuk?

- CX 25 GTi Turbo 2
Oké, dat zou toch wel vreemd zijn als dat zo hoort met dat slangetje…
Goed even een samenvatting kan geen kwaad
Tot nu toe gedaan:
- Diverse stekkers schoongemaakt
- Kleppen gesteld (laten doen)
- Brandstoffilter vervangen
- Bougies vervangen
- Gaskabel vervangen, de oude vond ik happerig gaan, er bleek ook een nare knik in te zitten
- Injector reiniger toevoegen aan de benzine
- AEI vervangen
- LMM schoongemaakt, nu dan ook vervangen door een andere
- Relais koplamp RV, nagelopen
- Bougies vervangen (elektrodenafstand van de bougies)
- Klepspeling
De 2 punten waar ik graag vanaf wil:
- Het schokken bij constant rijden in lage versnelling
- Laag stationair koude motor, hoog stationair warme motor.

- CX 25 GTi Turbo 2
fluidphreak schreef:Arjan Verkade schreef:De CX loopt nog steeds niet met de koude motor en viel na tijdje draaien ook uit. Na een tijdje het gas erop houden blijft die wel weer gewoon lopen.
Dus, als je een beetje gas geeft tijdens starten en er na, loopt de motor wel? En ook helemaal goed? Dan zou dit toch aan je extra-luchtklep kunnen liggen. Die had je toch al gecontroleerd, maar dat was voordat dit specifieke probleem optrad, toch? Misschien is hij nu stuk?
Ja bij een warme motor loopt die nu ongeveer 1300 a 1400 rpm. Maar na ongeveer 1 min lopen dan valt de CX niet meer uit. Al moet je bij het wegrijden wel erg oppassen het goed het gas erop houden. Gewoon rijden gaat dan wel prima.
Die luchtklep heb ik nog liggen, maar nog niet gemonteerd.
De luchtklep ziet er zo uit in koude toestand:
Volgens CXJ is dit normaal, de reserve die ik heb liggen is ongeveer hetzelfde. Dus dat zou kunnen kloppen.

Totaal aantal Berichten: 831
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Hoi Arjen,
Hoezo denk je dat het in de elektronica ligt?
Het is even iets heel anders, maar… Ik heb ooit een laguna DcI gehad. Ik weet het, het is een diesel en heel iets anders. Maar deze had ook dat die schokte op een bepaald toerental. Ik kreeg het er met geen mogelijkheid uit. Ook LMM vervangen, EGR-klep, etc. etc. want ik was in de veronderstelling dat het iets met elektronica moest zijn. Wat bleek? Door ophoping vanroet in het inlaatkanaal ontstond er bij een bepaald toerental (1900) een werveling in de inlaat waar deze schok vandaan kwam. Inlaat schoon gemaakt en weg was het probleem. Wat ik wil zeggen, het zou bijj ou ook zomeer iets met de luchtinlaat te maken kunnen hebben. Valse lucht, of vuil? Ik weet het niet, maar heb je misschien iets onder handen genomen wat ook een oorzaak zou kunnen zijn?
Het heeft er wellicht niets mee te maken, maar zo wel leren we allen weer iets bij.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

- CX 25 GTi Turbo 2
Van roet zal ik in elk geval geen last hebben, gezien het geen diesel is
Verder houd ik zeker rekening met het gehele inlaat systeem en alle vacuumslangetje die hierbij horen.
Zie mijn vraag hierboven gezien ik een losse lang heb gevonden. In de pagina’s hiervoor zijn die slangen ook al verschillende keren genoemt. Ik wil ze deels ook gaan vervangen door nieuwe.
Dat slangetje hoort idd.los te liggen ik stond in het verleden ook raar van op te kijken maar het is 100%orgineel,bij mijn auto hangt deze ook los.
Bij een turbo 1 zit dit slangetje op de turbo geschroefd,was bij een turbo 2 blijkbaar niet nodig.
Inderdaad bij de turbo 1 zit het op de schelp van de turbo, je kan altijd even kijken of je het tuutje er wel op hebt zitten, mocht dat zo zijn ( je weet het maar nooit bij Citroen ) er opsteken en zien wat er gebeurt, succes.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

- CX 25 GTi Turbo 2
Thanks, weer wat geleerd
Het slangetje zal dan wel zijn om te voorkomen dat er vuil in het gat komt

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
En als je de luchtklep verwarmt, wordt het gat dan kleiner? Want het gaat er natuurlijk juist om dat de opening varieert.
Verder kan ik me alleen nog voorstellen dat de temperatuursensor voor de computer defect is. Als de motor koud is en je geeft dus wat gas bij, loopt hij dan wel 100% goed of heb je het gevoel dat het mengsel niet klopt?

- CX 25 GTi Turbo 2
Mijn originele luchtschuif ging wel gewoon dicht als je deze op 12V aansluit. Dit heb ik een keer getest op een travo buiten de auto. De stekker geeft ook netjes 12V als de auto loopt.
Net maar even besloten de luchtschuif toch om te ruilen door de reserve die ik heb liggen.
Toen ik de oude eruit haalde en naast de nieuwe hield leken ze op het eerste gezicht even ver open te staan. Maar na een paar keer goed in het zonlicht gekeken te hebben leek de nieuwe iets verder open te staan, maar het verschil was minimaal, we praten dan over minder dan een mm denk ik.
Dus met weinig hoop toch maar de andere luchtschuif in de CX gezet. Tot mijn grote verbazing liep de CX met een koud blok nu direct zo’n 1000 rpm. Dat is toch een aardig stukje hoger dan met de vorige.
Nu had de CX ook totaal geen neigingen tot afslaan, zelfs niet op het moment dat de LHM pomp er hard aan moest trekken (de vorige keer sloeg die juist op dit moment af).
Toch maar even snel de CX een beetje warm gereden totdat de olie zo’n 80 graden was. Hij liep met een warm blok nog wel zo’n 1300 rpm stationair, maar dat was te verwachten.
Ik heb maar even de gok genomen en de stelschroef een volledige slag ingedraaid. Nu liep die zo’n 1000 rpm. Na een halve slag extra zo rond de 850 rpm. Dan komen er af en toe wel lichte plofjes uit de uitlaat en dan beweegt de uitlaat ook.
Voor voorlopig dus maar even op de 1000 rpm afgesteld.
Ik ben benieuwd hoe die daar morgen mee start met een koud blok, ik vermoed dat die dan toch weer erg krap stationair draait
Wordt vervolgd….